12. december 2012

Den nye all-round konge fra Sony: PMW-200

Det er et spændende år, vi lever i. Både Sony, JVC og Panasonic viser med al tydelighed, at de virkelig har lyttet til brugerne og holdt udviklingsafdelingen på en stram diæt med koldt kildevand til. Der har aldrig været så meget innovation som nu hos kamerafabrikanterne. Det er nu kun Canon, man kan have mistænkt for at blande Saké i vandkøleren.

    

Sony PMW-200 er simpelthen afløseren for den klassiske PMW-EX1. Det var et kamera med en fremragende billedkvalitet, men et lidt umuligt design. Det var tæt på umuligt at håndholde, og man skulle virkelig passe på ved betjeningen, for det var så kompakt, at der var knapper overalt. Men det tilgav man hurtigt, da det leverede ualmindelig strålende billeder i MPEG2 med 35 megabit/S. Men lige det var også et problem i større sammenhæng. De større broadcastere med Discovery og BBC i spidsen vil nemlig ikkeacceptere hele produktioner med 35 megabit/S. Det samme gælder i dag for EBU.

    

Dele af produktionen ja, men ikke hele produktionen. Det betød helt konkret, at det var nødvendigt at bruge en ekstern recorder til et EX1 eller EX1R, som opdateringen af EX-1 kameraet hed. Med en eksterne recorder kunne EX1-kameraerne levere 50 megabit/S 4:2:2 video og dermed bruges til fuldlængde produktioner efter EBU’s broadcast-

specifikation. Med den kombination er der så blevet optaget massevis af produktioner med, siden EX1 dukkede op for 5 år siden. Men jo mere man adderer af eksterne enheder til et kamera, jo mere bøvlet bliver det. Og det er slet ikke smart til ENG.

50 Megabit/S i et kompakt kamera
Det har Sony alt sammen klaret nu med PMW-200. Kameraet optager i en EBU-sikker CODEC med 50 Megabit/S og 4:2:2 farverum. Og fortidens superkompakte design er væk. Designet er nu det klassiske design – rundt rør med håndtag - så der er dels bedre plads til betjeningsknapper og dels er disse, der hvor man forventer det i forhold til et firkantet design som EX1R.

    

Det første, som slår en ved kameraet, er, hvor solidt det virker. Alligevel er vægten kun 2,3 kilo uden batteri. Og kameraet kan sagtens håndholdes, da vægten nu er godt fordelt, og kameraet er balanceret fornuftigt. Det fungerer også fint på stativ og i rig. Vi havde det på en Sharpe rig, og det gik fortrinligt, med god balance og fornuftig ergonomi takket være den gode søgerskærm, der gjorde det let at bruge kameraet.


God søgerskærm
Søgerskærmen er 3,4 tomme med 852 x 480 billedpunkter. Og det er rigtig godt. Søgerskærmen på EX1 var glimrende, men denne er bedre. Klart synlig selv ved de helt skæve betragtningsvinkler, hvor den ikke ændrer farver og kontrast, før betragtningsvinklen er helt ekstrem. Skærmen er svagt reflekterende, men det er ikke generende. Hængsel-mekanismen er sådan, at skærmen foldes ind over betjeningspanelet på kameraets håndtag, når kameraet ikke er i brug. Derved beskyttes både skærm og panel. I det hele taget er skærmmekanismen så fleksibel, at skærmen også kan ses rimeligt fra kameraets højre side – den med håndgrebet. Det er altid et problem, når kameraet er på stativ, og man er nødt til at stå på højre side af det.

    

Kameraet har også en søger med samme opløsning, som skærmen. Den virker rimelig, men har ikke samme standard som søgerskærmen. Der er peaking og zebra i søgeren, som kan aktiveres ved knapper på kameraet. Der er også en funktion til expanded fokus, som aktiveres ved en knap på kameraets zoomhåndtag. Det er et godt sted for ENG-brugere i stedet for et eller andet sted på venstre side af kameraet, som man lidt for ofte ser.


Super optik
I fronten af kameraet sidder en glimrende fast optik. Den spænder over 30 – 439 mm regnet i 35 filmformat. Det er en Fujinon-optik, som er en forbedret udgave af EX-1 optikken. Største blænde er F1,9. Der er tre ringe på optikken, som normalt. Men fokus-ringen har en lille overraskelse. Den kan nemlig skubbes frem eller tilbage, sådan at man kan skifte mellem auto-fokus og manuelt fokus med et enkelt greb. Det markeres naturligvis i søgeren, men også ved en farvet ring på selve optikken, sådan at man nemt kan se, om kameraet står til manuel fokus.

    

Der er samme tilslutning for zoom-kontroller som for EX1. Og filterdiameteren er den samme, nemlig 77 mm. Brugere, deropgraderer til PMW-200 fra et EX1 kan dermed genbruge al optik-tilbehøret. Nye brugere kan glæde sig over, at der er massevis af tilbehør på markedet.

    

Zoom motoren til optikken på PMW-200 har en god spændvidde. Fra bryllupslangsom til fodboldhurtig. Der er to zoom-kontroller – en på venstre side i forbindelse med det faste håndgreb, og en på kameraets tophåndtag. EX1R havde et rotérbart håndtag på højre side af kameraet, som mange brugere var glade for. Men siden der er en bedre balance i PMW-200, er det tvivlsomt, om det rotérbare håndtag vil blive savnet.

    

Blænderingen fungerer som normalt. En lidt snedig ting ermuligheden for at lægge en fast eksponeringskompensation ind. Det er meget praktisk ved sceneoptagelser, hvor der er brugt spots, hvilket ofte kan snyde belysningsautomatikken. Kameraet har i øvrigt muligheder for at programmere grænserne for automatikken, hvilket for eksempel gør det muligt at tvinge det til at bruge lave eller høje blændeværdier. Sony kalder det TLCS - Total Level Control System, hvilket er en ret snedig egenskab ved kameraet for den lidt mere eftertænksomme fotograf.  

    

Der er også to indbyggede ND-filtre, som giver en 1/8-del eller en 1/64-del reduktion. Dertil kommer en dedikeret makrofunktion ved optikken. Alt betjent på bedste vis med knapper og kontroller med god feedback.


Støjsvag billeddel
De tre sensorer i kameraet, der sidder i en traditionel RGB-billedblok, er opgraderede versioner af EX-R sensorerne. Det betyder tre 1/2 tomme fuld HD sensorer med 1920x1080 billedpunkter.

    

Og de gør det godt. Superdynamiske billeder med en lang mellemtoneskala og lav støj. Det er muligt at optage med +9 dB forstærkning uden de store støjproblemer og + 18 dB er brugbar. Sony har heldigvis bevaret sin -3dB indstilling. Optagelser med denne dæmpning er bare total støjfri med den omkostning, at dynamik-området mindskes. Til gengæld kan man åbne blænden ekstra for at få en bid mindre dybdeskarphed.

    
Naturligvis er det lidt af en opgave at skaffe en smal dybdeskarphed med ½ tomme sensorer, men det kan lykkes til en vis grad. Har man brug for det, så er kameraer som FS100 eller FS700 her langt mere velegnede på grund af deres sensorer i Super35 størrelse.

    

Men lige præcis ½ tomme sensorer er også et EBU minimumskrav, for at kameraet kan bruges til fulde produktioner. I det hele taget er det et kamera, hvor det virker som om, at Sony har nærlæst EBU-kravene og designet kameraet derefter.

    

Det virker også som om, Sony har været endda meget gode til at tale med brugerne af EX1 og hørt om deres behov. Det betyder blandt andet, at der er massevis af snedige detaljer som f.eks. at døren til SxS-kortene er i sølv, så det er ultranemt at se, hvor man skal putte kortene i. Kameraet optager på Sonys proprietære SxS hukommelseskort, hvor Sony har indrettet kameraets firmware sådan, at der også kan brugs SDHC-kort i en Expresscard-adaptor. Så kan der kun optages med 35 megabit/S, idet disse medier skal formateres med PC-filsystemet FAT, men til gengæld er medierne ultrabillige. Kameraet kan bruges som læser af SxS hukommelseskort, sådan at man ikke behøver en dedikeret læser til SxS-kort.

    

Sonys MPEG-2-komprimering er gennemprøvet, og MXF er kendt af al professionel software. Her er ingen plugins eller andet, som skal installeres før videofilerne bare virker.


Massevis af billedindstillingsmuligheder
Kameraet har arvet mange af billedindstillingerne fra Sony FS-700 og er lige gået nummeret videre med indstillingerne. Der er seks standard gammaindstillinger, heraf en traditionel video. Og dertil kommer fire såkaldte hypergamma-indstillinger. Det er log-lignende indstillinger, som er løftet fra Sonys store kamera PMW-500 og PMW-700. Effekten er en blid komprimering af højlysene og skyggerne. Der er to af hypergamma-indstillingerne, der tillader, at højlysene rent faktisk blokker, mens de to andre lukker ved 100%. Resultatet ved at bruge disse hypergamma-indstillinger bliver, at man kan få en korrekt eksponering af en person, der står op mod et vindue og stadig få tegning i vinduet.

    

Ved mere normale optagelser bliver resultatet et ret fladt billede, som dog nemt kan strammes i post. En snedig feature hos Sony er den såkaldte black-gamma, hvilket er en indstilling, der påvirker den nedre bøjning i gamma S-kurven. Med denne indstilling kan man få ekstra ”smæk” i skyggerne og dermed få fjernet det flade look i en hypergamma.

    

Hvad man bruger, afhænger af mængden af tid, man forventer at bruge i post. Standard gamma 5 er en REC-709 standard gamma, som er broadcast kompatibel. Det er den smarteste gamma atanvende, hvis der ikke er så meget tid i post.

    

Sony har gjort det muligt at justere billedkvaliteten i rigt mål. Ved siden af gamma indstillingerne er der også seks farveprofiler, der alle er fuldt justerbare. Det gør det muligt at matche PMW-200 til andre kameraer eller danne ens helt eget look. Alle indstillinger kan naturligvis gemmes som specialprofiler. Der er også en hel samling af skarphedsindstillinger. Kameraet leverer så god billedkvalitet, at man sagtens kan lege lidt med skarphedsindstillingerne, uden at man lander på en kunstigt udseende skarphed.

    

Kort sagt – man kan bruge kameraet med standardindstillinger, og samtidigt har man alle muligheder for at tilpasse kameraets look til den givne produktion.


Avancerede indstillinger
Der er et ret komplekst menusystem til kameraet, men det er samtidigt Sony-logisk og rimelig enkelt at navigere. Kameraet har et par menu-knapper, så uanset hvordan det er anbragt – på stativ eller i rig er der en nem menuknap placeret det rigtige sted.

    

Det er i kameramenuen, at man finder nogle af de mere avancerede indstillinger på kameraet. Det har for eksempel intervaltimer til timelapse, sådan at man strengt taget ikke behøver at bruge ens DSLR til det. Dertil kommer enkeltbilled-optagelser til stopmotion, ved siden af mulighederne for slow- og fastmotion inden for kameraets billedhastigheder. Det vil sige fra 50 bps til 1 bps i 720HD. Der er også en indstilling til ekstra lange lukkertider, hvis man har brug for det til eksempelvis natoptagelser og gerne vil have komethaler fra billygter.

    

Og så er der indbygget pre-recording. Kameraet kan sættes til at optage med en 15 sekunders buffer. Når man trykker påoptageknappen, starter optagelsen naturligvis, men de foregående 15 sekunder kommer også med. Smart til sport, hoppende hajer i naturprogrammer og nyheder i det hele taget. Endelig meddeler Sony, at kameraet er WiFi-forberedt. Ved hjælp af en WiFi adaptor kan der sendes metadata til kameraet. Dertil kommer, at kameraet kan kontrolleres via WiFi. Det betyder zoom, fokus, eksponering og hvidbalance. Sony oplyser, at dette kan se via en ”mobile device”, men der er ikke yderligere oplysninger om dette ved redaktionens slutning. Disse WiFi-mulighederne kræver en firmwareopgradering, som forventes i slutningen af 2012.

    

Lyddelen af kameraet er klassisk. Der er to XLR-ind og en hoved-telefonudgang med omskifter mellem de to indgange. De indbyggede mikrofoner er ganske udmærkede til optagelser, der bare kræver noget baggrundslyd.  

    

Kameraet har HD/SD-SDI ud sammen med HDMI. Dertil kommer tidkode ind og ud, sammen med Genlock, så der er alt, hvad man har brug for.

    

Det leder alt sammen hen til, at dette kamera har en ualmindelig høj grad af anvendelighed sammen med en fremragende billed-kvalitet. Og det i en komplet pakke. Der skal ikke bruges recordere eller andet eksternt udstyr, for at kameraet er EBU-godkendt til produktioner.

    

Skulle det være sådan, at man havde et og kun et kamera i en taske for at kunne rykke ud til en vilkårlig produktion med minutters varsel, så er der ingen tvivl hos os. Det skulle klart være en Sony PMW-200. Anbefales ubetinget.

 

Tekst og billede: JOS. Svendsen

ProAV Digital

ProAV6 forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • 30 år i branchen
  • Streaming udstyr
  • Audio over IP
  • Svalegangen
  • Minitech

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her