2. maj 2013

13 tommer er nok til store film

Vi har checket et par konventioner om hvad der er muligt og specielt ikke muligt på en laptop. Og vi kan melde, at det ér muligt at klippe HD på en 13” Apple MacBook Pro Retina. Og at ordet Retina er det vigtige i den sammenhæng.

 

Mobilitet er en god ting. Og Apples Mac Book Pro 13” er noget af det mest kompakte og vitaminfyldte, man kan finde i bærbare computere. Derfor ville vi teste, om vi kunne sammensætte en redigering, der også kan være i ens håndbagage.
    

Salget af bærbare computere har i flere år været større end salget af stationære computere. Her har Apples bærbare været en fast del af mange mediemenneskers udstyr. 15,4 tommer modellen har vist sig at være brugbar til video, idet skærmen lige er stor nok, mens 13 tommer Macbook Pro hidtil er blevet anset for ikke at være brugbar til video.

Ikke skærmplads nok på traditionelle bærbare
Problemet med disse mindre skærm-størrelser er naturligvis, at de mangler plads nok til, at en tidslinje kan bruges
fornuftigt. Den maksimale skærmopløsning er 1280 x 800 billedpunkter for 13,3 tommer modellen, og 1440 x 900 for 15,4 tommer modellen. Dertil er brugerfladen på langt de fleste redigeringsprogrammer ikke bygget til at blive brugt på en lille skærmstørrelse. Der er simpelthen for mange knapper, displays og alt muligt andet til, at det giver fornuft på små skærmstørrelser.
    

Men Apples Final Cut Pro X er netop designet til at kunne bruges på en bærbar, da det simpelthen er den type computer som de media(semi)professionelle har. I vores test har programmet hidtil dog kun være brugbart på en 15,4-tommers skærm.
    

Men nu har Apple introduceret en ny skærmteknologi, kaldet Retina med langt højere opløsning på en skærm end normalt, og dermed givet nye muligheder for at anvende en bærbar til opgaver som videoredigering. Den forøgede skærm-opløsningen på 2550 x 1600 billedpunkter kan nemlig bruges til andet end bare at forbedre læseligheden på skærmen. Ved at bruge muligheden for at justere opløsningen, kan man få Final Cut Pro X til at fungere fortrinligt, rent pladsmæssigt. Det er endda sådan, at brug af applikationen i skærmens fulde opløsning simpelthen bliver for meget. Eller rettere for lidt. Tekst bliver nemlig alt for lille, og musepilen forsvinder næsten. Vi foretrak opløsningen 1440 x 900, som gav en god balance mellem læselighed og plads til Final Cut Pro X’s forskellige skærmelementer.

Skærmen skal udnyttes fuldt ud
OK - man skal vænne sig til at bruge tastaturgenvejene til at zoome op og ned på tidslinjen for at kunne bruge skærmen fuldt ud. Dertil vænner man sig hurtigt at bruge applikationen i fuldskærm-modus og se monitorskærmen på samme vis. Kommer man fra en 27 tommer skærm og skal ned i den helt lille størrelse, er det også en oplevelse, der ændrer ens arbejdsgang. Man fokuserer mere på de enkelte delopgaver og gør dem færdige over hele tidslinjen i forhold til arbejdsformen på den større skærm, hvor man kan være mere tilbøjelig til at gøre et klip færdig ad gangen.
    

På den lille skærm blev vores favorit workflow først at sikre, at sekvensen af klippene var korrekt, derefter at foretage billedjusteringer for til sidst at ordne lyd. Altså tre separate arbejdsgange, hvor alle klip behandles sekventielt. Det er snedigt, fordi visningen af tidslinjen skal justeres specielt for hver type af operation.
    

Tilsvarende bliver man meget god til at maksimere brugen af event-view’eren og de andre dele af applikationen.     Heldigvis er Final Cut Pro X ret fleksibel med hensyn til at justere størrelsen for de forskellige skærmelementer, selv om man ikke kan flytte rundt på dem. Det er kun muligt at gøre skærmelementer større eller mindre, samt vælge om de skal vises eller ej. Det er heller ikke muligt at have flere skærm-konfigurationer, som man kan skifte imellem. Det havde ellers været lækkert, når man nu kun har en 13,3 tommer skærm at arbejde på. Det betyder alt sammen, at der bliver brugt en del tid på at justere layout på skærmen i forbindelse med redigeringen.
    

Brug af computerens touchpad bliver derfor hurtigt erstattet af en god mus. Her er et godt råd at finde en god mus. Siden computeren har Bluetooth mulighed, er det oplagt at anvende en mus med denne type af tilslutning.
    

Der er nemlig kun to USB 3.0 forbindelser på computeren, og de er bedre anvendt til andet end lige at tilslutte mus - eller et tastatur, hvis man ikke er komfortabel med Apples ellers udmærkede tastatur til sine bærbare.
    

Ved siden af de to USB 3.0 forbindelsesstik er der to Thunderbolt tilslutninger og en HDMI udgang. Det sidste er naturligvis glimrende til en ekstern monitor. I teorien burde man tilslutte eksterne diske via Thunderbolt på grund af den større forbindelseshastighed, men der er ikke ret mange Thunderbolt diske på markedet, og prisen per gigabyte er ret høj. Det bedste alternativ er derfor USB 3.0, hvor man tilmed kan få SSD-diske til en, ganske vist høj men stadig-
væk, betalbar pris. Og man vil anvende ekstra diske med denne computer. Den interne disk er en SSD på enten 128 eller 256 Gigabyte. Apple giver mulighed for at bestille Macbook Pro 13 Retina tommer med op til 768 GB SSD, men til en noget heftig pris.

Ekstra diske skal bruges fornuftigt
Der kan være en produktion på cirka en time i Apple ProRes LT på den 128 Gigabyte store interne harddisk, hvis der kun er installeret Final Cut Pro X, Compressor og Motion på systemet. Derfor er eksterne harddiske hurtigt en nødvendighed for alle andre end de mest minimalistiske produktioner. I øvrigt betyder computerens små dimensioner, at den ikke indeholder en DVD-brænder. Har man brug for en sådan, skal der anskaffes en ekstern enhed.
    

Bruger man eksterne diske med Final Cut Pro X, er der et per små trick, som er gode at kunne. Programmet opererer med “events” og “projects”. De ligger i hvert sit mappesystem på en disk. Når Final Cut Pro X starter op, scanner programmet alle computerens tilsluttede diske for de to typer events, og viser dem i Final Cut Pro. Man kan så vælge, om importerede medier skal flyttes til event-mappen og transcodes til Apple ProRes. Og det kan være en god idé. Det betyder nemlig, at man kan flytte eventet med alle mediefiler, simpelthen ved at kopiere mappen til en anden disk.
    

En project-mappe indeholder dels henvisninger til de refererede medier, selve tidslinjen og alle renderingsfiler. I Final Cut Pro X giver det derfor mening at have en ekstern disk til Events og en anden til Projects. Belastningen på selve systemdisken kan derved holdes nede. Og det vil man. Det er beklageligvis ikke muligt at bestille computeren med mere end 8 gigabyte RAM, hvilket er nok, men ikke fantastisk meget til videobrug.
    

Pro 13 tommer har som standard en Intel i5 processor med 2 kerner. Det er muligt at bestille computeren med i7-processoren med fire kerner. De større antal kerner i denne processor giver kortere renderingstider. Det gør et grafikkort med separat grafikprocessor også, idet Final Cut Pro X kan anvende grafikkortets processor til beregningsopgaver. MacBook Pro 15 tommer har et separat grafikkort med processor, men det har 13 tommer udgaven ikke. Den anvender i stedet en simpel Intel 4000 grafikkort. Hvilket giver mindre ydeevne, både i grafikmæssig sammenhæng og til rendering af video i Final Cut Pro X. Så prisen for den højere mobilitet er altså en lavere ydeevne specielt i videosammenhæng i forhold til den større 15 tommer model.

Super praktisk computer
Vi brugte denne 13 tommer til en produktion på en time. Det var en simpel produktion med klip til klip uden effekter, men med farve-sætning. Det gik fint med en USB 3-disk til alle mediefiler som Prores-filer og projektfilerne på den interne SSD harddisk. Hastigheden svarede nogenlunde til en tre år gammel iMac.
    

Vi prøvede naturligvis også computeren med et 24” eksternt display, hvilket som forventet gik fortrinligt. Og HDMI porten forvandler også alle fladskærms-TV til en monitor. Man bliver bare lidt forbavset over den lille computer ved siden af skærmen.
    

Og naturligvis er denne computer også god til alle mulige andre opgaver. Vi kørte billedprogrammer som Apple Aperture på den, og det gik rigtig godt på det glimrende display. Så det er en computer, der er et oplagt valg for DSLR-fotografer - lille og hurtig med et godt display.

 

 

Af: JOS Svendsen

ProAV Digital

ProAV6 forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • 30 år i branchen
  • Streaming udstyr
  • Audio over IP
  • Svalegangen
  • Minitech

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her