2. maj 2013

4K i Netto-klassen

Det billigste 4K kamera på markedet er JVC GY-HMQ10. Det leverer godt nok 4K, men imponerer ikke rent kvalitetsmæssigt.  Men det er innovativt, billigt og nemt at bruge. 

 

JVC har altid været både hurtige og gode til at komme med nyudviklinger. Det allerførste HDV-kamera var for eksempel et JVC. Og GY-HMQ10 er da også det første 4K kamera, som ikke har en tegnebogsvridende prisseddel. Det er faktisk billigt. Sony FS700, der ligger langt over GY-HMQ10 rent prismæssigt, kan også opgraderes til 4K, men det kræver en speciel recorder. Og så er der Canon EOS C500, men her er prissedlen i nærheden af 170.000 kr., og dette kamera kræver også en separat recorder for at kunne optage 4K. Sonys F5/F55 er også alternativer, men også i en højere prisklasse end JVC’s kamera, der i øvrigt også optager i HD.

 

Fire SD-kort klarer 4K video

I udformning er GY-HMQ10 kompakt med en normal formfaktor for håndholdte HD-kameraer. Man skal kigge ret nøje efter for at se, at det er et 4K kamera, der optager i 4K med 50P/24P. Der er naturligvis 4K logoet på søgerskærmen, men ikke ret meget andet synligt der indikerer, at der lurer 4K under overfladen. Det er først, når man åbner dækslet over pladserne til hukommelseskortene, at man opdager en markant forskel. Der er nemlig hele fire pladser til  SDHC hukommelseskort.

    

Det skyldes, at man skal op i specielle media med ekstra høj læse/skrivehastighed som SSD-diske for at kunne håndtere datastrømmen med 4K optagelser. GY-HMQ10 opdeler simpelthen 4K billedet i fire felter, som optages på hvert sit hukommelseskort. Derved kan man håndtere 4K ved, at der skrives på de fire kort samtidigt. JVC har så et hjælpeprogram til ens computer, der kan samle de fire felter til et samlet 4K video-billede.

    

Det er en ret snedig løsning, der gør, at kameraet kan klare sig med prisbillige SDHC-hukommelseskort. Det er dog også en løsning, der kræver, at man er lidt nøje med kortene. De skal være ens i type og størrelse, og man må ikke lige hive et kort ud og putte et andet i stedet. Dertil kan man ikke bruge en almindelig kortlæser til at hente videoen ind i computeren.


Kræver computermuskler
Kameraet skal forbindes til en computer med et USB-kabel, hvorefter JVC’s specielle applikation læser video fra kameraet og samler de fire delbilleder i en Apple ProRes 422 HQ videofil. Optager man almindelig HD, lægges videoen i AVCHD på det første af kortene, som derefter kan udtages og læses i en kortlæser. Optager man derefter 4K uden at have formatteret alle fire kort, bliver kameraet totalforvirret, hvis det løber tør for plads.

    

Håndteringen af 4K kræver en del processorkraft, hvorfor kameraet er udstyret med en blæser til at køle kameraets Falconbird-processor. Blæseren er heldigvis ret støjsvag og bør ikke genere under optagelserne. Skulle man være så heldig at have en 4K skærm, så har kameraet ikke mindre end 4 HDMI udgange, som kan bruges til skærmtilslutning. Det er lidt underligt, at kameraet anvender HDMI 1.3, da version 1.4 netop har understøttelse af 4K video. Der er mulighed for at downsample 4K til HD og se ens 4K optagelser via HDMI-porten på kameraet.


Velfungerende, men lyssvagt kamera
I brug er kameraet som alle andre HD-kameraer, forstået på den måde, at der ikke er noget specielle faciliteter som ekstra fokusmuligheder eller andet, der retter sig imod lige 4K optagelser. Det eneste specielle, man bemærker, er, at kameraet er meget lidt lysfølsomt i forhold til et normalt HD-kamera, som for eksempel Sony PMW-200. Det skyldes flere ting. Dels er optikken langsom med en maksimal blænde-åbning på F 2.8 ved fuld vidvinkel på 43 mm (35 mm ekvivalens). Den maksimale blænde falder til F 4,5 ved fuld 10 X tele. Dels betyder de mange pixels på en lille sensor, at lysfølsomheden falder.

Kræver optimal belysning
Kameraet har 376.500 pixels per mm². Til sammenligning har et Canon C500 kun 3500 pixels per mm². Og færre pixels på et areal betyder bedre lysfølsomhed, da disse pixels kan fange mere lys i kraft af deres størrelse. Vi bedømmer kameraet til at have en lysfølsomhed på omkring 50 ISO. Det betyder, at der skrues op for følsomheden, så snart lyset falder bare lidt. I det danske forårsvejr betød det fuld blænde og 15 dB gain udendørs i gråvejr. Da kameraet er rimelig hurtig til at starte med den indbyggede støjreduktion, betyder det også, at optagelserne får et lidt pastelagtigt præg og nærmest minder om 1080HD i forstørret udgave. Optagelserne manglede det 4K ”pop”, som gode 4K optagelser har. Er lysforholdene bedre, hjælper det dog kraftigt på billedkvaliteten. Samtidigt har optikken ikke indbyggede ND-filtre, idet sådanne vil forringe billedkvaliteten for meget i følge JVC. Det betyder så, at kameraet heller ikke er glad for alt for meget lys. Og det begrænser 4K glæden lidt.

    

Rammer man de forhold, hvor kameraet yder sit bedste, viser det styrken ved 4K, nemlig det førnævnte pop. Det kræver, at man gentænker belysningen, hvilket ikke er nødvendigt på de større alternativer som f.eks. Canon C500, som så til gengæld er meget mere omkostningstunge. Det er et godt stykke pionerarbejde, som JVC har gjort. Det bliver spændende at se den næste udgave.

 

 

Af: JOS Svendsen


ProAV Digital

ProAV6 forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • 30 år i branchen
  • Streaming udstyr
  • Audio over IP
  • Svalegangen
  • Minitech

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her