Podcast

Af Birgit Waltenburg, 19. november 2020

Voksende podcastmarked skærper konkurrencen

Større lytterinteresse og et voksende forbrug af podcast har sat skub i markedet for podcastproducenter, der i højere grad mærker en efterspørgsel på indhold.

Sådan lyder det fra Rakkerpak Productions, der er stiftet af Dorte Palle og Tor Arnbjørn, der er tidligere henholdsvis kulturchef og radiochef i DR, og som bl.a. har produceret "Verdens lykkeligste arbejdsmarked" til Radio4 og true crime-serien "Milliardærfruen der forsvandt" til Jyllands-Posten.

"Vi mærker en stor efterspørgsel. Det føles, som om podcast inden for det seneste år er gået fra at være niche til meget bredt. Man kan mærke, at der er en bredere efterspørgsel hos kunderne, end der har været tidligere," siger Adm. direktør Tor Arnbjørn.

Hans udmelding bliver bakket op af en opgørelse fra Gallup Lokalradio Index. Den viser, at der i 2019 er flere danskere, der har prøvet at lytte til en podcast, end danskere, der ikke har. 24 pct. af danskerne i 2019 lyttede til podcast ugentligt, hvilket er det højeste niveau, der er målt.

Ifølge Tor Arnbjørn er efterspørgslen bl.a. drevet frem af, at flere virksomheder og organisationer i højere grad har fået øjnene op for podcast. Det giver efterspørgsel på en bred vifte af indhold.

"Markedet er klart drevet af en stigende lytning samtidig med, at der er en bred diversitet i lytterbehovet, hvor man ser et hav af forskellige produktioner bl.a. videnskabspodcast og ledelsespodcast. Der er kommet en større bredde inden for podcast, end vi har set tidligere," siger Tor Arnbjørn. 

Selv har har Rakkerpak Productions en videnskabsserie for Videnskabernes Selskab i støbeskeen samt en ny ledelsespodcast for Lederne. 

"Når lyttertallet og brugen af podcast stiger, vil flere og flere organisationer og virksomheder også være med på podcastbølgen," siger Tor Arnbjørn.

Selv om markedet for podcastproduktion er i vækst, mærker Tor Arnbjørn stadig, at der er plads til at kunne udvikle og komme igennem med de gode ideer. Dog er konkurrencen skærpet, fordi der bliver flere producenter om buddet.

"Konkurrencen er en blanding af, at der er virkelig hård konkurrence, men samtidig oplever jeg, at der er plads til de gode ideer og det gode indhold. DR har fået flere pitch end nogensinde, så på den måde bliver der flere og flere om buddet, og konkurrencen bliver på den måde skærpet, men jeg synes helt klart, der er plads til det gode indhold," siger han.

 

Kilde: mediawatch.dk

ProAV Digital

Forside8 20 www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Hybridkamera

  • Kvinder i branchen

  • Damhuskroen

  • Merging Anubis

  • Lyd til streaming

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her