5 af de lange NY

10. april 2015

5 af de lange!!

Vi har gjort opmærksom på det mange gange i dette magasin, men en flot og veltilrettelagt video fungerer kun, hvis lydsiden er i samme høje standard. Derfor er en god indspilning af lyd vigtig, og her spiller kvaliteten og valg af mikrofon en central rolle. I denne test ser vi på en række kameramikrofoner, som alle er kommet på markedet inden for den seneste tid. Nogle helt nye, mens andre har et par år på bagen.

Et faktum er, at der altid bør vælges den rigtige mikrofon til den rigtige opgave. Og her tænkes ikke kun i modeller, men i høj grad i typer og karakteristik. Til kamera og videobrug kan der væsentligt bruges fire forskellige slags mikrofoner. Stereomikrofoner, som laver et stereobillede af de omgivelser, man filmer i, kropsmikrofoner, som er små usynlige mikrofoner, som bæres af de personer, som taler eller agerer foran kameraet, reportagemikrofonen, der i reglen er en håndholdt mikrofon, som vandrer mellem interviewer og den interviewede. Og endelig emnet for denne test, den fokuserende shotgun mikrofon, som enten sidder på kameraet og peger på det, som kameraet fokuserer mod eller som sidder på en boomstang og styres mod dem, der taler.

Shotgun mikrofonen, eller som den lidt mærkværdigt hedder på dansk, køllemikrofonen, har en ret specialiseret egenskab. Den har et ret smalt og snævert fokusområde, hvor lyden bliver opfanget af mikrofonen, mens lyd udenfor det område bliver dæmpet. Dette snævre lydfelt opnås ved at indbygge mikrofonkapslen i et langt resonansrør, som vha. faseteknik skaber dette fokusområde. Nu er fase og resonans ikke blandt de positive ord hos en lydtekniker, så det snævre fokusområde har en pris. Shotgun mikrofoner ekselerer ikke i den mest retlinede og naturtro lyd, men bliver væsentligt valgt på grund af fokuseringsegenskaberne.

Mange videofolk med mere fokus på billede end lyd har en fejlagtig opfattelse af shotgun mikrofonen. De tror, at shotgun mikrofonen har en zoom virkning, at lyden kommer tættere på, når man bruger denne mikrofon. Det er i hvert fald den konklusion, man må drage, når man ser det utal af videoer på nettet med et fint billede, men med en fjern og rungende lyd, som er resultatet af en dårlig akustik og forkert valg og placering af mikrofon. Shotgun mikrofonen indsnævrer og retningsbestemmer lydfeltet, men får ikke personen til at komme tættere på. Når mikrofonens lydfelt er snævert, så skrues der selvfølgelig samtidig ned for rumvirkningen og derfor til dels ned for akustikken. Men ikke sådan, at den kan ignoreres; og en person med en afstand på 5 meter vil stadig lyde som en person med en afstand på 5 meter!!

Shotgun mikrofonen er blevet ind-begrebet på en videomikrofon, måske med rette, men der er mange lydopgaver, hvor denne mikrofon ikke vil være det bedste valg. Den er det bedste valg, hvis det ikke er muligt at placere mikrofoner tæt på lydkilden. Gode eksempler er bl.a. folkemængde, naturfilm, omgivelser, mennesker i bevægelse, samtale uden synlige mikrofoner (flere personer taler) og selvfølgelig som boom mikrofon, hvor den peger mod den, som taler (tæt på, men ude af billedfeltet).

Test snit!!

I denne test har vi forsøgt at lægge et snit. Her ser vi på mono, kondensatormikrofoner, som kan monteres på DSLR-kameraer og som lægger sig i en overkommelig pris. Og selvfølgelig med shotgun karakteristik. Ikke de helt billige, konsumer mikrofoner, men mikrofoner i en vis kvalitet. Et par mikrofoner adskiller sig lidt fra de øvrige. Shure VP82 kan kun bruge phantom power, og sE Electronic er væsentligt mindre og billigere end de øvrige. sE electronic mikrofonen er taget med i denne test, fordi det er producentens første model i dette segment.

Mikrofonerne er testet på en Tascam DR70 fieldrecorder, så de er testet på samme slags udstyr, som man almindeligvis vil bruge til at indspille mikrofoner som disse. De er derfor også testet med den samme mikrofonforforstærker og konverter. Alle optagelser er foretaget i 24 bit/96 kHz kvalitet. Det er almindelig kendt, at mikrofoner strømforsynet med batteri har lidt dårlige måletal for støj og maksimal følsomhed. Derfor er alle mikrofoner testet med batteri, fordi det givetvis er i den tilstand, hvor de vil blive brugt oftest (Shure VP82 er en und-
tagelse).

Vægt og størrelse har en betydning, når mikrofonerne skal bruges ”i marken” og evt. placeret oven på et kamera. Derfor har vi sørget for at få størrelse og vægt detaljer med i gennemgangen af hver mikrofon.

Det skal nævnes, at det er en helt subjektiv lyttetest, hvor kun øret er brugt til holde mikrofonerne op mod hinanden. En anden lytter vil ikke givetvis komme frem til de samme resultater og bedømmelser. Mikrofonernes egenstøj er ikke nævnt i testen, fordi det oplevedes, at mikrofonerne ikke adskiller sig væsentligt her.

beyerdynamics MCE85 BA

Beyerdynamics MCE85 BA er den største af de testede mikrofoner, med en diameter på 2,3 cm og en længde på 28 cm. Mikrofonen er forsynet med XLR stik og drives af et 1,5 V batteri. Den kan dog også bruges med phantom power, og der findes også en kortere udgave, som kun kan operere med phantom power (PV). Den vejer 110 gram, og på kroppen har mikrofonen en on/off knap og en omskifter, som aktiverer det indbyggede lowcut filter ved 120 Hz. Mikrofonen leveres med vindhætte og almindelig mikrofonholder. Pris: set til 1200,- ekskl. moms. Info: www.avc.dk

Shure VP-82

Denne mikrofon fra Shure er ret kort, men selve resonansrøret har samme længde på de fire store mikrofoner (undtagen sE-electronic). Mikrofonen er 2,2 cm i diameter, og længden er 19 cm. VP-82 kan kun strømfødes fra phantom power, så der er ikke gjort plads til et batteri i kroppen; det forklarer den noget kortere længde. Den har XLR stik, men ellers ingen kontroller på mikrofonen. Ingen lowcut omskifter (se senere). Mikrofonen vejer 76 gram og leveres med mikrofonholder, vindhætte og etui. Pris: set til 2100,- ekskl. moms. Info: www.matrixsales.dk

Røde NTG4+

Denne helt nye model fra Røde er speciel, fordi den har et lithium batteri indbygget, der forsyner mikrofonen med strøm. Batteriet genoplades med en almindelig USB oplader, og stikket til opladeren er placeret inde i XLR stikket i bunden af mikrofonen. Mikrofonen kan også køre på phantom power, og den findes i en kortere udgave, som kun kan strømforsynes af phantom power. Mikrofonen har tre omskiftere, hvor den ene er en kombineret on/off og -10 dB følsomhed omskifter. Den anden omskifter er en lowcut, mens den tredje omskifter giver et diskantløft. Mikrofonen har en diameter på 2,3 cm og en længde på 28 cm. Den vejer 176 gram, væsentlig på grund af lithium batteriet; så det er den tungeste af de fem mikrofoner. Leveres med mikrofonholder, etui, USB ledning og vindhætte. Pris: set til 2400,- ekskl. moms. Info: www.sc-sound.dk

Sennheiser MKE 600

Denne mikrofon fra tyske Sennheiser kan forsynes med strøm fra 1,5V batteri eller fra phantom power. Mikrofonen har to omskiftere placeret lige over den del, som skrues af, når batteriet skal skiftes. Her er der en on/off og en low cut, som aktiverer det indbyggede filter ved 100 Hz. Mikrofonen er 2,0 cm tyk, længden er 25 cm og den vejer 128 g. Den leveres med vindhætte og elastisk mikrofonholder. Pris: set til 1800,- ekskl. moms. Info: da-dk.sennheiser.com

sE Electronic Laser

sE electronic mikrofoner designes i UK, men produceres i Kina. Producenten har ikke tidligere haft en shotgun mikrofon til kamerabrug, så den nye Laser er på mange måder en nyhed. I forhold til de andre mikrofoner i denne test, så har mikrofonen en mindre kapsel, en mindre størrelse og også en noget mindre pris. Denne mikrofon har ikke XLR stik, men derimod minijack, som er mere almindeligt for konsumer kameramikrofoner. Den strømforsynes med et indbygget 1,5 V batteri, og den har omskiftere for on-off og -10 dB dæmpning (kombineret) og en lowcut omskifter. Den er 1,7 cm tyk, længden er 22 cm, og den vejer 76 gram. Den leveres med en shock mount mikrofonholder, ledning, etui og vindhætte. Den kortere længde på resonansrøret betyder, at mikrofonen lægger sig imellem super nyre og shotgun i karakteristik. Pris: set til 600,- ekskl. moms. Info: www.luthman.dk

Lyd

I forhold til en almindelig nyre- eller kuglemikrofon, så er det tydeligt at høre på disse mikrofoner, at der er arbejdet med fasen internt i mikrofonen. Hvis lyd bevæger sig i feltet 60 grader foran mikrofonen, så er lyden ok. Den dæmpes lidt i yderområdet. Lyttes der til signalet fra omkring 80 grader og til 180 grader, så sker der sære ting med fasen og lyden. Der opstår lyd med tydelig resonans, især hvis der sker hurtige lydbevægelser bag mikrofonen. Nu vil de fleste lyde på indspilninger foregå foran mikrofonen, men når disse mikrofoner bruges, så skal man være opmærksom på lydinformation fra bagsiden af mikrofonen. Lyden er selvfølgelig dæmpet en del, men har også en unaturlig fase og frekvensindhold. De fem mikrofoner har samme grundkarakter, fordi de benytter samme mikrofonteknik, men de lyder selvfølgelig ikke ens. Her kommer en bedømmelse.

beyerdynamics MCE85 BA mikrofonen er den eneste mikrofon af de fem, hvor bassen bliver formildet. Der er måske ligefrem lidt for meget bas, men frem for alt er der bas, som kan føles. Lyden på mikrofonen er kontant og tilstede, og transienter i lyden formidles også udmærket. Der er en tendens til et mellemtoneløft i 4 kHz området. Beyer mikrofonen er den af de fem mikrofoner, som er bredest i sit frekvensområde direkte foran mikrofonen.

Når man lytter til Shure VP-82 mikrofonen første gang, så tænker man sit. Men husker derefter på, at der ikke er en lowcut omskifter på mikrofonen. Shure har konsekvent valgt, at lowcut altid er aktiveret på denne model. Måske lige konsekvent nok, hvis man nu ønsker at optage noget lydmateriale, hvor der er basfrekvenser. Så lyden fra Shure mikrofonen er slank, velformidlet i transienter, men med et tydeligt løft i det høje mellemtone register. Lyden får en skarp karakter, der til tider er en fordel, men som regel ikke!!

Røde NTG4+ mikrofonen er til gengæld lidt blød i toppen. Den virker en smule lukket, men har også et løft i området omkring 150 Hz, som godt kan mudre lydbilledet en smule. Men ellers lyder den naturligt, og den af de fem
mikrofoner, som har den bedste lyd i den vigtige mellemtone. Mikrofonen har en omskifter, der løfter toppen, hvis man ønsker mere diskant.

Sennheiser MKE 600 mikrofonen er ligesom Shure mikrofonen løftet i den høje mellemtone, uden dog at være lige så skarp som sin amerikanske ”ven”. Den dybe mellemtone er også lidt vigende, men til gengæld er der hævet omkring de 1 KHz, som i talesammenhæng kan være en fordel. Transienter formidles fint og kontant.

sE-electronic ProMic Laser overrasker på sin vis. Den har et sammenhængende og forholdsvis neutralt frekvensområde og minder på det område om Røde mikrofonen. Fin mellemtone og ikke for skarp høj mellemtone. Den falder dog lidt igennem omkring formidling af transienter og virker derfor ikke så kontant. Lyden opleves at blive lidt mindre vedkommende, og akustikken i rummet høres mere.

Retningsfølsomhed med kompromisser

Efterfølgende lyttede vi til mikrofonerne, vinklet henholdsvis 90 og 160 grader i forhold til lydkilden, dels for at bedømme retningsfølsomheden, men også for at lytte til den ændring i lyden, som givetvis vil ske i forhold til den direkte, frontale lyd. Det optimale vil være, hvis lyden dæmpes, men mikrofonen bevarer sin karakter fra den direkte lyd. En ulempe ved shotgun karakteristikken findes direkte bag mikrofonen, i 180 grader, hvor mikrofonen ikke dæmpes så meget. Derfor lyttede vi i 90 og 160 grader.

beyerdynamics MCE85 BA dæmpede omkring 5 dB både på 90 og 160 grader, men mistede en del af sin gode frontale lyd, mens MKE 600 fra Sennheiser var den,  som var mest dæmpet med omkring 7 dB. Lydkarakteren ændrede sig dog en del. Røde NTG4+ mikrofonen dæmpede omkring 6 dB i begge vinkler, og lydkarakteren ændrer sig, men ikke så udpræget som de to tyske mikrofoner. Shure VP-82 og sE electronic ProMic Laser dæmpede begge omkring 6 db på 90 grader og 5 dB på 160 grader, men det til trods var det de to mikrofoner, hvor lyden forandrede sig mindst i forhold til den frontale lyd.

Det visuelle hensyn

Testen viser dog, at træerne ikke vokser ind i himlen. Disse shotgun mikrofoner er alle gode og fine mikrofoner, som opfylder deres funktion. Retningsfølsomheden er noget af det bedste inden for en overkommelig investering, men lydkvaliteten er ikke lige så god som på en mikrofon med et bredere lydfelt. I mange situationer er disse shotgun mikrofoner dog reelt de eneste, som kan opfylde betingelserne, når der er vigtige billedhensyn at tage omkring mikrofonplacering.

Af: Jens Walther

 

ProAV Digital

ProAV6 forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • 30 år i branchen
  • Streaming udstyr
  • Audio over IP
  • Svalegangen
  • Minitech

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her