MonitorB Nytfra 150816 Groen

Af Birgit Waltenburg, 14. november 2017

Væksten i branchen er stagneret

Der er et stort potentiale i indholdsproduktion, men tallene viser, at der er brug for, at man investerer mere i området for at holde hånden under og opretholde den meget positive udvikling, som har været indtil 2016.

Branchen har i 2016 stadig en struktur, hvor få, store virksomheder står for hovedparten af omsætningen og eksporten, mens en spirende underskov af virksomheder vokser frem med nye produkter, som endnu har til gode at generere omsætning og eksport. 2016 er også præget af fortsat vækst i antallet af virksomheder i den audiovisuelle industri. Der er en svag tilbagegang i omsætningen og eksporten, hvilket især skyldes, at enkelte tv-producenter og spilvirksomheder mister omsætning. Til gengæld ser det ud til, at spil-virksomhederne i stigende grad konsoliderer sig og investerer i nye ansatte og produkter.

Samtidig er der fortsat vækst i antallet af nye virksomheder generelt. Reklamefilmproducenterne ser ud til at have nydt godt af en positiv markedskonjunktur og oplever som eneste branche tocifret vækst i både omsætning, eksport og antal ansatte.

2016 fremviser et samlet fald i omsætningen på lige under 5% efter en rekordhøj omsætning i 2015. I alt omsatte brancherne for 4,3 mia. kr. Eksporten er på 1,3 mia. kr, hvilket er en nedgang på 11%, og den samlede beskæftigelse holder niveauet fra året før.

ProAV Digital

ProAV 5Forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Intercom på revyen
  • Mr GoPro
  • Rokoko
  • Trådløs video
  • God lyd på mobilen

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her