27. august 2013

Canon XA20 - slagkraftigt pro-kamera i ministørrelse

Efterfølgeren til det succesfulde XA10 kamera er her nu. Canon XA20 er en slagkraftig lille sag, der giver konkurrenterne kamp til stregen.
 

Det er tydeligt, når man går XA20 efter i sømmene, at Canon virkelig har været ude og høste feedback fra brugerne, efter at forgængeren XA10 blev lanceret. Der er et par små revolutioner, men mest evolutioner i XA20-kameraet – eller kameraerne, der er nemlig også en XA25. De nye kameraer har beholdt det kompakte format fra XA10 og er dermed de mindste pro-kameraer på markedet. Dermed er XA-20 også et rigtig godt kamera til erhvervsbrug og til produktioner, hvor det ikke gør så meget, at kameraet i høj grad er betjent via den berøringsfølsomme skærm.

    

Hvor XA10 virkede lidt som en pro-udgave af en konsumodel, virker XA20 mere som et forbillede for Canons G30, der er konsumversionen af kameraet. Det er en god tendens, for XA20 er et vellykket kamera.


Fremragende billedkvalitet
Billedkvaliteten for XA-20 er i top, idet kombinationen af optik, en ny 1/2.88 tomme CMOS sensor og Canons Digic DV 4 videoprocessor er ualmindelig velfungerende. Dertil er kameraet bygget i flyaluminium og  efterlader et solidt indtryk. Vægten er på 765 gram med batteri og håndtag, så det vejer ikke tungt i kameratasken. Kameraets håndtag med XLR-stik kan afmonteres. Så fylder XA20 ikke mere end et konsumkamera, og ligner for den sags skyld også et sådant.

    

Optikken spænder fra 27 til 576 mm (omregnet til 35 mm), hvilket er noget af den længste spændvidde på markedet. Til sammenligning spænder Sony NX70 over 27 til 270 mm, mens Panasonic AC90 spænder over 30 – 360mm – alt sammen omregnet til 35 mm optik. Og den optiske kvalitet ved XA-20 er fin. Optikken er tilmed rimelig lysfølsom, idet den starter med F1,8, for at ende med F 2.8 i den lange ende. Optikken tegner bedst ved F4. For at sikre at denne blænde bruges mest muligt er der et automatisk ND-filter indbygget i kameraet. Dette filter slås til, sådan at blænden holdes længst muligt på F4, hvis kameraet er sat tilblændeautomatik. Og det er netop etkamera, som er designet til, at man sætter lukkertiden, og lader kameraet styre gain og blænde automatisk, idet det fortrinsvis betjenes via den berøringsfølsomme søger-skærm.

    

Kameraets maksimale blændeværdi er F8. Det hænger sammen med sensorstørrelsen på ”1/2,88” tomme, hvilket giver en cropfaktor på 7,3. Bliver blænden mindre end F8, bliver selve blændehullet så lille, at lyset spredes grundet diffraktion, og skarpheden forsvinder. Derfor er det ikke den smalle dybdeskarphed, som bydes på her. Men det gælder for hele klassen af kameraer i denne prisklasse. Kameraet leverer strålende billeder i godt lys og er dejligt lysfølsomt. Optagelser op til +12 dB er gode, mens optagelser op til +18dB er brugbare.


Enkelt betjening
Optikken har en enkelt kontrolring, som kan skiftes mellem zoom og fokus via en knap bag på kameaet. Lige til venstre for optikken sidder en drejekontrol med en aktivatorknap ved siden af. Drejekontrollen fungerer først ved et tryk på aktiveringsknappen, der sidder live ved siden af. Det forebygger naturligvis, at man utilsigtet kommer til at ændre en eksponering, men kræver lidt tilvænning. Sony har et tilsvarende koncept, men her er dreje-knappen også en tryknap. Og holder man den inde, så skifter et Sony kamera mellem de mulige funktioner for drejerknappen. Vi foretrækker umiddelbart denne metode, men Canons metode er absolut også brugbar. Også ved designet af modlysblænden er der skævet til Sony, idet den har et indbygget objektivdæksel, som aktiveres ved en knap. Det er også en god idé.

    

Drejekontrollen + knap kan reprogrammeres til forskellige funktioner som eksponeringskompensation, blænde, lukkertid eller gain. Man savner mulighed for at indprogrammere hvidbalance her, men det kan til dels klares via de andre programmerbare knapper på kameraet. Der er i alt 5 reprogrammérbare funktioner på kameraet ud over drejekontrollen og dens aktiveringsknap. Det betyder, at man ikke bliver såafhængig af den berøringsfølsomme søgerskærm, som kameraet ellers betjenes ved.

    

Funktioner som zebra og peaking ligger som underfunktioner på skærmmenuer. De kan derfor ikke direkte sættes til en fysisk knap på kameraet. Zebra kan sættes til 70% og 100%, men ikke noget midt i mellem. Der er ingen eksponeringshjælp ud over zebra, som eksempelvis histogram eller waveform. Fokuscheck kan ske via peaking, idet der er flere peaking indstillinger med hensyn til farve og intensitet.


God søger og praktiske kontroller
Ud over den glimrende 3,5 tommer OLED berøringsfølsomme søgerskærm med 1,2 millioner billedpunkter er der også en vipbar søger med 1,6 millioner billedpunkter. Ved siden af optageknappen på håndtaget er der et lille joystick og en menuknap. De gør, at kameraet også kan betjenes kun med brug af søgeren. Det er praktisk, i skarpt lys eller i omgivelser, hvor brug af søgerskærmen kan være distraherende.

    

En anden velkommen ændring fra XA10 er, at Canon har flyttet alle lyd- og videostik hen forrest på kameraet ved håndledsremmen, sådan at der ikke længere er stik bag søgerskærmen, hvilket ikke var særlig praktisk. Strømstikket og analog video er dog placeret bagerst ved håndledsremmen.

    

Der er både en zoomkontrol på selvekameraet, men også en på håndtaget, hvor XLR-stik og lydjusteringerne er placeret. Hastighed og andre indstillinger for zoom-kontrollerne kan konfigureres i kameraet. Det er rigtig godt, at der er mulighed for at konfigurere de to zoom-kontroller separat, sådan at det ene håndtag kan bruges til langsomme zooms, mens det andet fungerer med variabel hastighed. Dette er placeret helt traditionelt på kameraets sidehåndtag. Batteriet kan lades i kameraet, hvilket kan være praktisk. Vi vil dog anbefale en ekstern lader. Canons anvendelse af et almindeligt strømstik betyder, at det er let at køre kameraet på netværkstrøm. Der skal ikke bruges specielle adaptorer til at strømforsynekameraet. XA-20 leveres med et batteri BP-820 på 1700 mAh, hvilket kan drive kameraet i over fire timer i følge Canon. XA20 er kompatibel med batterierne BP-820 og BP-828, men ikke med batterier fra forgængeren XA10. Det er lidt uforståelig, da batterierne er fysisk ens.


Glimrende lyddel
Lyddelen i XA20 er glimrende. Der er de sædvanlige to XLR-indgange, men der er også en minijackstereo mikrofonindgang. Det betyder, at man kan afmontere håndtaget med XLR-indgangene og nøjes med en mindre mikrofon for eksempel en mikrofon til et DSLR-kamera – eller slet ingen, da kameraet også har mikrofoner indbygget. Kameraet er faktisk brugbart selv med de indbyggede mikrofoner, hvis det bare drejer sig om at have et referencelydspor.

    

Her har Canon tænkt sig om, idet man kan kombinere de interne mikofoner og en af XLR-indgangene. Derved kommer lyden fra de interne mikrofoner på lydkanal 2, og lyden på kanal 1 kommer så fra XLR-1. Den kan reguleres manuelt, mens lyden fra de interne mikrofoner reguleres automatisk. Det er super smart, da man dermed har en back-up, hvis ens hovedoptagelse af en eller anden grund ikke er brugbar. Denne mulighed er også praktisk, hvis man for eksempel har en trådløs mikrofon på XLR-indgangen til interview og lige vil have ens egne spørgsmål med som rerefence på lydsporet. Meget fleksibelt og godt tænkt af Canon, at der er massevis af muligheder for at kombinere og bruge de forskellige lydindgange.


Fleksible codecs
Ud over at Canon endelig har adopteret AVCHD version 2.0, der tillader 1080P50, så har kameraet også mulighed for at optage i MPEG4. Forskellen mellem MPEG4 og AVCHD på dette kamera ligger i selve indpakningen af H-264 videoen. For det er samme video-codec, der anvendes uanset videoformat på kameraet. Canon XA20 giver mulighed for at optage med 35 Megabit/S i MPEG4, mens den maksimale bitrate for AVCHD er 28 Megabit/S. Og det kan ses rent kvalitetsmæssigt. Der er færre kompressionsdeffekter, og detaljer gengives bedre ved 35 Megabit/S MPEG-4 i forhold til 28 Megabit/S AVCHD. Dertil er der forskel i formater og framerates. AVCHD har nogle ret stramme regler for de tilladte formater og framrates. For eksempel er 1080P25 ikke en del af AVCHD-standarden, idet den kun tillader 1080i50. Og det er decideret tåbeligt til professionelt brug, så de fleste kamerafabrikanter bøjer standarden her. Canon har implementeret 25P ved at indlejre et progressivt billede i to interlaced frames. Det kræver, at redigeringssoftwaren kan forstå det, hvilket godt kan være lidt af et problem. Dertil har AVCHD en total kludret filstruktur med allehånde filer, med metadata, der skal bruges, hvis videoen overføres til en Blu Ray-disk direkte fra kameraet. Men til professionelt brug er det ligegyldigt.

    

Vi anbefaler her anvendelse af Clipwrap, som vi tidligere har anmeldt. Dette program kan nemlig håndtere alle former for indlejret progressiv video og fiske den ud af filstrukturen.

    

Hele denne problematik er man ude over med MPEG-4. Her er progressiv video nemlig ægte progressiv video. Man er ikke bundet til bestemte framerates, formater eller bitrates. Dertil lagres videoen i en enkelt fil. Det gør det nemt at håndtere i redigeringen. Vi havde ingen problemer med at redigere 35 megabit/S MPEG4 video fra kameraet i Final Cut Pro X 10.0.9. De understøttede formater i MPEG4 er 35 Mb/s: 1920 x 1080 50P 24 Mb/s: 1920 x 1080 25P 17 Mb/s: 1920 x 1080 25P 4 Mb/s: 1280 x 720 25P 3 Mb/s: 640 x 360 25P Det havde været en god feature, hvis kameraet havde haft et 35 megabit/S 108025P-format, så man fik en ultrahøj kvalitet i det mest anvendte format.

    

Der kan vælges mellem en standard videoprofil og en log-agtig billedprofil for kameraet. Det er dog ikke specielt hensigtsmæssing gjort, idet der er en speciel funktionsknap til at aktivere den log-lignende billedprofil, som Canon kalder Cinema-mode. Og der er en del begrænsninger, når denne funktion aktiveres. Ingen af begrænsningerne, som for eksempel at man ikke kan optage i 50P i Cinema-mode, er teknisk begrundende, hvorfor det kan undre, at Canon har sat disse begrænsninger.


Dual recording med ekstra muligheder
Kameraet har to pladser til SDHX-hukommelseskort, men ingen indbygget hukommelse. Dels kan man optage på de to kort sekventielt, sådan at kamereaet går videre på andet kort, når det første er fyldt. Dels kan man optage samtidigt på begge kort, sådan at man automatisk danner en sikkerhedskopi af ens optagelser. Men nu kommer det smarte. Det er muligt at optage med fuld opløsning på det første kort, samtidigt med at der optages i mindre opløsning på det andet kort med MPEG4. Der er dog en begrænsning her, idet maksimal bitrate for fuld opløsning er 24 megabit/s. Den reducerede opløsning er MPEG4 720P25 med 4 mega-bit. Det giver hele 17 timers optagelse på en 32 GB SD hukommelseskort. Kvaliteten er OK, idet opløsningen jo er 720P. Måske ikke just godt nok til broadcast, men perfekt til web-brug, idet denne 720P video fylder ca. 31 megabyte per minut og dermed let kan transmitteres via internet.

WiFi med muligheder
XA20 har også en anden egenskab, som klart peger frem. Der er indbygget WiFi i kameraet. Der er en indbygget ftp-klient, sådan at man kan transmittere den optagne video direkte til en server fra kameraet. Ideen med at have ftp i kameraet er jo at kunne sende råoptagelser et eller andet sted hen, enten som back-up eller til hurtige web-videoer. Og her er det snedigt, at videoen er af en begrænset størrelse, så man ikke skal bruge uanede mængder af transmissionstid og batteri. Et kvarters video i 720P25 med 4 megabit/s fylder ca. 465 megabyte. Det vil tage omkring 15 min at uploade med en 512 KB/s linie. Til sammenligning ville man kun kunne transmittere ca. 1,5 min af1080P25 video i det samme tidsrum.

    

Med WiFi-funktionerne kan bruges til mere end bare at sende filer. Der er også mulighed for fjernbetjening og adgang til kameraets optagelser fra en browser. Der er naturligvis også en LANC-forbindelse på kameraet, sådan at man kan fjernbetjene det via en traditionel controller. Og der er også en traditionel IR-fjernbetjening med kameraet, men en WiFi-remote er nu mere praktisk, da man her får søgerbilledet med i browseren. Dertil kan man betjene start/stop, zoom, lukker, blænde, fokus og gain. Og det er smart, at man ikke skal downloade en speciel app til dette, men kan klare det hele fra en mobil browser, idet kameraet fungerer som et WiFi-access point. Det er også muligt at gennemse optagelser og hente dem fra kameraet via en browser. Ønsker man at sende optagelserdirekte til eksempelvis YouTube, skal der bruges en speciel Canon app – Movie Uploader, der klarer dette.

    

Disse Wifi-funktioner kan bruges til flere ting. Man kunne for eksempel montere XA20 som et fast kamera til en event med en Magic Arm i en eller anden snedig høj position. Checke belysning og framing via ens iPhone og starte optagelsen, uden at skulle ud at kravle på stiger. Der er naturligvis password på kameraet, så den første medieglade hacker ikke overtager ens kamera. Og når det hele er færdigt, kan man hente videoen fra kameraet – også uden at skulle stå på en høj stige. Vær bare klar over at kameraet ikke har stor sendestyrke, så man skal være inden for en afstand af 15 meter fra kameraet.

    

En anden mulighed er at bruge kameraet som et stationært ubetjent b-kamera på stativ, hvor man selv betjener et a-kamera. Her kan man klare betjeningen af begge kameraer fra samme position via WiFi-fjernbetjeningen til XA20.

    

Her kommer en anden ting ind. Kameraets billedstabilisering er endda meget god. Canon har kombineret optisk og

elektronisk billedstabilisering. Står kameraet på stativ og er lidt udsat for gulvvibrationer kan XA20’s billedstabilisering redde dagen. Derfor vil vi anbefale, at man beholder billedstabiliseringen, når kameraet bare laver et fast billede på stativ, hvor det ellers netop er god latin at slå billed-
stabiliseringen fra.

Konklusion – super kamera
XA20 store force er mobiliteten og den velfungerende automatik. Og de ekstra programmerbare knapper har gjort kameraet ekstra brugbart. Det er klart et kamera, man sætter til en fast lukkertid på 1/50S og lader det klare resten via automatikken. Det gør det nemt at bruge for de ikke-tekniske, hvor der samtidigt er samtlige manuelle indstillingsmuligheder for de mere teknisk orienterede personer. De vil også være tiltalt af kameraets muligheder for WiFi, og dual slot recording.

    

Kameraet leverer forrygende god billedkvalitet. Det er meget kamera for pengene i en lille brugbar indpakning. Anbefales klart.

 

 

Af: JOS Svendsen

ProAV Digital

ProAV6 forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • 30 år i branchen
  • Streaming udstyr
  • Audio over IP
  • Svalegangen
  • Minitech

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her