Poul Madsen2 af Rasmus Flindt Pedersen Polfoto

Af Birgit Waltenburg, 7. september 2016

Web-TV er blevet en OK forretning

Webtv er blevet en ganske god forretning for Ekstra Bladet med 2,5 mio. ugentlige visninger - Den mindre gode nyhed er, at webtv ikke har udviklet sig til at blive den indtjeningsmaskine, som formatet er blevet spået til de seneste år.

Derfor vil Ekstra Bladet i løbet af den kommende tid lancere en ny digital strategi, hvor mediehusets tv-indhold skal distribueres på flere platforme som f.eks. Facebook og Youtube. "Man er simpelthen nødt til at se i øjnene, at den tyrkertro, man havde på, at webtv ville blive den helt store vækstdriver på de traditionelle medieplatforme, ikke er rigtig," siger ansv. chefredaktør Poul Madsen. "Der er en grænse for, hvor meget webtv-indhold, vi kan eksponere på eb.dk, så vi er nødt til at opfinde nye platforme. Det er klart, at Facebook og Youtube er væsentlige spillere i den fremadrettede webtv-udvikling, og det vil de også blive for Ekstra Bladet i en ny plan, som vi lægger frem inden længe."

Flere brugere flytter fra desktop til mobil, men antallet af webtv-visninger rykker ikke med over på den mobile platform i samme takt. Det stiller krav til, at Ekstra Bladet skal finde nye platforme til at komme i kontakt med brugerne, hvis webtv skal vokse fremadrettet. "Det er dér, potentialet ligger for os nu. Vi kan godt løfte visningerne på vores egen hjemmeside til lidt mere, end vi har i dag. Vi kan lave en fin forretning med 2,5 mio. visninger om ugen på vores egen hjemmeside, men hvis vi skal være en kæmpestor spiller på markedet, som vi gerne vil, skal vi supplere med at lave programtyper som "Krimicentralen", som er et dagligt krimiprogram, der bliver sendt på TV3 og en hel række andre formater på andre digitale kanaler," siger Poul Madsen.

Erfaringerne fra eb.dk viser, at brugerne ikke har interesse i store daglige debatprogrammer. Derfor er webtv-indholdet fokuseret mod korte indslag eller aktuelle breaking-begivenheder. Som led i udviklingen har Ekstra Bladet splittet sin indsats på tv-området op. Den hidtidige tv-redaktion er blevet en integreret del af nyhedsredaktion. Derudover er der en egentlig produktionsenhed, som kommer til at stå for indhold som det daglige krimi-program "Krimicentralen", der bliver optaget i avisens studie på Rådhuspladsen.

Foto: Rasmus Flindt Pedersen., Polfoto

ProAV Digital

Forside 4 21 teaser

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Innovation House
  • Pascal Audio
  • Streaming
  • Trådløs 4K
  • Naturkraft
  • Demo/brugt udstyr

Læs alt lige HER 

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her