Vinylplader fremad

Af JOS Svendsen, 26. april 2019

Vinylpladerne vinder ind - truer YouTube og CD’en

Vinylskiverne er så populære, at musikbranchen tjener mere på dem, end de gør på YouTube. Det får flere og flere forhandlere til at opleve, at de i perioder har svært ved at følge med den stigende efterspørgsel på pladespillere. Vinyl udgjorde i 2017 3,9% af musikselskabernes samlede indtægter. Det svarer til 21,4 mio. kr., mens YouTube i 2017 stod for 17 mio. kr.

Købte downloads andel i musikbranchens indtægter var fra 2016 til 2017 faldet fra 9,4% til 4,2%. Faldet har været mere drastisk for CD’erne. I 2017 udgjorde de 6,5% af de samlede indtægter mod 33% i 2013. I samme periode er LP’erne gået fra 1,4% til 3,9%.

ProAV Digital

ProAV 7forside

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Podcast til folket
  • Hurtigere redigering
  • Profox
  • Kort & Dokumentar
  • Det brede filmlook

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her