Anders Refn Konf 1

Af Jens Walther, 7. december 2016

Videndeling på MonitorExpo16

Monitor, som er arrangører af MonitorExpo, havde på flere planer steppet op på årets messe i Bella Center. Men det mest øjensynlige plan var nok konferencedelen, hvor antallet af både scener og indlæg var mere end fordoblet i forhold til Monitor-Expo i 2014. Og publikum tog det nye initiativ til sig med kyshånd, benyttede de mange scener og tilbud flittigt, og vi hørte fra mange af de besøgende, at netop kombinationen af et ”videnstilskud” på konferencedelen og ”gearload” fra messedelen var en fremragende Expo cocktail.

De tre åbne konferencescener, som lå i bunden af selve udstillingsarealet, var et sats, som vi som arrangører regnede med fungerede, men som ikke er set på nogle af de messer og udstillinger, vi normalt går til. Normalt er konferencedelen på messer en ting, som man som publikum beslutter sig til at benytte, opsøger og finder, selv om den er gemt væk i mørke rum ad hemmelige korridorer. MonitorExpo havde her valgt en anden tilgang, hvor man impulsivt kunne deltage i konferencen, fordi man lige dumpede forbi den åbne scene. Derfor den kombination af siddepladser for dem, som havde gået efter indlægget, og ståpladserne ved halvvæggene for de impulsivt interesserede. Formen betød også, at tilgangen bliver mere uformel, og derfor også mere i tidens ånd. Med den fare at forstyrrelser fra publikum undervejs i konferenceindlægget kunne blive for meget. Men både arrangører, publikum og konference foredragsholdere var yderst tilfredse med både afvikling og den åbne tilgang. Og publikum var mere end tilfreds med emnevalg og netop det overraskende lige pludselig at stå foran en konference scene, hvor der bliver snakket om ting, der så absolut havde ens interesse.

How to, DIY og Hands on

Tre engelske udtryk, som vi alle kender, og som ikke overraskende var de seminarer, som trak flest publikummer og havde størst interesse på MonitorExpo. Publikum var virkelig interesseret i, hvordan eksperterne udnyttede teknologien, deres helt egne tricks og erfaringer med soft- og hardware og de krumspring, som skal gøres for at få teknologien til at spille med og ikke mod. Nye måder at få en tilværelse inden for branchen var der også stor interesse omkring, og det samme kan siges om grundsubstansen, den gode idé i billedfortællingen, historien i dokumentaren og den æstetiske idé bag en lysopsætning eller en lydkomposition. På de næste sider giver vi dig et lille udpluk af nogle af de mange konferencer, der blev holdt på MonitorExpo 2016   

Alt i alt var konferencedelen på MonitorExpo en fantastisk succes, og med mange impulsive roser og kommentarer undervejs såsom: …”koster det virkelig ikke noget”, …”den bedste oplevelse på denne MonitorExpo”, …”der er så mange interessante indslag, at jeg ikke kan nå det hele”…..

Systematik for videojournalister

Videojournalist Kristian Frederiksen er i Danmark nærmest synonym med begrebet ”one man band”. Da han gik på scenen på MonitorExpo, var stolerækkerne fyldte – og ståpladserne med. Kristian begyndte med en kort præsentation af sig selv og forklarede, hvorfor han tidligt i sin karriere som tv-journalist fik smag for at arbejde alene: ”Du er ikke bundet af et på forhånd aftalt koncept, men kan møde historien på dens egne betingelser. Jeg kan ikke dømme om, hvordan andre kommer frem til deres historie. For mit vedkommende opstår historien i de fleste tilfælde først, når jeg er på stedet og bruger mine øjne, ører og instinkt. Og når jeg er alene, har jeg friheden til at komponere historien lige nu og her.”

Nået hertil fremlagde Kristian Frederiksen så det store paradoks: ”Den største frihed ligger dog i at have en skudsikker recept på, hvordan du fortæller en historie, så den giver mening for modtageren. Det er nok grunden til, at jeg sammen med Rasmus Sylvest Larsen har udviklet PKP-modellen, den mest muligt simple, grundlæggende og effektive fortællemodel for tv- og nyhedsjournalister.”

Ved nærmere eftertanke, sagde Kristian Frederiksen, har jeg brugt denne model i 98 procent af mine produktioner.

”Du kan godt arbejde med mere komplicerede fortælle-modeller, men komplikation er tidkrævende, og du har sjældent god tid i nyhedsproduktion. Slet ikke, når du er alene afsted.”
PKP-modellen blev introduceret i Kristian Frederiksens første bog Alene med et kamera – videojournalistens virkelighed, der første gang udkom i 2004 og siden er trykt i flere oplag.
PKP er en forkortelse for modellens tre faser – præmis, konsekvens, perspektiv – og blev i starten af 00´erne udviklet til jobbet som videojournalist.

PKP-modellen er videreudviklet i Rasmus Sylvest Larsens og Kristian Frederiksens fælles bog Skarpt Skåret, fra 2016, som beskriver samtlige dele af tv-fortællingen, fra sync til speak, faktuelt indhold og den visuelle fortælling. Modellen er over en årrække blevet gennemtestet under et hav af kurser og efterkritikker. Modellen systematiserer den viden og tradition, som tv-tilrettelæggere i det korte format bruger i deres hverdag. Hvis man behersker modellens mønster, kan man også beherske den svære kunst at fortælle en skarpt skåret tv-historie.

Efter foredraget, der fik sit eget efterspil med en spørgsmål-og-svar-klinik i mellemgangen, var Kristian Frederiksen yderst tilfreds: ”Når folk lytter med stor opmærksomhed, får man en følelse af, at der er en mening med det hele. Journalister har behov for en systematik, så de ikke bare kommer hjem med nogle optagelser, kigger på dem og tænker: Hvad fa’en skal jeg stille op med det her?”

VFX-folk skal være gode til tværfagligt samarbejde

Peter Hjorth, visual effects supervisor, lyttede sig ind på sit publikum, der viste sig at have meget godt styr på effekter, men gerne ville høre mere om samarbejdet med andre faggrupper i produktionen. Peter Hjorths foredrag kom derfor til at handle meget om planlægning.

“Planlægning drejer sig især om, at vi skal lære at kommunikere præcist om ting, som ikke er skabt endnu, eller ikke er færdige. Vi skal lære at indse, hvad vi har af begrænsninger og ikke rode os ud i noget, vi ikke kan gøre færdigt. Planlægning er også respekt for de andre, der arbejder på projektet.”

“VXF handler selvfølgelig meget om teknik, men det handler lige så meget om at kunne afstemme forventninger og om at kunne kommunikere visuelt, så samarbejdspartnere og kolleger kan se slutproduktet for sig.”

Efter foredraget fik vi en kort snak med Peter, der summerede op: “Jeg prøvede at give publikum det bedste af mine erfaringer inden for VFX til fiktion, men det er heldigvis råd, som også kan bruges i mange andre sammenhænge.”

“For mig viste Expo sig at være et godt sted at tage den debat. Der var en vis lydhørhed, så jeg har et begrundet håb om, at mine tilhørere går herfra og laver færre af de klassiske fejl.”

Fremtidens TV

Signe Lai, der underviser i kommunikationsteori på Københavns Universitet havde en tankevækkende præsentation med, der viste en kompasretning for vores fremtidige seer-vaner. Og kompasset peger ikke mod broadcast tv; i stedet er det VOD, der i stadig højere grad kommer til at tegne mediebilledet fremover. Det interessante for broadcasterne er, at de nuværende målesystemer ikke giver et overordnet billede af seernes vaner fordelt på de forskellige medietyper. Det er der ved at komme nu. Dermed skulle vi gerne kunne få en bedre pejling af sammenhængen mellem nye og traditionelle medieformer.

Efter Signe Lai’s foredrag var der en livlig paneldebat med deltagelse af Claus Bülow Christensen, Udviklingsdirektør, Zibra Digital Media Group, Kristoffer Nielsen-Refs, Digital Direktør hos Stofa og JOS Svendsen, Monitor. Debatten kom godt rundt i hjørnerne og kom hurtigt til at dreje sig om big data og VOD-broadcasternes mulighed for at bruge big data, både som grundlag for programudvikling, men også som indtjeningsgrundlag.

Elsk dit lys

Peter Plesner, grundlægger af den indflydelsesrige danske lysdesignvirksomhed Brother, Brother & Sons, kom til MonitorExpo med et kærlighedsbudskab: Du, som arbejder med video eller fotografi, skal elske dit lys!

Peter huskede os på, at det er lys og skygge, som skaber form, og at form skaber genkendelse og forståelse. Og sammen med en lystekniker fra firmaet demonstrerede han med sig selv som portrætmodel, hvad forskellige grader af lys, fra hårdt til blødt, fra kort til langt, kan gøre for fotografi, rendering og farvekvalitet.

”Selv det bedste kamera kommer til kort, hvis der er for lidt lys. Gennemtænkt lyssætning er en uundværlig del af det at komponere sit billede.”

”Vi bruger lys hver dag. Det er vigtigt, at vi husker, hvor vi egentlig kom fra, og hvad vi skal gøre med lyset. I stedet for at stresse rundt på sættet og ikke få de rigtige billeder. I stedet for at bruge tid på at fixe billederne i post. Vi har brug for lige at tage en dyb vejrtrækning og komme tilbage til basics,” sagde Peter Plesner blandt andet.

Peter Plesner og lysteknikeren anvendte i deres konference indlæg blandt andet de nye Pipeline LED-lysrør og en mere traditionel projektør i stor softbox.

Feteret fotograf lod sig lede af tilhørerne

Simeon Quarrie kommer fra England, hvor han driver sit eget produktionsselskab og især er kendt for sin kreative og historiefortællende tilgang til video og fotografi. Denne tilgang har skaffet ham top notch klienter verden over.

Simeon har skabt et hold af kreative kaldet VIVIDA. Mange af dem har han uddannet fra scratch. Simeon og hans elever leverer kreativitet til nogle af de største brands i verden, herunder Unilever, Barclays, Mars og GE.

Hans første videokamera var et Canon XL1 og hans første stillkamera var EOS 350D. Simeon er vokset med Canons generationer af hardware til nu at skyde med et EOS-1D C og EOS 5D Mark III, C300 Mark II og andre Cinema EOS-kameraer. Simeon Quarrie er selvfølgelig også Canon ambassadør.

Simeon mødte op på Expo med meget åbne kort og endte med sammen med tilhørerne at vedtage, at tiden skulle bruges på tre ting: Kreativitet. Forretning. Kamerateknik. Og sådan blev det.

Omkring kreativitet var en af Quarries vigtigste pointer, at vi skal starte med at se historien. Fordi historien giver os idé og motivation til at yde vores bedste. Quarrie underbyggede denne påstand med eksempler fra egne produktioner.

At gøre fotografi til en levevej handler først og fremmest om at finde de rigtige kunder, og det er ikke altid et spørgsmål om, hvem der betaler bedst:

”En langt mere sikker metode til at finde de rigtige kunder er at fuldføre nogle projekter, som er drevet af din egen passion. Når du får kunder, som deler din passion, så er der ikke så meget diskussion omkring prisen, og så får du adgang til de jobs, som du kan holde ud at lave igen og igen,” sagde Quarrie blandt andet

Omkring kamerateknik opfordrede Quarrie fotografkolleger til at arbejde med bright light teknologien, og så lovpriste han Canons autofokus, som gør det så meget lettere for en fotograf at fange lige præcis det rette øjeblik. Han fulgte igen sine påstande til dørs med praktiske eksempler.

Efter foredraget udtrykte Simeon Quarrie stor begejstring for et publikum, der med præcise spørgsmål var med til at sætte dagsordenen for hans foredrag. Han var også ret begejstret for Expo i almindelighed: ”På denne messe har du rigtig gode muligheder for i ro og mag at se den nyeste teknik, prøve det af og spørge eksperterne til råds. ”

Tony Meola - Teater Sound Designer

Tony Meola havde et spændende indlæg, som foregik på den store scene torsdag eftermiddag på MonitorExpo. Og jobbet som sound designer på et teater er ikke velkendt for de fleste og i flere tilfælde misforstået, selv for folk med en teknisk baggrund. Tony Meola har lavet alle de store broadway produktioner og måske en af de mest velrespekterede sound designere i teaterverdenen. En sound designer kan også have helt forskellige opgaver, alt efter produktionen. Eksempelvis nævner Tony, at det normalt ikke er hans opgave at balancere orkesteret. Det er orkester arrangøren og dirigenten, som skal sørge for det. Men hvis der er stor ubalance i orkesteret, så er det hans opgave at gøre det muligt for arrangør/dirigent at kunne opnå det, f.eks. ved lokal forstærkning.

”I Lion King, som jeg lavede første gang i slut 90’erne, var der en stor ubalance i orkesteret lige fra starten af. Her var en strygerkvartet og ikke mindre end fem perkussionister, og der var ingen tvivl om, hvem der i denne sammenhæng spillede med højeste lydstyrke. Her kan du vælge flere veje, eksempelvis ved dæmpning vha. akustisk materiale mellem musikerne og ved styring af mikrofonniveauer. Det er vejen, hvis du vil have lyden af et recording studie eller lyden på en film; men det er ikke dette, jeg går efter. Jeg ønsker ikke, at lyden i sidste ende kommer ud af nogle sorte højttalerkasser, som hænger i siderne af scenen. Jeg ønsker, at musikken kommer fra orkestergraven, så det, på trods af mikrofonteknik, lyder som et rigtigt, naturligt orkester. Derfor placerer jeg i de vanskelige tilfælde, hvor orkesteret er i ubalance, højttalere nede i orkestergraven. Eksempelvis ved strygerne og ved træblæserne, som er svage i lydbilledet. Det er selvfølgelig ikke en let opgave, fordi det giver problemer med feedback i forhold til mikrofonerne placeret ved instrumenterne. Her udnytter jeg de små højttalere fra Meyer Sound, som kan placeres diskret og usynligt, og som har en defineret spredning.”

”I disse tider, hvor der er flere lag i musikken, er det vigtigt, at man kan forstå, hvad der siges. Det skal være tydeligt, og publikum skal ikke anstrenge sig for at høre, hvad der siges eller synges. Derfor prøver jeg, i samarbejde med den musikalske arrangør og komponist, ikke at overorkestrere en vokal, når den synger en sang i eksempelvis en musical.”

”I min tid som teater sound designer, som spænder fra 1975 til nu, er der især sket udvikling omkring den kropsbårne, trådløse mikrofon. Da jeg startede, havde vi ikke kropsbårne mikrofoner. Her havde vi overhead og shotgun mikrofoner, sat i forskellige positioner, så skuespilleren gik til en speciel position på scenen og talte eller sang fra det spot. Så det betød også, at koreografi og bevægelser på scenen var styret af mange ting, bl.a. mikrofonplacering.”

ProAV Digital

ProAV7 20 forsideNET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Shure SLX-D
  • Lys til streaming
  • Ung selvstændig
  • Frihedsmuseet
  • Redigering på iPad

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her