Atendi Frieder Hochheim 4

Her ses Frieder Hochheim i snak med nogle af de besøgende på lysseminaret.

Af Michael Fahlgren, 10. februar 2020

Til farveseminar med guruen

Atendi havde tirsdag den 4. februar fået Frieder Hochheim, grundlægger af og bestyrelsesformand for Kino Flo Lighting Systems til landet for at holde et seminar om lyslægning ved filmoptagelse på Den Danske Filmskole – og branchen strømmede til. 

Hele branchen er i disse år ved at udskifte de gamle og både kostbare, uhyre varmeproducerende og på mange punkter besværlige lyssystemer ud med LED-baserede ditto. Det giver en lang række fordele – men kræver på mange måder at de teknikere, som er ansvarlige for lyslægning, kommer på skolebænken for at lære om LED-lysets væsen og uvæsen.

Atendi 3

For ligesom med en ”hvid” standardlampe er mange ting, er ”hvidt” LED-lys også mange ting. Og når det kombineres med et videokamera, bliver det samlede resultat hurtigt uoverskueligt.

For de forskellige producenter af videokameraer har hver deres opfattelse af farvegengivelse – lidt på samme måde som man i ”gamle” dage valgte råfilm efter omstændighederne.

”Meget ofte er det vanskeligt at sætte ord på de farvemæssige problemer, man støder på, når man arbejder med film og lys. For hvorfor ser farverne ud som de gør? Det skyldes primært, at ikke alt ’hvidt’ lys er det samme,” fortalte Frieder Hochheim indledningsvis.

ProAV Digital

Forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Blixens
  • RoboSpot
  • M&K Sound
  • Historiefortælling
  • AI

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her