Emma Kronqvist Nexico

Foto: Christian Geisnæs

Af Birgit Waltenburg, 2. august 2021

Svensk produktionsselskab rykker ind på det danske marked

Tv-produktionsmarkedet har fået en ny, skandinavisk spiller. Det svenske produktionsselskab Nexiko er rykket over Øresund og har etableret et datterselskab med base i København.

I spidsen for den danske knopskydning står Emma Kronqvist, der er tidligere tv-chef i DR Medier. Selvom selskabet først er blevet etableret i foråret, har Nexiko haft gang i produktionen i Danmark i noget tid. Selskabet er nemlig ved at producere et format til Discovery.

"Så vi startede faktisk med at producere i Danmark, før vi fik etableret et selskab," siger adm. direktør for Nexiko Danmark, Emma Kronqvist.

"Vi er 15 ansatte i dag, men kommer til at vokse. Vi kan se, at der er interesse for nogle af vores andre formater, og det er vi i gang med at forberede på castingniveau, men vi har også stor tillid til den kreativitet og de formater, vi vil udvikle her."

Digital transformation i fokus

Nexiko blev etableret i Sverige i slutningen af 2012 af de svenske tv-folk Lars Beckung og Mikael Svensson samt Filip Hammar og Fredrik Wikingsson.

Selskabet har efterfølgende udvidet til Norge og Los Angeles, og nu er turen altså kommet til Danmark. Blandt hovedkræfterne, Emma Kronqvist har rekrutteret, er Kasper Simonsen, der kommer fra United, og som især skal have fokus på talentudvikling, der er en kæphest for selskabet, forklarer hun.

”Kreativiteten og talentudviklingen har været og er det styrende. Det er Nexikos niche og fundament,” siger Emma Kronqvist.

Hun uddyber, at selskabets raison d'etre bl.a. er defineret af porteføljen på mere end 60 egenudviklede formater med nordisk dna, og som primært ligger inden for livsstil, kultur, fiktion og underholdning til både broadcast og streaming.

"Vi leverer indhold til der, hvor seere eller streamerne er. Jeg synes også, der er mange nye tanker hos de danske kunder, hvor vi også oplever et voldsomt ryk fra broadcasting til streaming. Den transformation er vi dygtige til, og det er måske vores største styrke," siger den tidligere tv-chef i DR Medier, der selv blev rekrutteret til opgaven i begyndelsen af året.

Flere åbninger i markedet

Med de strategiske briller på, ser Emma Kronqvist flere bevægelser på tv-markedet, der skaber åbninger for Nexiko.

I Sverige er det gamle reality-format Paradise Hotel taget af plakaten på grund af afsløringer om chikane og overgreb under optagelserne. Discovery er efterfølgende fulgt trop i Sverige og har sat deres format "Ex on the Beach" på pause. Det kan åbne for en fornyelse af reality-genren og -formater, mener Emma Kronqvist.

Det handler i det hele taget om at fange tidsånd og tale ind i behovet her, mener den tidligere DR-chef.

"Jeg tror, timingen er kæmpe god for os. Både i forhold til at tiltrække de dygtige producenter, der vil lave noget med kærlighed og hjertet, og faktisk også i forhold til, hvordan vores indhold og formater rammer målgrupper i Danmark," siger Emma Kronqvist.

Branchemæssigt ser Emma Kronqvist også Nexiko stemple ind med et skandinavisk funderet bud på, hvad dansk indhold skal kunne i en tid, hvor meget indhold kommer uden for landets grænser - hvad enten det er fra globale streamingtjenester eller fra produktionsselskaber, der er ejet af internationale produktionskæmper.

Her har de seneste års konsolidering bl.a. sendt tre store spillere på det danske marked, Nordisk Film TV, Mastiff og Metronome, under samme ejerhat efter storfusionen mellem franske Banijay og Endemol Shine.

"Når vi i Danmark taler så meget om dansk indhold og hvad det skal kunne, så tror jeg det bliver super spændende at se, om der er et tilstrækkeligt stort match mellem det indhold, de internationale formater kommer med og behovet i Danmark, og om det er det, vi vil, når vi taler om dansk indhold."

 

kilde: mediawatch.dk

ProAV Digital

ProAV6 forside NET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Aputure 600D 
  • Grundfos
  • Camilla Hylleberg
  • Hotel Koldingfjord
  • NNTV

Læs alt lige HER 

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her