11. januar 2013

Tv-forbruget falder for andet år i træk

Tallene viser, at hver dansker i gennemsnit brugte tre timer og 15 minutter foran fjernsynet om dagen, hvilket er tre minutter mindre end i 2011. Der er samtidig tale om det andet år i træk, at tv-forbruget falder, men alligevel kommer 2012 ind på en tredjeplads på listen over år med mest tv-sening, skriver DR i en pressemeddelelse.

 

Det er især de unge, der svigter flimmerkassen. De 15-24 åriges tidsforbrug foran tv´et er således faldet med 10 procent fra 2011 til 2012.

 

Men tallet skal tages med et gran salt, udtaler medieforskerne Signe Villumsen og Henrik Gregor Knudsen fra DR Medieforskning:”Tallet kan lyde voldsomt, men det er dog også i den aldersgruppe, at stigningen i tidsforbruget har været størst de senere år. Fra 2007 til 2010 steg de 15-24-åriges tv-forbrug i gennemsnit med 16 procent om året mod en generel stigning på 11 procent i hele befolkningen. Så der er snarere tale om et mindre dyk end et dramatisk fald.”

 

De foreløbigt offentliggjorte tal viser i øvrigt, at 82 procent af danskernes tv-tid blev brugt hos de store danske kanaludbydere, DR, TV 2, TV3 og SBS. Dog er tallet lidt lavere - 2,2 procentpoint - end i 2011.

 

DR skriver, at det skyldes, at TV 2 og Viasat har mistet sening, hvilket for TV2´s vedkommende forklares med skiftet fra det såkaldte MPEG2-signal til MPEG4 og overgangen til betalingskanal.

 

Derimod kom DR og SBS styrket ud af 2012. DR bemærker, at hovedkanalen DR1 for første gang siden 2003 har oplevet en fremgang i seerandelen på 0,6 procentpoint til 19,4 procentpoint. Også DR K og DR HD kom styrket ud af 2012, mens både DR2 og DR Ramasjang mistede seerandele i året.

ProAV Digital

Forside 4 21 teaser

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Innovation House
  • Pascal Audio
  • Streaming
  • Trådløs 4K
  • Naturkraft
  • Demo/brugt udstyr

Læs alt lige HER 

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her