Sony C100

Af Jens Walther, 10. september 2019

Ægte magi i studiet

Sony har, efter mange års stilhed på mikrofonfronten, netop lanceret tre nye modeller i deres studieserie. I denne test ser vi på den mest interessante, Sony C100, som er helt sin egen, væsentligt på grund af to ting. Tre membraner, en typisk dobbeltmembran til at lave forskellig karakteristik og en ekstra mindre membran, som skal dække de øverste frekvenser. 

Sony har aldrig haft det store mikrofonkatalog, når vi taler om studiemikrofoner. Når klassikerne skal nævnes, så er der altid to mikrofoner, der optræder på listen. Den lidt antikke og sjældne C37 og den mere almindelige, men meget dyre C800. Faktisk bliver rørmikrofonen C800 stadig fremstillet, men på grund af regulativer kan den ikke sælges i Europa. Derfor tror mange fejlagtigt, at den snart 25 år gamle mikrofon er stoppet i produktion.

Hvorfor nu dvæle ved en dyr rørmikrofon, når den nye C100 ikke ligner og ej heller er baseret på rør. Jo, fordi der nok hos mange mikrofonnørder er et håb og en tillid til, at den nye C100 har noget af den samme magi, som C800 er kendt for, i særlig grad som vokalmikrofon. 

 

Se ProAV Magasinet - September 2019 - lige her!

 

Multimembran

Mikrofoner med flere membraner fordelt i frekvensspektret er ikke en ny ting. AKG lavede i 70’erne deres dynamiske C-serie, hvor C-224 var topmikrofonen. Shure har deres KSM8, som også har to membraner. I deres tilfælde er det for at styre proximity effekten, men Sony har en helt anden agenda. Stormembran mikrofoner har højt output, lave støjtal, og en fuldfed mellemtone, men membranstørrelsen er også en hindring til formidling af de helt høje frekvenser. Hvis membranens diameter er større end den mindste bølgelængde, så modtager den både en positiv og en negativ lydbølge i membranens bevægelse og skaber derved et ikke-lineært og korrekt output. Derfor er en mindre membranstørrelse til de øverste frekvenser afgørende. 

Det aparte er, at den lille membran først er aktiv over 25 KHz. Ja, du læste rigtigt, 25.000 Hz. Kan vi høre frekvenser over 25 KHz? det er en evig diskussion. Det er et faktum, at kun meget få af os eksempelvis kan høre 25 KHz, hvis det er en selvstændig frekvens, men topfrekvenserne hævdes at spejle sig ned i det “hørbare” spektrum. Så flere med gyldne ører kan høre forskel, hvis overtone spekteret over 20 KHz mangler eller er til stede som med Sony mikrofonen. En ting er sikkert, hvis man vil høre frekvenser over 25 KHz med den nye Sony mikrofon, så er samplingsfrekvenser på 96 eller 192 KHz en nødvendighed.

 

 

Fysik

Sony C100 mikrofonen er umiddelbart mindre end forventet, når den bliver pakket ud af den medfølgende ”Peli” lignende transportkasse. Mikrofonen virker elegant og er samtidig robust konstrueret. Holdt op mod lyset kan man sagtens se de to kapsler, dobbeltkapslen er ca. 1 tomme, mens topmembranen er omkring halvanden centimeter i diameter. Mikrofonen har tre omskiftere, et dæmpeled på -10db, en lowcut på 70 Hz og en omskifter mellem nyre, kugle og ottetal karakteristik. Det skal dog nævnes, at den lille membran har fast nyrekarakteristik, men karakteristik er ret uvedkommende i disse høje frekvenser.

I transportkassen ligger en vindhætte og en shockmount til mikrofonen. Den er indrettet sådan, at mikrofonen placeres i holderen, og så strammes en lås om mikrofonen ved at dreje på en cylinder. Det betyder også, at mikrofonen ikke kan monteres på anden måde eller i en anden holder. Shockmount holderen er fin, men virker ikke så robust, fordi alt er lavet af plastik.

 

Se ProAV Magasinet - September 2019 - lige her!

 

I studiet

Når man skal prøve eller bruge en stormembranmikrofon, så er standarden først at prøve med vokal. Vi holder traditionen og sætter den op foran en vokalist; næ, rent faktisk sætter vi syv stormembranmikrofoner op og lytter i en blindtest. Neumann U87 og TLM103, Sphere L22, AKG414ULX, Lewitt LCT640, Cad M179 og Sony C100. Vi er et større lyttepanel på 10+, der som sagt lytter uden at vide mikrofonmodellen. En for en bliver mikrofonerne sorteret fra, og til sidst står vi med en ”ukendt” model, som viser sig at være Sony C100. Der er ikke den store forskel mellem de tre bedste, men alligevel bred enighed om Sony C100. I en anden session bliver der også testet akustisk guitar, opretstående klaver, kvindevokal og herrevokal, her flankeret af en håndfuld andre kvalitetsmikrofoner. I denne test kan der A/B lyttes til samme optagelse, så nuancerne mellem mikrofonerne bliver mere sammenlignelige. Igen med Sony C100 absolut blandt de bedste, hvis ikke den bedste. 

Sony C100 er ikke en lineær mikrofon, her er arbejdet med frekvenserne. Den gamle C800 var en mikrofon med meget diskant, og det samme gælder for C100. Diskanten bliver aldrig anmassende, den er silkeblød og fantastisk defineret. Samtidig er fylden i bas og den lave mellemtone stor og igen veldefineret. På visse optagelser måske lige stor nok, men optagelserne med C100 modtager EQ uden problemer, hvilket tyder på en god faselinearitet. Mærkværdigt har mikrofonen med den rigelige diskant ikke de store problemer med S lyde i vokaler. Instrumenter med meget information i den høje mellemtone lyder ofte skidt i mikrofoner med løftet diskant, men igen klarer C100 både blæsere og violin med flying colours. Mikrofonen har en god sensitivitet, kræver ikke meget gain af forforstærkeren, men specs er knap så gode mht. støjtal. Dog ikke noget problem i de optagelser, som blev lavet i denne test. I testen blev der ikke lyttet til materiale, som retfærdigør seriøs kritik af frekvensområdet over 25 KHz, men diskanten er til i rigelige, men vellydende mængder i denne mikrofon. 

Magi

Sony C100 er en exceptionel mikrofon og den bedst lydende nye mikrofon, som undertegnede har lyttet på i umindelige tider. Og der er lyttet til en del, skal siges!! Den er ikke en neutral mikrofon, men den giver det ekstra magi til den lydkilde, den bliver sat overfor. Det lyder simpelthen bedre end virkeligheden, så Sony C100 kan kun få lovprisninger!!

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - September 2019

ProAV Digital

ProAV 5Forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Intercom på revyen
  • Mr GoPro
  • Rokoko
  • Trådløs video
  • God lyd på mobilen

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her