TvPrisen afspejler ikke hele branchen
Producentforeningen og tv-selskaber har gennemført en produktudvikling for at tilpasse konceptet, og med væksten i nomineringer af programmer fra TV3 fra fem i 2011 til 13 i 2012, kom man et lille stykke på vejen, men ikke langt nok, siger Klaus Hansen.
“Det er et problem, at TvPrisens koncept ikke er i stand til at omfavne hele branchen. Det er et problem, at TvPrisen ikke afspejler markedet. Det er et problem for de tv-stationer, der viser programmerne, og det er et problem for de producenter, medlemmer af Producentforeningen, som har produceret programmerne.”
Det problem skal løses, lover Klaus Hansen, som håber at alle tv-stationer vil deltage i diskussionen om, hvorledes man kan gentænke konceptet.
Klaus Hansen understreger, at tilbagemeldingerne til ham om årets TvFestival har været altovervejende positive.
Han vil ikke kommentere specifikt på mulige justeringer, for eksempel de kategorier, som tv-programmer bliver bedømt i. Eller om man kunne forestille sig, at kategorierne veksler år for år, således at en kategori f.eks står over ét år. En model, der ville åbne for, at man belønner flere forskellige genrer, arbejdsområder, mennesker, miljøer.
Debatten opstod, fordi SBS Media trak sig som sponsor for TvFestival i år og ikke havde indsendt programmer til bedømmelse. Ifølge mediekoncernen opfatter man TvFestival som en fest og en prisuddeling, der mest er tilrettelagt for DR og TV 2.