12. februar 2013

YouTube.dk kan give web-tv en renæssance

Introduktionen af YouTube.dk kan meget vel betyde, at web-tv får en renæssance i Danmark. Nu giver det for første gang mening at tale rigtigt tv-sprog - trp’er - på nettet, lyder det fra Aegis-bureauet iProspect.

 

 Prospect hæfter sig ved, at YouTube.com er det tredje mest besøgte site i Danmark med 490.000 unikke brugere om dagen og 2,2 mio. om måneden.

 

 “Det er bestemt ikke kun et ungdomsmedie, som man kunne tro. Faktisk udgør danskere over 35 år knap 60 pct. af brugerne. Med dansk lancering åbnes et bredere udsnit af indholdet på YouTube for de danske brugere. Nogle af disse områder har hidtil været aflukket for danskerne, bl.a. på grund af Koda-afgifter, “ siger Head of search Jackie Frandsen, iProspect.

 

 “Endelig åbner de nye annoncør-muligheder en helt ny verden, som giver mulighed for at eksponere de danske brugere for relevante, målrettede annoncer i form af bannere, tekst og videoer,” siger Jackie Frandsen, der nikker anerkendende til de nye annonceringsmuligheder på Youtube.dk; hvad enten en annoncør direkte søsætter egen videokanal, ønsker at promovere egne videoer, eller søger at tiltrække trafik til egne sites.

 

Rusker op i markedet
Hos IUM Digital er man overbevist om, at lanceringen kan være med til at give annoncemediet web-tv en anden berettigelse på medieplanerne.

 

“Der er ingen tvivl om at YouTube’s ankomst vil give markedet et stort løft i forhold til markedsundersøgelser og generel viden omkring brugen af web-tv,” siger IUM’s digitale chef Anders Larsen.

Ikke mindst fordi det danske YouTube kommer med reel dækning på kampagnerne, siger Anders Larsen, der glæder sig over at få rusket op i markedet:

 “YouTube’s prismodel bliver en udfordring for de andre spillere i markedet og flere af dem kommer nok til endnu en gang at gøre op med deres prismodeller og holdning til ”luk-knapper” (bruger springer reklamen over, red.) Nu venter vi spændt på, hvad de traditionelle WebTV udbydere har af modtræk," siger han.

 

 Media Director Peter Loell, OMD, synes også, at produktudviklingen er spændende. Han spår i Børsen, at et dansk YouTube kan stimulere til en lille revolution i annoncørernes brug af online-video, men fra et spædt niveau.

Danmark er et underudviklet marked for web tv-reklame med for høje priser i forhold til den dokumenterede effekt, siger han.

 

ProAV Digital

Forside 4 21 teaser

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Innovation House
  • Pascal Audio
  • Streaming
  • Trådløs 4K
  • Naturkraft
  • Demo/brugt udstyr

Læs alt lige HER 

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her