Nyhederfrabranchen 260119

Af Birgit Waltenburg, 28. oktober 2019

Stigende efterspørgsel efter unikt indhold

Efterspørgslen af nyt, unikt tv-indhold ligger i øjeblikket på en kraftigt stigende kurve, som især streamingtjenesterne kan tage æren for. Sådan lyder det fra en række produktionsselskaber, som alle har mere end almindeligt travlt i øjeblikket.

"Generelt er der jo vildt meget knald på lige nu, og det kan man totalt mærke i markedet. Jeg kender ikke til nogen huse, der sidder og hakker i det lige nu. Jeg har en klar fornemmelse af, at alle er i fuld speed," siger Kristian Farcin-Leth, adm. direktør hos Strong Productions, som for nylig debuterede på Yousee og Fox- tv- og streamingkanal Xee med trylleprogrammet "Noget i ærmet".

Produktionsselskabet Heartland har også bidraget til Xee, som gik i luften i begyndelsen af 2019, med programserien "Vild vild vestkyst". Heartlands adm. direktør, Merete Mortensen, mærker ligesom Kristian Farcin-Leth, at der er kommet tryk på efterspørgslen i løbet af 2019. "Vi har aldrig haft så meget at lave, som vi har nu, og det tror jeg, man hører i hele branchen. I tillæg til, at de sædvanlige kanaler bestiller det, de plejer, er der kommet flere nye spillere. F.eks. Xee, som vi rigtig gerne vil ind hos alle sammen. Så er der TV 2 Play, som også bestiller en del efterhånden, og det samme gælder Viafree og Viaplay. Så lige pludselig bliver der lavet virkelig meget nyt indhold, " siger Merete Mortensen, adm. direktør i produktionsselskabet Heartland, som i øjeblikket har gang i otte produktioner – tre flere end i foråret.

I Drive Studios, som både producerer digitale tv-programmer og indhold til kommercielle kunder, nikker adm. direktør Sigurd Bæk Jensen genkendende til, at de nye spillere på streamingmarkedet er godt repræsenteret på ordrelisten. "Vi nyder specielt godt af, at Xee er kommet på banen og har også store forventninger til TV 2 Play. Det har været hele vores grund til at starte for at se, hvad de nye platforme skulle være og være klar til at producere til dem. Så der gør vi alt, hvad vi kan, for at være forrest i bussen," siger Sigurd Bæk Jensen. Drive Studios arbejder i øjeblikket på 16 tv-produktioner – både fiktion og ikke-fiktion – mens selskabet i starten af året producerede ni tv-programmer. En bid af stigningen kan ifølge direktøren tilskrives, at nogle produktioner er skubbet fra foråret til efteråret. Men efterspørgslen er generelt stigende, oplever han. "Mit indtryk er klart, at der hele tiden opstår ting, og man er også nødt til at være klar til at rykke på de muligheder, der opstår. Jeg tror ikke, at mange havde forudset, at Yousee ville være en stor spiller på broadcastmarkedet for et par år siden. Så kunderne kan opstå mange steder, og det tror jeg, at de vil blive ved med at gøre," siger Sigurd Bæk Jensen. Drive Studios producerer bl.a. serien "29", "30" og "31" til Xee. Fiktionsserien "29", "30" og "31" er produceret af Drive Studios.

Broadcasternes voksende sult efter nyt indhold bliver også bekræftet af Anne Brostrøm, adm. direktør hos Blu. Hun ser særligt en stigende efterspørgsel fra broadcasternes streamingtjenester. "Der er bare kommet et ekstra ben hos hvert network, som jeg ser det. Der er kæmpe efterspørgsel på content, fordi folk benytter så mange forskellige platforme. Derfor skal der være forskelligt content til forskellige seere på forskellige tidspunkter på forskellige platforme. Og det er jo vidunderligt at være indholdsproducent i den situation, for så er der rigtig meget arbejde," siger hun. Hos Blu udgør egenudviklede programmer dobbelt så meget af omsætningen i år som sidste år, og en stor del af dem er digitale. Dog udgør den del stadigvæk en mindre del af den samlede omsætning, som i højere grad baseres på store brands til de lineære kanaler. Vi køber klart mere ind. Slag på tasken producerer vi dobbelt så meget unikt indhold på Play i år i forhold til sidste år, og den rejse kommer vi til at fortsætte i 2020.

Adm. direktør i Nordisk Film TV, Ulrik Jørgensen, pointerer, at selvom efterspørgslen på digitalt indhold brager i vejret, er efterspørgslen på de store, kendte formater til flow-tv ikke falmet. Det gælder f.eks. brands som "Alle mod 1" og "Topgear" produceret af Nordisk Film TV og "Danmark har talent" og "X Factor", som Blu producerer. "Det, som markedet efterspørger lige nu og her, er kæmpestore megabrands. Vi ser en kæmpe revival nu af de gamle afprøvede formater," fortæller Ulrik Jørgensen.

Heller ikke Heartland, som bl.a. står bag "Størst" og "Ingemann og vestkysten" til TV 2, er bekymret for, at flow-tv er et døende medie. "Den stigende efterspørgsel viser jo, at der for alvor er gang i branchen igen. Det er jo ikke mere end nogle år siden, at vi nærmest var dømt døde. Det er altså blevet gjort til skamme. Det blev forudset, at flow-tv ville være helt dødt nu, men så dårligt går det jo heller ikke for flow, hvis du kigger på tallene. Der er stadigvæk mange, der ser fjernsyn. Der er stadigvæk brug for de store programmer. Jeg tror, der er så meget at vælge imellem, at det nogle gange er mega fedt at se flow-tv. Derfor bliver der lavet meget tv, og så er der kommet alt streamingindholdet oveni," siger Merete Mortensen. Merete Mortensen, amd. direktør i Heartland.

DR Medieforskning estimerer, at tv-seningen på flow udgjorde 33 pct. af de 15-75-åriges samlede medieforbrug i 2018 mod 34 pct. i 2017. Samtidig er tiden brugt på streaming af tv-indhold steget fra 13 til 15 pct. af medieforbruget i samme periode. For de yngre seere på 15-29 bliver der brugt noget mere tid på streaming. I 2018 blev 28 pct. af medieforbruget lagt hos streamingtjenester, mens det var 25 pct. i 2017.

Fra den anden side af bordet hos TV 2's streamingtjeneste Play bekræfter indholdschef Sune Roland, at han bestiller mere unikt indhold til tjenesten end tidligere. "Vi køber klart mere ind. Slag på tasken producerer vi dobbelt så meget unikt indhold på Play i år i forhold til sidste år, og den rejse kommer vi til at fortsætte i 2020, hvor vi måske kommer til at fordoble antallet igen. Så vi kan helt klart sige, at det er et sted, hvor vi skruer op og vækster, fordi det er centralt for os." Nogle af de nye produktioner er forlængelser og aflæggere af eksisterende produktioner – fx "Den unge landmand", som lægger sig opad "Landmand søger kærlighed". Baggrunden for at opruste på egenproduceret indhold er, at det er lettere at fastholde og tiltrække kunder, hvis de får noget andet på TV 2 Play end på flowkanalen, lyder rationalet. "Vi skal hele tiden fortælle folk, hvorfor de skal betale for den her tjeneste, når nu de har en kabelpakke i forvejen. Derfor arbejder vi kraftigt på at bygge et selvstændigt brand op omkring Play, så Play bliver et brand i sin egen ret og ikke kun en platform for kanalernes indhold," siger Sune Roland.

"Den nye del af rejsen er, at hvis vi skal have et stærkt og selvstændigt og unikt brand, skal indholdet med Play som afsender ideelt set være tilstede i 52 uger om året. Det gør, at vi efterspørger mere indhold og bruger flere penge på det," siger Sune Roland, som mener, at opgaven med at tilbyde mere unikt indhold i et konstant flow for pengene er fælles for hele branchen: "En altoverskyggende tendens i fjernsyn lige nu er, at der bliver færre og større programmer på flow, mens man i streaming skal finde ud af, hvordan man for sine penge får nok indhold til at fylde alle 52 uger.”

 

Kilde: mediawatch.dk

ProAV Digital

ProAV 7forside

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Podcast til folket
  • Hurtigere redigering
  • Profox
  • Kort & Dokumentar
  • Det brede filmlook

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her