7. januar 2014

Arri Alexa XT - Kongen af kamerariget

Tyske Arri har en lang tradition med masser af spillefilm bag sig, og med Alexa XT sætter man standarden for, hvad et filmkamera af højeste klasse skal kunne klare. Men holder det målsætningen? Konkurrencen er stenhård, og mange kombattanter kan argumentere med lavere vægt og mindre prisskilte. Læs hvordan Arri Alexa XT klarer sig i kampen mod andre kameraer, nye sammenhænge og forfatterens kompromisløse øjne.

Arri - akronym for Arnold & Richter Cine Technik - blev etableret i München i 1917. Sammen med Panavision har selskabet udgjort et af filmverdenens to ben, og deres hjemmeside er sandsynligvis den eneste i branchen, der ikke praler over de mange produktioner, de har medvirket i.  Sådan en liste ville blive alt for lang  - for de medvirker i alt. Arri er for filmen, hvad rattet er for bilen, og med Alexa XT ønsker de at fortsætte ad denne vej.

    

Men hvor befinder vi os på tidslinjen? Året er 1992 og Arri-flex 535 B ser dagens lys. Det er en opdatering til det ekstremtpopulære Arriflex 535 med blandt andet højere løbehastighed for filmen som et salgsargument. Opløsning taler man ikke om i filmsammenhæng, men normalen er 35 millimeter film af en kvalitet, som den moderne digitale verden stadig ikke helt har nået. Prisen for grundsættet lå på en million eller to. Pakken indeholdt et 7,7 kg analogt kamera, der umiddelbart skreg efter tilbehør såsom filmmagasin, søger, follow focus og kompendium. En indbygget video-

indspilning med lav opløsning gav mulighed for at følge optagelserne på en ekstern skærm, råfilmen blev leveret på ruller og objektivfatningen hed kort og godt PL. Det var i halvfemserne. Arri var kongen. Alt ville dog ændre sig!

    

Bare tyve år senere har filmens verden ikke kun slået en salto-mortale, men også rullet så langt fra vejen at kun få stadig er i stand til at orientere sig. Sonys kassettebaserede 24P-system erobrede Star Wars og med det blev digital teknologi introduceret i den narrative verdens tronsale. Producenten, RED, slog til ud af det blå, og i denne forbindelse skiftede hele videoverdenen fra PAL eller NTSC til biokompatibel HD. Bevægelige digitale billeder af høj kvalitet begyndte at dukke op forskellige steder, og med et slag var de analoge filmdage pludselig talte. Videofotografer gik fra kassette til hukommelseskort, telefonernes kameraer begyndte at levere TV-kvalitet, og et sted i Japan slog Canon til industrien fra både højre og venstre samtidig med deres 5D. Stillbilledkameraer begyndte for alvor at konkurrere med de ekstremt dyre filmvarianter. Overalt blev der bygget akselstativer og gribearme, men frem for alt blev de masseproducerede objektivserier fra Nikon og Canon, som stadig var af høj kvalitet, også tilgængelige for filmskabere.


Panservogn på 6,6 kilo
I dag behøver en almindelig, dødelig TV-seer ikke nødvendigvis at kunne se kvalitetsforskel på et kamera til 8.500, 85.000 eller 850.000 kr., og med dette in mente, åbner vi døren til Alexa-testen. Hvordan klarer et superprodukt fra Arri sig i dag? Når vi åbner kassen, tænker vi kort og godt: panservogn. Kameraet skal ikke kun holde til biljagter, krigsscener, vandoptagelser og naturfilm i isnende kulde, det skal også kunne tåle at blive udlejet dag efter dag uden daglig service og eftersyn. Alexa kan overleve en atombombe. Sensoren er Arris egen CMOS 4:3-sensor på 2880 x 2160 pixel, ISO-rummet er fra 160-3200 ASA med ISO 800 som native. Dynamikken måler 14 stop fra det mørkeste mørke til det lyseste lyse, den maksimale hastighed er øget fra 60 fps til 120 fps. Teknikken er baseret på dobbelt aflæsning af hver pixel, hvor højniveau- og lavniveauarkitektur for henholdsvis over- og undereksponerede signaler løber parallelt.

    

Kamerahuset er designet til at yde luftkøling, men blæserstøj er ikke-eksisterende med XT’s nye ventilatorer, der har samme dimensioner som Alexa Classic. Objektivet har PL-fatning, og alle metadata fra blænden bliver anvendt af operativsystemet takket være en ny LDS-teknologi, som giver fotografen mulighed for at spore blænde- og eksponeringsoplysninger i post-produktionen. XT-modellen har allerede en filterholder monteret i PL-fatningen - muligvis en konsekvens af stadigt mere følsomme sensorer, der kræver problemfri håndtering af ND-filtre.

    

Interfacet er brugervenligt og tydeligt takket være klare, baggrundsbelyste knapper og et LCD-panel. Strømtilførsel sker enten fra lysnettet eller via et almindeligt V-lock-batteri. Kameraet kører på 12 eller 24 volt, og huset vejer 6,6 kg. Ud- og indgange er, som man kan forvente sig med en 3G-SDI udgang til HD 1920x1080 4:2:2. 4:4:4 eller ARRIRAW-signal, BNC til monitor, XLR-stik til lyd, 3,5 mm lydudgang samt tilslutning til kameratilbehør som EVF, synkronisering og tidskode.


Flere lagringsformater
Intern lagring sker på valgbart 512GB Capture Drive SSD-hukommelse fra Codex eller SxS-64GB-kort eller de nye SanDisk CFast 2.0-120GB-kort med Codex-adapter. Andre valgbare arbejdsformater omfatter Apple ProRes 4:4:4:4 (og nedefter) eller tilsvarende DNxHD. Raw henviser til Arris egen ARRIRAW med en datamængde på op til 420 megabyte per sekund, når der køres slowmotion eller 168 megabyte per sekund i normal filmtilstand. Omregnet til cd’er, svarer dette til knap to sekunder per cd, hvis nogen sidder og tænker over dette.

Ikke noget enmandskamera
Arri Alexa XT er udviklet til filmhold og store optagelser snarere end enmandsjob og dokumentarfilm. Allerede efter få optagelsesdage er det tydeligt, at kameraet udgør hjertet i et effektivt, indstuderet og kompetent workflow, hvorfor de professionelle med glæde vil spendere ekstra penge på dette alternativ. Kameraet og tilbehøret er tværstabilt, follow focus er millimeterpræcis, og kameraet leverer billeder i høj kvalitet på Codex-kortet, som i øvrigt er lavet af slagfast metal med køleribber. Hvis man har investeret i Vault-tilbehøret fra Codex, foregår datalagring og backup med det ene kort parallelt med, at det andet arbejder i kameraet. Hold-tankegangen er udtalt på modellen med et højresidigt interface til B-foto, let udskiftelige batterier for assistenten og generel oversigtsmæssig kontrol af både HDSDI-skærm og LED-EVF for fotografen.

    

Det er nemt at udskifte objektiverne mellem optagelserne, PL-fatningen suger sig fast, som var den hydraulisk, og tidskoden er let at læse for scriptgirls. Kamerakroppen er fyldt med fastgørelsespunkter som giver stabilitet og pålidelighed under brug, så riggen kan udvides i det uendelige. At sammenligne driften med DSLR er som at sætte en Mercedes i crash-test mod en sæbekassebil - hvis noget svigter under optagelsen, er det ikke kameraet. På trods af vægten og hårde materialer bliver kameraet ikke uhåndterligt. Det er let at håndtere til alle fotografens optagelser. De tyske ingeniører har haft til hensigt - og lykkes faktisk med - at være på forkant i næsten alle tænkelige sammenhænge. Fatning, knapper og kontrolknapper er placeret der, hvor man vil have dem, selv hvis det er planen, at man vil filme op og ned, baglæns mellem benene og ovenfra i spagat.

 

Elektronernes autobahn

Kritikken skal nok komme, men Arris storhed mærkes ikke, før man piller komponenterne fra hinanden og tager måleinstrumenterne frem. Billedet ser ekstremt godt ud med analoglignende farvedynamik og hudtoner i modeklasse. Hvis man spørger ingeniørerne, henviser de selv til komponenter af høj kvalitet og kompromisløs, langtidsudviklet arkitektur. På almindelig dansk betyder det, at elektroner og spændinger rejser langs den tyskbyggede autobahn frem for  grusveje, hvilket således reducerer støj og interferens.

    

Kameraet arbejder internt med 16-bit båndbredde. PL-fatningens metalblanding er en tysk hemmelighed, men det modstår den naturlige dynamik fra den udvidelse og sammentrækning, der kan forventes fra metal-

materialer, samtidig med at den reducerer objektivets tyngde. Udskiftelige UV-og IR-filtre foran sensoren, men bag objektivet, gør det muligt for fotografen at kontrollere selv det usynlige lys, som kan skabe artefakter og unaturligheder i farverne.

    

XTs unikke lagringsløsning fra Codex leverer markedets hurtigste løsning, med datamængder på op til 751 GB per time eller 18 minutters færdig film på et Codex-SSD. Alexa bliver i stedet et referenceobjekt og bedst i klassen.



Falder ikke ned af stolen
Så hvornår kommer kritikken? Ved visning af native-billeder på et stort TV af høj kvalitet har XT’et intet eller næsten intet synligt forspring, hverken i forhold til konkurrenterne i samme prisklasse eller dem, der ligger langt, langt under. Nogle få af os vil muligvis tage diskussionen op i sammenligning med kameraerne i 150-200.000 kroners klassen, men det er kun, når vi kommer ned til DSLR- og lavbudgetkameraer, at forskellen i billedkvaliteten rent faktisk bliver synlig.

    

Tilbage står post-produktionen, hvor raw-filerne er fremragende og dejlige at arbejde med for en erfaren post-

producer, og workflowet med Codex-kort via Vaulten føles sikkert og hurtigt!

    

Hvis vi i stedet opstiller en filmisk prislogik, hvor de enkelte optagelser ofte koster millioner af dollars, og det er ikke så vigtigt at tælle antallet af nuller i prisen på hovedkameraet, så længe det er stabilt - så får Arri Alexa XT sin eksistensberettigelse. Man filmer snarere Tom Cruise med panser end plads, og hvis man driver udlejningsvirksomhed, foretrækker man maskiner, der betaler sig. I en branche, hvor det er ekstremt dyrt at tage chancer, stoler man på det, der virker, og det, der virker holder, altid prisen.


Konklusion
Den samlede bedømmelse af Arri Alexa er bedst i test. Det er et filmkamera til filmarbejdere i filmsammenhæng, men også med et prisskilt, der ikke bare skriger film, men dyre film. Kameraet er ikke direkte svært, men med PL-blændere og interne UR-/IR-filtre kræver det et dygtigt team at håndtere det snarere end entusiastiske individuelle arbejdere. Sidstnævnte giver langt værre resultater, end hvis man valgte et billigere kamera. Kameraet er kongen på tronen med uovertruffen rutine på location og pålidelighed i samme klasse som en Rolls Royce. Konkurrenterne er i samme liga, når det gælder billedkvalitet og rådata. Så længe milliarder af mennesker regelmæssigt betaler hundrede kroner for at se en to timer lang film, vil Arri eller kameraer som Arri, stadig findes. Det bedste af det bedste vil koste derefter.

ProAV Digital

ProAV6 forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • 30 år i branchen
  • Streaming udstyr
  • Audio over IP
  • Svalegangen
  • Minitech

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her