29. august 2014

4K superkvalitet til nettopris

Så er der godt nyt til filmfolket. 4K eller rettere UHD til en meget lav pris. Så Blackmagic Design udfordrer alle kamerafabrikanterne – igen, med et produkt som på papiret kan alt det rigtige. Det checker vi efter i den første danske test af Blackmagic Production Camera 4K.

 
Egentlig ville vi så gerne snart se Sony, Canon, JVC og Panasonics modtræk til de kameraer, som Blackmagic Design har revolutioneret branchen med. Det tager normalt omkring to år at udvikle et kamera, så der må altså snart komme en reaktion på det oprindelige BMD Cinema Camera. Og mens de alligevel er i laboratorierne, så kan de ligeså godt tænke 4K. Det gør BMD nemlig med dette års store nyhed – BMD Production Camera 4K, der leverer Hollywood-kvalitet 4K til en super lav pris.
    

Alle budgetbevidste filmmagere, dokumentarister og drama-producenter, der er på jagt efter video med filmkvaliteter bør simpelthen checke dette kamera ud. Det anvender samme hus som BMD’s 2,5 K Cinema-kamera. De eneste fysiske forskelle er 4K-logoet på fronten og vægten på 1,7 kilo, hvilket er 200 gram mere end 2,5K kameraet. Der er derfor lige så håndterligt eller uhåndterligt, om man vil, som det ældre kamera. Det er tæt på umuligt at håndholde og kræver en rig eller stativ.
    

Dertil kommer, at kameraet skal strømfødes eksternt. Der er godt nok et batteri i kameraet, men det skal mere opfattes som en UPS end en egentlig strømkilde. BMD oplyser, at batteriet varer 90 min, men vi fik aldrig mere end en times drift ud af det. Men i og med at BMD betegner kameraet som et production kamera, så er målgruppen helt klart studiefolket, hvor man alligevel er vant til at rigge kameraer op med ekstern strøm. Der er massevis af V-lock adaptere til kameraet, så det er intet problem.

Design
Der er 10 knapper til at styre kameraet foruden den berøringsfølsomme skærm. Der er to record-knapper - en på bagsiden og en på forsiden. Den sidste havde BMD godt kunne have haft sløjfet. Når man tager kameraet for flytte det, er den nemlig nem at ramme ved et uheld. I stedet havde en record-lampe været snedig. Som det er nu, er der nemlig kun en lille rød klat på skærmen til at vise, at kameraet optager.
    

Der er knapper for one-shot indstilling af blænde, one-shot focus. Med one-shot menes, at et tryk på knappen gør, at kameraet indstiller enten blænde eller fokus til den bedste værdi på tidspunket. Det kan man bruge til manuelt at finjustere blænde eller fokus. Kameraet har en aktiv EF/ZE fatning, hvilket gør, at kameraet kan levere strøm til fokus, blænde og billedstabiliseringsfunktionerne i optikken. Efter at man har ladet kameraet indstille blænden, hvilket det gør efter højlysene, anvendes FF- og FRW-knapperne til at stille blænden manuelt for optikker med eletronisk blændejustering. Det betyder, at blænden indstilles i trin til de blænder, som optikken kan håndtere. Stillbilledoptikker har normalt ikke trinløs blænde. Det betyder, at man skal være opmærksom på synlige blændeskift, siden blænden ikke er trinløs.
    

En anden detalje er, at knapperne på kameraet er ret solide. Det betyder, at der skal trykkes til for at aktivere dem, hvilket kan give bevægelser i kameraet, hvis det ikke er monteret 100% stabilt. Kameraet fungerede lige fint med ægte Canon optikker, som Sigmas exellente 18-35 mm F1,8 zoom optik - som vi også testede kameraet med.
    

Der er et komplet sæt transportknapper på kameraet – det vil sige start, stop, play og hurtigt frem, hurtigt tilbage. Dertil kommer en tænd/sluk knap og en menuknap. Det kan næste ikke være simplere. Et dobbelttryk på blændeknappen giver zebra på skærmen. Et dobbelt tap på den berøringsfølsomme skærm giver 1:1 pixelvisning. Et dobbelttryk på fokusknappen giver peaking-funktion.
    

Kameraets berøringsfølsomme skærm er en 5 tommer LCD med en opløsning på 800 x 480 billedpunkter. Den er ganske udmærket, men kan være svær at se i kraftigt solskin. Dertil er skærmen blank, hvorfor man kan blive noget forstyrret af refleksioner i den. BMD medleverer en hætte til skærmen, men så bliver betragtningsvinklen mindre, og det kan blive mere besværligt at betjene kameraet. Det havde været elegant med en udfoldbar søgerskærm lige til dette kamera. Ikke så meget på grund af søgerfunktionen, men mere for betjeningens skyld, idet kameraet formodentlig alligevel vil blive brugt med en ekstern monitor til at bedømme billederne med.
    

Kameraets venstre side indeholder alle stillforbindelserne. Der er et 2,5 mm LANC stik for remote kontrol, hvilket i dette tilfælde er start/stop. Der er et 3,5 mm hovedtelefon stik, to mono jack-indgange til lyd – hvilket kan være enten mikrofon eller line. Der er en 6G-SDI 10 bit 4:2:2 BNC udgang til video. Dertil kommer en Thunderbolt port til HD-video og lyd ud. Den kan bruges til forbindelse til en computer, der kører BMD’s Ultrascope, som kan vise videoniveauer. Til sidst er der en 12-30 V power forbindelse. Der er nydelige sorte flapper over alle stik.
    

Medierne for kameraet kommer i form af 2,5 tomme SSD’er. De sættes i en holder i kameraets højre side. Diskene sættes bare i. Det er ikke nødvendigt med kassetter eller holdere. Diskene holdes kun fast af deres stik. Tynde diske, som Samsungs, er derfor lidt løse i holderen. Under lågen over diskholderen er der også en USB2-forbindelse, som bruges til at opgradere kameraets firmware.
    

Toppen af kameraet har tre ¼ tomme gevindhuller, og der er et tilsvarende gevind til stativ i bunden af kameraet. Her er også en lufthul med gitter til en køleblæser. Stor ros til BMD for at have givet kameraet en meget stille blæser. Mindre ros for at lufthullet kan blokeres af en monteringsplade til et stativ. Siden kameraet udvikler meget varme, er det meget vigtigt, at varmeafledningen er i orden. Bliver sensoren for varm, kommer det støj i billederne. Derfor der det nødvendigt at sikre, at blæseren ikke blokeres for, at kameraet kan give den optimale billedkvalitet.

4K sensor
Kameraet er strengt taget ikke et 4K kamera, men et ultraHD-kamera. Det betyder, at opløsningen er 3840 x 2160 billedpunkter, ikke 4096 x 2160. Det sidste er filmstandarden, mens UHD er TV-standarden. UHD er også ren 16:9, mens filmstandarden er lidt mere widescreenet.
    

Det betyder ikke så meget i produktionssammenhæng, men det betyder noget i teknisk sammenhæng. Den mindre datamængde betyder nemlig, at der skal anvendes mindre processorkraft, lagerplads og båndbredde til signalet. Kameraet kan optage i ProRes og CinemaDNG RAW formater med den sidste 1,9 firmware. Der sendes en datastrøm på 880 Mb/s til SDD’en, når der optages i ProRes 422, så er det en heftig belastning af systemet, som er endnu større ved optagelser i CinemaDNG.
    

Sensoren er en Super35 sensor på 21,1 mm x 11,9 mm, hvilket giver en crop-faktor på 1,7. BMD Cinema Camera har til sammenligning en cropfaktor på 2,3. Det betyder, at det er noget nemmere med optikker på Production Camera. Har man brug for en 24 mm (omregnet til 35 mm billedvinkel), kræver det en 14 mm, hvilket absolut er til at skaffe. Vil man have samme billedvinkel på BMD Cinema Camera, skal der en 10 mm optik til, og de er ikke nemme at finde, med mindre man holder meget af fiskeøje optikker.
    

Dermed er der nemmere at opnå smal dybdeskarphed med BMDPC, end det er med 2,5 K Cinema Cameraet. Og det kan mærkes i den praktiske produktionsdagligdag, hvor super35 optikker er mere udbredte.
    

Kameraet kan i øvrigt også optage i almindelig 1080HD, hvilket det gør ved at nedskalere det fulde 8K output fra sensoren. Det giver ualmindelig skarp HD.

 

En anden interessant ting ved CMOS-sensoren er, at den har en såkaldt global shutter. Det betyder, at hele sensoren udlæses på en gang, i modsætning til mere traditionelle elektroniske lukkere til CMOS-sensorer, som udlæser billedet en liniead gangen, hvilket er årsagen til ”rolling shutter” effekten, hvor hurtige bevægelser med vertikale linier i billedet gør, at linierne afbildes som bøjede. På BMDPC 4K er der ikke skyggen af denne billeddeffekt. Der er heller ikke antydning af moiré, da sensoren ikke har et antialising filter.
    

Sensorens standardfølsomhed er 200 ISO, hvor kameraet kan indstilles til 200, 400 og 800 ISO, når der optages ProRes. Optages der CinemaDNG, er der ingen følsomhedsjustering idet sensorens fulde 12 blænde eksponeringsspændvidde (Dynamic range) bare anvendes. Når man anvender ProRes 422 er dynamic range 10 blænder for kameraet. Der har været en del snak på nettet om, at kameraet skulle have problemer med stuck pixels ved 800 ISO. Det så vi ikke noget til på vores eksemplar. Vi var dog også meget opmærksomme på, at kameraets køling var så god som mulig. Eksessiv støj og ”mystiske” stuck pixels, der kommer og går, er typiske tegn på overophedning af sensoren. Derfor er det vigtigt, ikke at lade kameraet stå tændt i varme omgivelser. Vi optog en teater-forestilling med kameraet i omkring tredive graders varme. Her var der ingen problemer med overophedning, da vi netop anvendte en stativplade med plads til luftcirkulation.
    

En anden ting, som har været nævnt på nettet er støjstriber, når kameraet er sat til 800 ISO. Der har åbenbart været en del kameraer i den tidligste produktion, som har haft det problem. Vores sene produktionsversion havde ingen unoder. Kameraet er støjfrit på 200 ISO og næsten også på 400 ISO, men der er klart støj på 800 ISO. Nu er støj i 4K per definition af finere karakter end støj i HD. De enkelte pixels fylder jo mindre på skærmen. Om man kan leve med 800 ISO støjniveauet, er en test værd. I alle tilfælde kommer der en fuld version af DaVinci Resolve med kameraet, og lige den fulde version har indbygget støjreduktion.
    

Blackmagic Design har dog fra start sagt om kameraet, at det er bygget til produktioner, hvor man ikke går efter low light situationer. Vi anvendte kameraet til en teaterproduktion, hvor blænden svævede omkring F5,0 med standard scenelys. Kameraet stod til ISO 400, og vi eksponerede efter højlysene. Kort sagt, vi havde ingen behov for ISO 800, selv i denne svage belysning.

I brug
Vi installerede firmware version 1,9 da vi fik kameraet. Den giver mulighed for at vise audiometre, histogram og indikator for resterende optagetid på SSD’en på kameraets skærm i form af et overlay, der kan slukkes og tændes ved et fingerstrøg på den berøringsfølsomme skærm. Det er meget velkomment – og har været savnet siden introduktionen af det første Blackmagic Design kamera. Det kan i øvrigt få en til at tænke på, hvordan Blackmagic Design egentlig beta-tester deres kamera. Det må foregå et meget diskret sted i Australien af personer, som ikke har tilknytning til professionelle produktionsmiljøer. Blackmagic Design har nytænkt sine kameraer og tak for det. Men lige ting som XLR-stik, mulighed for at formatere medier, volumenkontrol til hovedtelefonerne, drejeknapper og en HDMI-udgang til en monitor er måske lidt gammeldags egenskaber, men dog ting som vi alle bruger – og nogen af os ligefrem holder af. Vi melder os gerne som betatestere.
    

1,9 versionen af firmwaren er derfor meget velkommen. Men det havde dog været genialt, hvis man havde tænkt lidt ergonomi ind. Der er et histogram. Super – men det havde været smart, hvis man kunne tappe på det med en finger og ende med en blænde regulering. Det samme gælder for de glimrende VU-metre. Nu skal man ind i menuen for at justere lydstyrke. Det skal man ikke så ofte i de miljøer, som kameraet er tiltænkt, men er man på en low-budget produktion, så sker det, at fotografen også er lydmand. Og så er det et problem.
    

Ellers er kameraet iPod-simpelt at anvende. Og det laver super-flotte billeder. Farverne er rigtig gode, der er ikke antydning af ”beeding”, hvor en farve breder sig hen over en anden. Der er ingen moiré eller bløde detaljer overhovedet. Det gælder i ProRes, og 101% i ved CinemaDNG. Billeder i raw-formatet står næsten 3D-agtigt, hvor ProRes er 2,9D. Optager man i raw, skal man have testet alle SSD’er forinden, om de kan klare de 150 MByte/S som kræves for at optage i dette format. Blackmagic Design har en liste over testede SSD’er, og det er vigtigt, at specifikationerne følges. SanDisk Extreme Pro anbefales til 4K CinemaDNG-optagelser, men vi oplevede tabte frames med denne disk, når der blev optaget i 4K CinemaDNG. En Samsung SSD med 540 MB/S skrivehastighed havde ikke problemer.
    

Der er kvalitetsforskel mellem de to formater, men der skal virkelig pixel-lures for at se forskelle i praksis. Vi ville ikke have problemer med optage et filmprojekt i ProRes, da filerne er meget fleksible i post. En anden god ting ved at skyde i ProRes 422 er, at man sparer SSD-plads. En 240 GB SSD kan rumme 36 min ProRes 422, men ikke mere end 11 min 4K p25 med CinemaDNG.
    

At optage med dette kamera er lidt nostalgisk. Det er lidt tilbage til Umatic-dagene, hvor bånd varede 20 minutter og batterier det samme. Heldigvis er indikatoren for tilbageværende tid præcis, hvorved man let kan se, om man er ved at løbe tør for diskplads. Kameraet stopper med at optage, når der er ca. 20 megabyte tilbage på disken og lukker videofilerne lige så fint.
    

Mens vi er ved det med diske. Kameraet kan ikke initialisere diske og heller ikke slette optagelser. Det skal man bruge en computer til. Diskene skal initialiseres i enten Mac filsystem eller ExFat, ellers virker de ikke i kameraet. Og man skal formatere diskene, hver gang de skal bruges. Kopierer man bare filerne til en computer, og derefter sletter filerne på SSD’en, er disken ubrugelig i kameraet. Derfor er en bærbar computer en nødvendighed i kameratasken, med mindre man svømmer i SSD’er.

Konklusion
Der er simpelthen intet andet 4K kamera på markedet med en pris/billedkvalitetsforhold, som bare nærmer sig Blackmagic Design Production Camera 4K. Man skal vide, hvad man gør og have lys nok, men så er man også sikret en fantastisk billedkvalitet. Kameraet har med den sidste opdatering af firmware fået egenskaber, der gør det ualmindelig velegnet til drama og eftertænksomme dokumentarproduktioner. Vi anbefaler simpelthen, at alle, der går i 4K tanker, kigger nærmere på dette kamera, og at de, der næsten er ved at tænke 4K, kigger med over skulderen.

 

Af: JOS Svendsen

 

ProAV Digital

ProAV6 forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • 30 år i branchen
  • Streaming udstyr
  • Audio over IP
  • Svalegangen
  • Minitech

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her