7. januar 2014

Blackmagic udfordrer Apple og Adobe

Blackmagic Design DaVinci Resolve 10 er mere end bare ren farvestyring - nu er det også en NLE. Dertil kommer en masse spændende egenskaber, som vi kigger nærmere på i det følgende.
 

Der var en gang, hvor farvestyring og farvestyringsudstyr kostede kassen - med priser der var sekscifrede. De dage er ovre, siden Apple og Adobe købte hver sin farvestyringsapplikation og inkluderede dem gratis i deres post-suiter.

    

Den trend hoppede Blackmagic Design også på og investerede i DaVinci Resolve i 2009. Siden er softwaren stille og roligt blevet udviklet. Idet de fleste har antaget, at Blackmagic Design gjorde denne investering for at kunne sælge mere infrastruktur hardware.

    

Men i virkeligheden var planen en helt anden. Da Blackmagic Design kom med sine kameraer, var der en version af Resolve med i pakken. Dels fordi det var den eneste software, som umiddelbart kunne forstå kameraernes raw-videoformat, dels fordi man gerne ville sprede kendskabet til softwaren.

    

På vores eksklusive IBC-interview med Senior Regional Manager hos Blackmagic Design, Bob Canglia, fremgik det klart, at Blackmagic Design havde større planer med Resolve, som nu pludselig har fået helt nye egenskaber, idet der er kommet simple redi-geringsfunktioner ind i applikationen.

    

Blackmagic Design positionerer ikke umiddelbart Resolve 10 som en direkte konkurrent til hverken Adobes, AVIDs eller Apples redigeringssoftware, men i realiteten har Blackmagic Design et stærkt kort på hånden, når det drejer sig om post-software. Og det er ikke svært at forestille sig, at Resolves redigeringsmuligheder får et ekstra løft i næste version.

    

Det ville gøre Resolve 11 til en seriøs spiller på den ellers lidt lukkede bane for redigeringssoftware. Og det specielt siden prisen på Resolve Lite er meget rimelig. Programmet er nemlig gratis.

    

Det er da også baggrunden for vores anmeldelse, idet vi ville se, hvordan redigering fungerede i farvestyringssoftware i forhold til farvestyring i redigeringssoftware.


Simpel Workflow
Workflow i Resolve ligner den meste anden klassiske videoredigering. Her er ingen nye koncepter som Apple Final Cut Pro X. I Resolve er der et workflow – Media, Edit, Color og Deliver. Og så er de et ekstra ud over disse workflow-steps, som er interessant, nemlig Live-funktionen. Den gør, at man kan foretage live farve-styring med et kamera, som er tilsluttet computeren.

    

Altså man tager sit kamera og de nødvendige konvertere, tilslutter kameraet til ens computer og fyrer op under Resolve.

    

Nu kan man se billedet fra kameraet og farvestyre det, helt som man ville gøre med optagen video. Det gør, at man allerede under optagelserne kan bestemme det look, som produktionen senere skal have.

    

Der er naturligvis et komplet set af video scopes i programmet, så eksponering kan styres præcist. Dertil har programmet understøttelse af OpenFX-plugins, så der er tilmed understøttelse af videoeffekter, som animation og billedmanipulation i realtid.

    

Live-funktionen er genial til dramaproduktioner med et DSLR, hvor man allerede under optagelserne kan kompensere for skrøbelige codecs og manglende eksponeringsspillerum. Den setting man kommer frem til, kan naturligvis gemmes og senere anvendes under redigeringen. Har man den fulde udgave af Resolve, kan videoen fra kameraet også optages på computeren, der her fungerer som en recorder.


Veldesignet videohåndtering
Bruger man Resolve på mere traditionel video, vil man se, at programmet har glimrende muligheder for at importere redigerings-klar video og organisere den i de traditionelle bins.

    

Resolve er designet til at kunne importere video fra et videoredigeringsprogram med tilhørende editliste (EDL), farvesætte videoen og returnere sekvensen til redigering. Derfor er Resolve rigtig god til at kunne holde rede på video på klassisk vis.

    

Men det betyder også, at der er massevis af muligheder og indstillinger i programmet, hvilket kan virke noget overvældende for nye brugere.

    

En anden detalje, der kan bringe forvirring, er, at programmet anvender et koncept med flere tidslinier. Det gør, at man kan farve-sætte sekvenser eller scener rimelig nemt på separate tidslinier for at samle dem til sidst i en produktion. Der er massevis af forskellige muligheder indbygget i applikationen, men man kan sagtens nøjes med at oprette et projekt med en enkelt tidslinie og håndtere den, som man ville i et normalt redigeringsprogram.

    

Importeret video kan være alle de formater, som en given computer kan klare. Resolve kan også håndtere forskellige framerates og scalere video op eller ned. Igen er der massevis af muligheder, men programmets standardindstillinger virker fornuftige. Der er mulighed for at håndtere raw-formater fra en række kameraer ud over Blackmagic Design egne Cinema Cameras, nemlig ARRI, RED og Sony. Det giver Resolve en helt speciel status, da selv Lite- udgaven kan klare dette.


Enkel redigering
Som videoredigeringsprogram er redigeringfunktionerne i Resolve ikke avancerede, men holdt på et helt enkelt niveau. Der er ganske vist mulighed for uendelig mange lyd- og videospor, men samtidigt er mulighederne for at redigere video ikke super avancerede med alternative takes, sub-tidslinier og alt det andet, som Adobe, AVID og Apple kan.

    

Man kan naturligvis udføre de mest gængse funktioner, som splitte, indsætte, og overskrive klip. Der er et begrænset udvalg af overgange og skilte. Det er dog de mest gængse typer af skilte og overgange, så man er rimeligt dækket ind. Og egentlig er det lidt rart, at man ikke konstant skal bladre igennem flokke af mere eller mindre poppede overgange og skilte for at komme frem til de få, man bruger hele tiden. Dog er der sluppet en Optical Retiming funktion med i flokken af muligheder, sådan at man kan konvertere fra for eksempel 25P til 24P med optimal kvalitet.

    

Bruger man Resolve til redigering, skal man være klar over, at programmet ikke har nogen import-funktioner overhovedet. Der er ingen AVCHD eller XDcam import.Programmet forventer simpelthen, at det har redigeringsklare videofiler at arbejde med. Derfor skal ens workflow indeholde en konvertering, hvis optagelserne f.eks. er i AVCHD. Her kan man anvende et program som ClipWrap, der er ekspert i AVCHD-filer. Bruger man et af Blackmagic Design’s egne videokameraer, er der naturligvis ingen problemer, da disse kameraer direkte danner video i formater, som Resolve kan forstå.

    

Man bemærker ved redigering og farvesætning, at Resolve er et ret ressourcetungt program, det kan bruge al den saft og kraft, som en computer har. Ganske vist kan Resolve bruge grafikkortets processor (GPU) til behandling og visning af video, menresten af maskinen skal kunne følge med. Det betyder massevis af RAM, den hurtigst mulige processor og en hurtig harddisk. Vi testede Lite-udgaven på en Macbook Pro 15” Retina med 16 gigabyte, og programmet kørte fremragende med en ekstern USB 3.0 harddisk. Vi oplevede dog performanceproblemer på en ældre iMac med 8 GB RAM, hvor Final Cut Pro X ellers kørte fint. Her krævede Resolve minimum 4 Gigabyte fri RAM.

    Blackmagic Design har ikke samme muligheder som Apple til at optimere softwaren, da Resolve også skal kunne køre fornuftigt på en PC – og det problem har Apple jo ikke.

Farvestyring i topklasse
Til gengæld er Resolve i samme klasse som Adobes Speedgrade og Apples hedengangne Color. Dertil vurderer vi Resolve til at være mere brugervenlig end de to andre konkurrenter.

    

Men det betyder ikke, at Resolve er et nemt program at gå til. Er man ikke erfaren i farvestyringsprogrammer, kræver en fornuftig udnyttelse af Resolve, at man bruger tid på at sætte sig ind i programmets forskellige muligheder – og naturligvis i farvestyring generelt. Der er prekonfigurerede settings i Resolve, for de som ikke ønsker at kaste sig ud i farvestyring.

    

Men siden Lite-versionen er gratis, kan det være en rigtig god idé at investere tid og energi på at komme i gang med at arbejde med farvestyring via Resolve. Kommer man direkte fra Final Cut Pro X, er det noget af en omvæltning, da Resolve har de traditionelle farvestyringskoncepter. Altså farvehjul og helt andre betegnelser end FCP X.

    

Dertil fungerer farvestyringen i Resolve med et netværkskoncept, hvor man har ”nodes”, som påvirker videoens lys, kontrast og farver. Man kan opfatte det som en avanceret form for justeringslag, som er nemt at arrangere.

    

Endelig har Resolve rige eksportmuligheder. Enten tilbage til en redigering, hvis det var en redigeret tidslinie, man havde sendt til programmet eller til en færdig fil, hvis projektet var mere selvstændigt, hvor man brugte Resolve som en farvestyringsredigering.

    

Resolve kan eksportere til de formater, som ens computer kender - og så en mere avanceret mulighed. Resolve har indbygget interface to EasyDCP. Det gør, at man rimelig let kan bygge DCP’er (Digital Cinema Package) altså mediepakker til digitale biografer.


Konklusion
Om Resolve er en absolut nødvendig applikation eller ej, afhænger af typen af ens produktioner. Er disse af drama/kreativ type med stort K for kunst, er svaret JA!

    

DaVinci Resolve 10 er det af farvestyringsprogrammerne, som er lettest at gå til – hvilket ikke betyder, at det er nemt. Det er komplekst og kræver, at man virkelig sætter sig ind det. På den anden side, betyder redigeringsmulighederne, at man i nogle situationer ikke behøver andre programmer end Resolve 10.

    

Det gælder naturligvis specielt, hvis man har investeret i et Blackmagic Design kamera. Vi synes, at vi kan høre Blackmagic Design antyde, at netop redigeringsmulighederne bliver et fokusområde i version 11, og at Resolve vil blive positioneret som et alternativ NLE.

    

Så kan både Adobe og Apple, godt begynde at komme i gear. Lige nu kan de nøjes med at kigge med fra sidelinien.

 

De forskellige Resolve-udgaver
Gratisudgaven Resolve Lite er begrænset i forhold til den normale udgave ved at alle 3D funktioner er inaktive. Det samme gælder for netværksfunktioner og støjreduktion. Dertil har Lite-udgaven kun en bruger og understøtter kun et grafikkort. Den normale udgave af Resolve kan også anvende flere grafikkort installeret i en computer til at speede videobehandlingen op. Det betyder at brugere af den nye Mac Pro vil kunne få kraftig nytte af denne computers mulighed for flere grafikkort. Endelig har den normale udgave fuld UHD-understøttelse – altså 4K og over. Endelig er der den helt store version, hvor der medfølger en dedikeret kontrolpanel til farvestyring.

 

Af: JOS Svendsen

ProAV Digital

ProAV7 20 forsideNET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Shure SLX-D
  • Lys til streaming
  • Ung selvstændig
  • Frihedsmuseet
  • Redigering på iPad

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her