16. december 2010

Adobe Premiere Pro CS5

Da jeg begyndte at studere på NTI-skolen i 1997 hed Premiere-versionen 4.0. Skolens Mac-computere arbejdede hårdt på at rendere en cross dissolve mellem to klip i lav opløsning. Ofte skulle man starte forfra igen pga. af hyppige nedbrud. Og redigering af klip i høj opløsning kunne man godt glemme alt om. Vi filmede først og fremmest til CD-ROM produktioner.
Der skete ikke meget i de kommende versioner. Mange Premiere opdateringer på daværende tidspunkt gik ud på at tilføje nye overgangseffekter, de såkaldte bryllupseffekter såsom wipes, curls og lignende. Langsomt kunne de opnås uden rendering. Lidt senere kom en Premiere Pro kun kompatibel til PC på markedet. Mac-brugere måtte se sig om efter andet software. Det tog lang tid før Premiere gik fra at være et temmelig latterligt stykke software til skolebrug til noget, der kunne bruges professionelt. Der er nu gået tretten år siden min skoletid på NTI, hvilket svarer til flere generationer i datatermer. Softwareverdenen er ikke hvad den har været, og det skal vi være taknemmelige for.

Hvem der end køber Adobes seneste kollektion og den dyreste version, Master Collection, skal i dag betale mere end 22.000 kr. En opgradering fra en tidligere version koster knap 9.000 kr. Det er mange penge, men så får du også forskelligt software såsom Adobe Photoshop CS5 Extended, Illustrator CS5, InDesign CS5, Acrobat 9 Pro, Flash Catalyst CS5, Flash Professional CS5, Flash Builder 4, Dreamweaver CS5, Fireworks CS5, Contribute CS5, Adobe Premiere Pro CS5 (med Adobe OnLocation CS5 og Encore CS5), After Effects CS5 og Soundbooth. Nok til at holde dig beskæftiget i lang tid. Plus tilstrækkelig til professionelt arbejde inden for alle spektrer af multimedie.

Premiere Pro
På overfladen ser det ikke ud som om, der er sket meget, men går vi dybere er Premiere Pro version CS5 nu et 64-bit software. På den måde kan programmet udnytte alle computerens ram og processorer. Premiere Pro CS5 er kompatibel med Windows Vista, Windows 7 og Mac OS X. Dem, som vil få mest ud af 64-bit versionen, er højst sandsynlig videoklippere og dem, som arbejder med formater i høj opløsning, f.eks. AVCIntra, XDCAM EX og RED. Men hvad er anderledes i forhold til Premiere Pro CS4?

Mercury Playback Engine
Adobe har omarbejdet afspilnings-motoren for Premiere Pro CS5. Den har nu native support for bl.a. Nikon og Canon DSLR-kameraer. Adobe har også tilføjet Fractional Playback for alle filformater, som tidligere kun var tilgængelig for RED raw-medie. Resultatet er, at du kan vælge at læse hvert sekund eller hver fjerde pixel, som gør det muligt at arbejde fleksibelt med høj opløsning og langsomt afspillende filer selv på langsomme computere. Mercury Playback Engine understøtter også blandede filformater. Derfor kan du afspille AVCIntra, XDCAM EX og andre formater på samme tidslinje. 

Bortset fra det er den absolut vigtigste nyhed for dem, som arbejder med tunge filer eller filer i høj opløsning, at Adobe har tilføjet en GPU-acceleration for bestemte Nvidia-baserede grafikkort, som understøtter CUDA. CUDA er simpelthen noget, der giver dig mulighed for at køre almindelige programkoder på dit grafikkort, i stedet for at det bare beregner grafikken. Med sådan et grafikkort kan du køre 4K-opløsningsfiler med forskellige effekter på en række klip på flere spor og stadig afspille det hele i realtid. En verden til forskel fra min 90’er computer, som brød sammen efter at have renderet et cross dissolve mellem to klip i lav opløsning. Under lanceringen af CS5, viste Adobe en HD-sekvens med 11 lag HD-video i fire forskellige formater, DVCPro HD, HDV, Canon 5D og AvcIntra. Alle klip havde mindst fire effekter som f.eks. farvekorrektion, position, skalering og skarphed. Dertil blev den nye GPU-accelererede Ultrakey anvendt. Det hele blev afspillet i realtid.


NVIDIA Quadro 5000
Jeg havde tænkt mig at forklare, hvordan NVIDIA’s Quadro 5000 kort fungerer. Det var tiltænkt, at jeg for denne anmeldelse skulle bruge flere filer i høj opløsning og med mange effekter i realtid. Men selv om jeg har installeret kortet korrekt og tilsluttet de rigtige kabler, er min monitor stadig sort som natten. Jeg fik ikke tilstrækkelig hjælp fra NVIDIA’s kontor og kunne ikke finde en løsning på Internetfora. Endelig fik jeg fat på Max Hagelstam fra Adobe, som fortalte mig, at Quadro 5000 kortet ikke vil fungere før om et par uger, når Premiere Pro CS5 opgraderes til 5.02. Med andre ord har jeg modtaget et kort, som ikke virker. Jeg undrer mig over, hvordan de tænker hos NVIDIA. 

Premiere Pro CS5 kan dog køre uden et acceleratorkort. Så jeg importerer nogle Red-filer i en 2K-opløsning, og som forventet hakker Premiere. Men hvis jeg vælger at køre i 1/4-opløsning, bevæges filen fint. Men min næsten nye desktop PC kan ikke engang klare en 1/2-opløsning uden at hakke. Muligheden for at reducere opløsningen for en mere jævn afspilning er udmærket. Billedet ser ok ud i 1/4-opløsning. Hvis jeg ønsker at fokusere på en bestemt detalje, kan jeg stoppe klippet og vælge den højeste opløsning og derefter igen reducere opløsningen for at fortsætte afspilningen. 

Men det ville have været rarere med et live Quadro-kort. Intentionen med NVIDIA Quadro-kortet er, at når du arbejder med et klip, er GPU aktiv, dvs. skærmkortets grafiske processor er aktiv i stedet for computerens hovedprocessor. Det kan spare en masse tid. Via en såkaldt sub-tree rendering er det underordnet, i hvilken rækkefølge klippene ligger, også selv om du har et klip med flere effekter, hvor nogle er optimeret til computerens GPU og andre bearbejdes af computerens CPU. Premiere ved, hvilke klip som skal bearbejdes af GPUen, og hvilke som bearbejdes af CPUen. På den måde fordeles arbejdsbelastningen effektivt, og det gør hele arbejdsprocessen hurtigere. Det bliver f.eks. omkring 75 gange hurtigere at arbejde med farvekorrektion end uden acceleratorkort. 

Derudover bør du kunne eksportere dit materiale 20 gange hurtigere end tidligere afhængig af filformatet.
Klippere, som arbejder med meget tunge filer i høj opløsning vil med kombinationen af et Quadro-kort og Premiere Pro CS5 have mulighed for at udføre arbejdet, som om de redigerede en DV-fil. Det er ikke nødvendigt med rendering, heller ikke hvis der ligger adskillige effekter på filen. Med andre ord er Premiere Pro CS5 kombineret med et Quadro-kort egnet til professionelt brug, hvis det fungerer.

Support for andre redigeringssystemer
Adobe har opdateret deres support for andre redigeringsløsninger. Det betyder, at Premiere Pro CS5 kan importere og eksportere AAF-sekvenser tilpasset til Avid-redigering. Det er også muligt at importere og eksportere XML-baserede kliplister til Final Cut Pro. Det gør det lettere at skifte projekter mellem flere forskellige redigeringsprocesser, og det har ingen betydning, hvilken software der bruges.

En funktion, som stadig ikke er integreret i Premiere Pro CS5 er eksport af en videosekvens via CS Live til en web server, så dine kunder kan logge ind og se filmen med henblik på at give feedback. Kommentarerne kan så importeres i Premiere Pro. Denne funktion vil erstatte den såkaldte Clipno-testfunktion i de tidligere versioner og forventes at komme til efteråret. Det bliver en gratis opdatering for alle, som har Premiere Pro CS5.


Script-to-screen workflow
Et nyt koncept, som Adobe bruger, har de kaldt Script-to-screen workflow. Det omfatter flere produkter i CS5: Adobe Story – hvor du kan skabe og redigere manuskripter, OnLocation – som linker manuskriptet til klip, Premiere Pro – som konverterer talte ord til metadata og Encore – som eksporterer klip til DVD. Man behøver ikke arbejde med alle fem, men workflowet er designet til denne arbejdsmetode. Adobe Story er et on/offline-baseret manuskriptværktøj, hvor du kan indsætte et skrevet manuskript bestående af flere scener. Metadata tagger så teksten som rubrik, generel info, dialog m.m. Der kan derefter søges på indholdet. Det tog mig et stykke tid at indse, at Adobe Story ikke er inkluderet i softwarepakken men at man skal registrere sig for at få CS Live. Først da kan man logge på Adobe Story. Man kan også vælge, om man vil downloade en desktop-version af softwaren. 

Under alle omstændigheder hjælper Adobe Story dig med dit manuskript således, at hvis du trykker på enter-tasten, får flere ord at vælge imellem, hvilket er ganske smart, når du arbejder med et filmmanuskript – f.eks. rubrik, karakter, dialog osv. Når du er færdig med dit manuskript og har gemt det, bliver det til et offline-klip, som kan fyldes med medie f.eks. fra en optagelse direkte via firewire. Klippet tilføjes derefter manuskriptet som metadata. Metadataet følger siden med gennem workflowet.
Det er ikke helt tydeligt, hvordan Script-to-screen bør fungere. Premiere Pro CS5 skal kunne arbejde med filer fra DSLR-kameraer, men OnLocation genkender ikke sådan en fil. Så man bliver nødt til at eksportere til et mere almindeligt format, og det er her jeg ville ønske, at jeg havde et acceleratorkort, som fungerer. Premiere Pro CS5’s sproganalyse fungerer bedst på tysk! Engelsk virker, men langt fra fejlfrit.  

Det kræver en del tålmodighed at opnå det. Men på den helt fantastiske webside Lynda.com, og som jeg mener er verdens bedste webside for instruktionsvideoer, ligger der en masse klip med information vedrørende opdatering af CS5-kollectionen. Også hvordan man bruger Adobe Story og den tidligere nævnte software. 

Men det er hensigten, at du skal bruge forskelligt software i workflowet. Det gør processen kedelig og besværlig. Det er cool at kunne kreere en søgbar flash-fil, men hvis det ikke virker på svensk, og fordi så mange ord bliver fejlfortolket, bør dette betragtes som endnu et projekt i sin vorden. Det bliver sikkert mere interessant som tiden går, men for en svensker, som ofte laver interviews på svensk, er det anstrengende. For øvrigt koster Lynda.com 25 USD om måneden, men der findes flere ganske gode og gratis instruktionsvideoer på Adobe tv. Prøv at google Adobe tv Premiere Pro, og du vil finde en del. Men som sagt har Lynda.com rigtig mange instruktionsvideoer, så det er ikke en dårlig ide at undersøge deres udbud, hvis du vil finde ud af, hvad du kan gøre.

Andre nyheder
Ultra chromakey-effekten gør det let at key-belyse selv relativ dårlig belyste objekter. Det er let at opnå et godt resultat ved at teste forskellige indstillinger. Hvis du har et GPU- acceleratorkort, er det hurtigt gjort. Med ultra keying skulle det ikke være nødvendigt at skifte til After Effects for at key-belyse. En anden nyhed er, at du kan trække en fil i projektvinduet til symbolet New Items, og med det samme får du en sekvens baseret på klippets egenskaber. På den måde undgår du, at skulle gætte dig til indstillingerne i din sekvens. Det er en simpel effekt, som After Effects har haft længe.

”Softwaren er aldrig gået ned”
Max Hagelstam fra Adobe oplyser, at Premiere Pro CS aldrig er gået ned i den tid, han har brugt softwaren. Det samme gælder for min testperiode. Max Hagelstam siger videre, at CS5-versionen gør Adobe til en seriøs konkurrent til de, hvis kunder arbejder seriøst med digital videoredigering. Programmet er egnet til alle, som arbejder med nyheder, spille- og dokumentarfilm.

“Jeg har arbejdet på flere store projekter og redigeret dem i Premiere Pro CS5. Det er det mest stabile Adobe software, jeg har brugt”, understreger Max Hagelstam. “Med introduktionen af muligheden for at redigere Red-klip, oplevede Adobe en stigning i antallet af brugere. I dag bruger f.eks. Hearst TV i USA Adobe software i sin nyhedsproduktion. Selv afdelingen for børne-tv hos BBC bruger Adobe Production Premium pakken”, fortsætter Max Hagelstam. 

I Sverige bruger indiefilmmagere, reklamebureauer, grafiske designere, lokal tv, SVT og mange under uddannelse Premiere.
Det, at softwaren nu er tilpasset til 64-bit computere, betyder endnu flere kunder. Men på lang sigt tror Max Hagelstam, at det er nødvendigt med opdateringen. “Ikke mange systemer kan i dag klare at redigere ti filer i høj opløsning og med forskellige effekter i realtid. For at kunne klare det, er det nødvendigt at bruge 64-bits i kombination med et acceleratorkort”, påpeger han. På lydsiden vil det stadig tage noget tid inden Premiere når konkurrenternes niveau. Ifølge Max Hagelstam vil lydområdet blive prioriteret i næste version.
“Vi skal blandt andet istandsætte Premiere til at synkronisere med eksternt lydudstyr. Og det skal prioriteres højt i næste version”, konkluderer Max Hagelstam.

Sammenfatning
Der er inkluderet en del interessante opdateringer i Premiere Pro CS5. Især samarbejdet med NVIDIA kan blive meget spændende. Men kun hvis NVIDIA-kortet fungerer sammen med CS5. Kortet, jeg fik, gjorde ikke, men det vil det tilsyneladende om et par uger. 

Sproganalysen skal videreudvikles og tilpasses svensk/dansk før det efter min mening bliver interessant. Og den skal være bedre til at genkende engelsk. Og at skulle arbejde i fire eller fem applikationer for at opnå et resultat, er for kedeligt. Det ville være bedre, hvis det samme kunne opnås med færre applikationer. 

Men mange funktioner, som f.eks. at kunne afspille en højopløsningsfil i en lavere opløsning er fin. Det samme er letheden, hvormed man kan flytte et projekt mellem forskellige systemer. Hvis du filmer med et DSLR-kamera, er det let at redigere materialet i Premiere Pro CS5. Men det er sikkert ikke alle, som ønsker at opdatere. Det afhænger af dine behov.


Da jeg begyndte at studere på NTI-skolen i 1997 hed Premiere-versionen 4.0. Skolens Mac-computere arbejdede hårdt på at rendere en cross dissolve mellem to klip i lav opløsning. Ofte skulle man starte forfra igen pga. af hyppige nedbrud. Og redigering af klip i høj opløsning kunne man godt glemme alt om. Vi filmede først og fremmest til CD-ROM produktioner.
Der skete ikke meget i de kommende versioner. Mange Premiere opdateringer på daværende tidspunkt gik ud på at tilføje nye overgangseffekter, de såkaldte bryllupseffekter såsom wipes, curls og lignende. Langsomt kunne de opnås uden rendering. Lidt senere kom en Premiere Pro kun kompatibel til PC på markedet. Mac-brugere måtte se sig om efter andet software. Det tog lang tid før Premiere gik fra at være et temmelig latterligt stykke software til skolebrug til noget, der kunne bruges professionelt. Der er nu gået tretten år siden min skoletid på NTI, hvilket svarer til flere generationer i datatermer. Softwareverdenen er ikke hvad den har været, og det skal vi være taknemmelige for. 

Hvem der end køber Adobes seneste kollektion og den dyreste version, Master Collection, skal i dag betale mere end 22.000 kr. En opgradering fra en tidligere version koster knap 9.000 kr. Det er mange penge, men så får du også forskelligt software såsom Adobe Photoshop CS5 Extended, Illustrator CS5, InDesign CS5, Acrobat 9 Pro, Flash Catalyst CS5, Flash Professional CS5, Flash Builder 4, Dreamweaver CS5, Fireworks CS5, Contribute CS5, Adobe Premiere Pro CS5 (med Adobe OnLocation CS5 og Encore CS5), After Effects CS5 og Soundbooth. Nok til at holde dig beskæftiget i lang tid. Plus tilstrækkelig til professionelt arbejde inden for alle spektrer af multimedie.

Premiere Pro
På overfladen ser det ikke ud som om, der er sket meget, men går vi dybere er Premiere Pro version CS5 nu et 64-bit software. På den måde kan programmet udnytte alle computerens ram og processorer. Premiere Pro CS5 er kompatibel med Windows Vista, Windows 7 og Mac OS X. Dem, som vil få mest ud af 64-bit versionen, er højst sandsynlig videoklippere og dem, som arbejder med formater i høj opløsning, f.eks. AVCIntra, XDCAM EX og RED. Men hvad er anderledes i forhold til Premiere Pro CS4?

Mercury Playback Engine
Adobe har omarbejdet afspilnings-motoren for Premiere Pro CS5. Den har nu native support for bl.a. Nikon og Canon DSLR-kameraer. Adobe har også tilføjet Fractional Playback for alle filformater, som tidligere kun var tilgængelig for RED raw-medie. Resultatet er, at du kan vælge at læse hvert sekund eller hver fjerde pixel, som gør det muligt at arbejde fleksibelt med høj opløsning og langsomt afspillende filer selv på langsomme computere. Mercury Playback Engine understøtter også blandede filformater. Derfor kan du afspille AVCIntra, XDCAM EX og andre formater på samme tidslinje. 

Bortset fra det er den absolut vigtigste nyhed for dem, som arbejder med tunge filer eller filer i høj opløsning, at Adobe har tilføjet en GPU-acceleration for bestemte Nvidia-baserede grafikkort, som understøtter CUDA. CUDA er simpelthen noget, der giver dig mulighed for at køre almindelige programkoder på dit grafikkort, i stedet for at det bare beregner grafikken. Med sådan et grafikkort kan du køre 4K-opløsningsfiler med forskellige effekter på en række klip på flere spor og stadig afspille det hele i realtid. En verden til forskel fra min 90’er computer, som brød sammen efter at have renderet et cross dissolve mellem to klip i lav opløsning. Under lanceringen af CS5, viste Adobe en HD-sekvens med 11 lag HD-video i fire forskellige formater, DVCPro HD, HDV, Canon 5D og AvcIntra. Alle klip havde mindst fire effekter som f.eks. farvekorrektion, position, skalering og skarphed. Dertil blev den nye GPU-accelererede Ultrakey anvendt. Det hele blev afspillet i realtid.
NVIDIA Quadro 5000
Jeg havde tænkt mig at forklare, hvordan NVIDIA’s Quadro 5000 kort fungerer. Det var tiltænkt, at jeg for denne anmeldelse skulle bruge flere filer i høj opløsning og med mange effekter i realtid. Men selv om jeg har installeret kortet korrekt og tilsluttet de rigtige kabler, er min monitor stadig sort som natten. Jeg fik ikke tilstrækkelig hjælp fra NVIDIA’s kontor og kunne ikke finde en løsning på Internetfora. Endelig fik jeg fat på Max Hagelstam fra Adobe, som fortalte mig, at Quadro 5000 kortet ikke vil fungere før om et par uger, når Premiere Pro CS5 opgraderes til 5.02. Med andre ord har jeg modtaget et kort, som ikke virker. Jeg undrer mig over, hvordan de tænker hos NVIDIA.

Premiere Pro CS5 kan dog køre uden et acceleratorkort. Så jeg importerer nogle Red-filer i en 2K-opløsning, og som forventet hakker Premiere. Men hvis jeg vælger at køre i 1/4-opløsning, bevæges filen fint. Men min næsten nye desktop PC kan ikke engang klare en 1/2-opløsning uden at hakke. Muligheden for at reducere opløsningen for en mere jævn afspilning er udmærket. Billedet ser ok ud i 1/4-opløsning. Hvis jeg ønsker at fokusere på en bestemt detalje, kan jeg stoppe klippet og vælge den højeste opløsning og derefter igen reducere opløsningen for at fortsætte afspilningen.

Men det ville have været rarere med et live Quadro-kort. Intentionen med NVIDIA Quadro-kortet er, at når du arbejder med et klip, er GPU aktiv, dvs. skærmkortets grafiske processor er aktiv i stedet for computerens hovedprocessor. Det kan spare en masse tid. Via en såkaldt sub-tree rendering er det underordnet, i hvilken rækkefølge klippene ligger, også selv om du har et klip med flere effekter, hvor nogle er optimeret til computerens GPU og andre bearbejdes af computerens CPU. Premiere ved, hvilke klip som skal bearbejdes af GPUen, og hvilke som bearbejdes af CPUen. På den måde fordeles arbejdsbelastningen effektivt, og det gør hele arbejdsprocessen hurtigere. Det bliver f.eks. omkring 75 gange hurtigere at arbejde med farvekorrektion end uden acceleratorkort.

Derudover bør du kunne eksportere dit materiale 20 gange hurtigere end tidligere afhængig af filformatet.
Klippere, som arbejder med meget tunge filer i høj opløsning vil med kombinationen af et Quadro-kort og Premiere Pro CS5 have mulighed for at udføre arbejdet, som om de redigerede en DV-fil. Det er ikke nødvendigt med rendering, heller ikke hvis der ligger adskillige effekter på filen. Med andre ord er Premiere Pro CS5 kombineret med et Quadro-kort egnet til professionelt brug, hvis det fungerer.

Support for andre redigeringssystemer
Adobe har opdateret deres support for andre redigeringsløsninger. Det betyder, at Premiere Pro CS5 kan importere og eksportere AAF-sekvenser tilpasset til Avid-redigering. Det er også muligt at importere og eksportere XML-baserede kliplister til Final Cut Pro. Det gør det lettere at skifte projekter mellem flere forskellige redigeringsprocesser, og det har ingen betydning, hvilken software der bruges.

En funktion, som stadig ikke er integreret i Premiere Pro CS5 er eksport af en videosekvens via CS Live til en web server, så dine kunder kan logge ind og se filmen med henblik på at give feedback. Kommentarerne kan så importeres i Premiere Pro. Denne funktion vil erstatte den såkaldte Clipno-testfunktion i de tidligere versioner og forventes at komme til efteråret. Det bliver en gratis opdatering for alle, som har Premiere Pro CS5.


Script-to-screen workflow
Et nyt koncept, som Adobe bruger, har de kaldt Script-to-screen workflow. Det omfatter flere produkter i CS5: Adobe Story – hvor du kan skabe og redigere manuskripter, OnLocation – som linker manuskriptet til klip, Premiere Pro – som konverterer talte ord til metadata og Encore – som eksporterer klip til DVD. Man behøver ikke arbejde med alle fem, men workflowet er designet til denne arbejdsmetode. Adobe Story er et on/offline-baseret manuskriptværktøj, hvor du kan indsætte et skrevet manuskript bestående af flere scener. Metadata tagger så teksten som rubrik, generel info, dialog m.m. Der kan derefter søges på indholdet. Det tog mig et stykke tid at indse, at Adobe Story ikke er inkluderet i softwarepakken men at man skal registrere sig for at få CS Live. Først da kan man logge på Adobe Story. Man kan også vælge, om man vil downloade en desktop-version af softwaren.

Under alle omstændigheder hjælper Adobe Story dig med dit manuskript således, at hvis du trykker på enter-tasten, får flere ord at vælge imellem, hvilket er ganske smart, når du arbejder med et filmmanuskript – f.eks. rubrik, karakter, dialog osv. Når du er færdig med dit manuskript og har gemt det, bliver det til et offline-klip, som kan fyldes med medie f.eks. fra en optagelse direkte via firewire. Klippet tilføjes derefter manuskriptet som metadata. Metadataet følger siden med gennem workflowet.
Det er ikke helt tydeligt, hvordan Script-to-screen bør fungere. Premiere Pro CS5 skal kunne arbejde med filer fra DSLR-kameraer, men OnLocation genkender ikke sådan en fil. Så man bliver nødt til at eksportere til et mere almindeligt format, og det er her jeg ville ønske, at jeg havde et acceleratorkort, som fungerer. Premiere Pro CS5’s sproganalyse fungerer bedst på tysk! Engelsk virker, men langt fra fejlfrit.

Det kræver en del tålmodighed at opnå det. Men på den helt fantastiske webside Lynda.com, og som jeg mener er verdens bedste webside for instruktionsvideoer, ligger der en masse klip med information vedrørende opdatering af CS5-kollectionen. Også hvordan man bruger Adobe Story og den tidligere nævnte software.

Men det er hensigten, at du skal bruge forskelligt software i workflowet. Det gør processen kedelig og besværlig. Det er cool at kunne kreere en søgbar flash-fil, men hvis det ikke virker på svensk, og fordi så mange ord bliver fejlfortolket, bør dette betragtes som endnu et projekt i sin vorden. Det bliver sikkert mere interessant som tiden går, men for en svensker, som ofte laver interviews på svensk, er det anstrengende. For øvrigt koster Lynda.com 25 USD om måneden, men der findes flere ganske gode og gratis instruktionsvideoer på Adobe tv. Prøv at google Adobe tv Premiere Pro, og du vil finde en del. Men som sagt har Lynda.com rigtig mange instruktionsvideoer, så det er ikke en dårlig ide at undersøge deres udbud, hvis du vil finde ud af, hvad du kan gøre.

Andre nyheder
Ultra chromakey-effekten gør det let at key-belyse selv relativ dårlig belyste objekter. Det er let at opnå et godt resultat ved at teste forskellige indstillinger. Hvis du har et GPU- acceleratorkort, er det hurtigt gjort. Med ultra keying skulle det ikke være nødvendigt at skifte til After Effects for at key-belyse. En anden nyhed er, at du kan trække en fil i projektvinduet til symbolet New Items, og med det samme får du en sekvens baseret på klippets egenskaber. På den måde undgår du, at skulle gætte dig til indstillingerne i din sekvens. Det er en simpel effekt, som After Effects har haft længe.

”Softwaren er aldrig gået ned”
Max Hagelstam fra Adobe oplyser, at Premiere Pro CS aldrig er gået ned i den tid, han har brugt softwaren. Det samme gælder for min testperiode. Max Hagelstam siger videre, at CS5-versionen gør Adobe til en seriøs konkurrent til de, hvis kunder arbejder seriøst med digital videoredigering. Programmet er egnet til alle, som arbejder med nyheder, spille- og dokumentarfilm.

“Jeg har arbejdet på flere store projekter og redigeret dem i Premiere Pro CS5. Det er det mest stabile Adobe software, jeg har brugt”, understreger Max Hagelstam. “Med introduktionen af muligheden for at redigere Red-klip, oplevede Adobe en stigning i antallet af brugere. I dag bruger f.eks. Hearst TV i USA Adobe software i sin nyhedsproduktion. Selv afdelingen for børne-tv hos BBC bruger Adobe Production Premium pakken”, fortsætter Max Hagelstam. I Sverige bruger indiefilmmagere, reklamebureauer, grafiske designere, lokal tv, SVT og mange under uddannelse Premiere.
Det, at softwaren nu er tilpasset til 64-bit computere, betyder endnu flere kunder. Men på lang sigt tror Max Hagelstam, at det er nødvendigt med opdateringen.

“Ikke mange systemer kan i dag klare at redigere ti filer i høj opløsning og med forskellige effekter i realtid. For at kunne klare det, er det nødvendigt at bruge 64-bits i kombination med et acceleratorkort”, påpeger han.
På lydsiden vil det stadig tage noget tid inden Premiere når konkurrenternes niveau. Ifølge Max Hagelstam vil lydområdet blive prioriteret i næste version. “Vi skal blandt andet istandsætte Premiere til at synkronisere med eksternt lydudstyr. Og det skal prioriteres højt i næste version”, konkluderer Max Hagelstam.

Sammenfatning
Der er inkluderet en del interessante opdateringer i Premiere Pro CS5. Især samarbejdet med NVIDIA kan blive meget spændende. Men kun hvis NVIDIA-kortet fungerer sammen med CS5. Kortet, jeg fik, gjorde ikke, men det vil det tilsyneladende om et par uger.

Sproganalysen skal videreudvikles og tilpasses svensk/dansk før det efter min mening bliver interessant. Og den skal være bedre til at genkende engelsk. Og at skulle arbejde i fire eller fem applikationer for at opnå et resultat, er for kedeligt. Det ville være bedre, hvis det samme kunne opnås med færre applikationer. Men mange funktioner, som f.eks. at kunne afspille en højopløsningsfil i en lavere opløsning er fin. Det samme er letheden, hvormed man kan flytte et projekt mellem forskellige systemer. Hvis du filmer med et DSLR-kamera, er det let at redigere materialet i Premiere Pro CS5. Men det er sikkert ikke alle, som ønsker at opdatere. Det afhænger af dine behov.

ProAV Digital

Forside 2 20

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Wedio
  • Zoom F6
  • Hotel Ottilia
  • Reflektorer
  • Lumix S1H
  • ISE 2020

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her