Michael Moss Promomii

Af Birgit Waltenburg, 25. februar 2020

Startup vil have bid af digitalt mediemarked ved hjælp af AI

Dansk startup forsøger at få en bid af det digitale mediemarked ved hjælp af kunstig intelligens og har testet deres produkt hos BBC, ITV og DR. 

Promomii har nemlig udviklet et digitalt værktøj, der potentielt kan være meget gavnligt i kampen om at fange den moderne mediebrugers opmærksomhed.

"Der er et kæmpe behov. Markedet eksploderer med indhold. Apple har Apple TV+, Disney lancerede Disney+ og Discovery har Dplay; alle vil have deres eget. Det er dér, vi kan levere vores teknologi," siger danske Michael Moss , stifter og adm. direktør i London-baserede Promomii.

Værktøjet benytter sig af kunstig intelligens og kan reducere produktionstiden af trailere og promoveringsvideoer. Det handler om at tiltrække publikum til alt det indhold, der i disse år finder vej til streamingtjenester og de traditionelle mediehuses nye digitale platforme.

Michael Moss taler ind i det marked, der i dag er virkeligheden for mange medieproducenter. Som forbruger ser man i højere og højere grad videoer på sit Facebook-feed som en del af sine nyheder og som trailers, når man skal beslutte, hvilken serie man skal se.

Joachim Schiødtz har været investor og teknisk sparringspartner ved Promomii siden maj 2018, hvor han i alt har investeret 80.000 engelske pund, hvilket svarer til 700.000 danske kr. Den danske investor ser netop stort potentiale i Promomii, fordi teknologien kan navigere videomateriale, så man lettere kan lave promoveringsvideoer og trailere.

"Hvis man kigger på markedet for medier, så vokser videomarkedet helt ekstremt. Der er kamp om brugernes opmærksomhed," siger Joachim Schiødtz.

Med Promomiis teknologi gør man desuden videomaterialet søgbart, så det er let at finde præcis det, man skal bruge – og dét vil kunne mindske produktionstiden af videoerne markant, fortæller Michael Moss. Funktionen gør det muligt at uploade eget videomateriale og derefter søge efter blandt andet personer, ansigtsudtryk eller specifikke sætninger.

Tilgængelig for alle

Teknikken er dog ikke helt ny. Når man skal vælge, hvad man gerne vil se på streamingtjenesten Netflix , afspiller Netflix et lille videoresumé af alle film eller serier, så man får lyst til at se de forskellige titler. Det er en teknik, som Netflix har udviklet internt – som de dog ikke har valgt at dele, fortæller Michael Moss.

"Netflix kan ikke dække hver eneste film, serie og episode, de har, medmindre de bruger en maskine. Men så har du resten af verden, som ikke kan levere den teknologi. Så tænkte vi: "Jamen, det er jo perfekt, så kan vi bringe de andre ind i det nye århundrede," siger Michael Moss.

Michael fortæller, at når de spurgte medieproducenter som BBC og DR, så blev de fortalt, at de som mediehuse ikke havde mulighed for at levere flere videoer, end de gør nu, fordi det er for dyrt og tager for lang tid.

Morten Brandstrup , som er produktionsteknisk chef ved TV2 , fortæller, at de onsdag i sidste uge mødtes med Michael Moss i København.

"Det at have hjælp til at redigere er interessant," siger Morten Brandstrup og tilføjer: "Det er ikke så meget alene automatiseringen, men mere det at man har en assistent til at hjælpe sig med at redigere og til at tage nogle af de tidsrøvende ting, som det er at se meget materiale igennem."

Promomii, som blev stiftet i 2016, planlægger allerede i år at ekspandere til det amerikanske marked, hvor de vil teste deres produkt videre, og Michael Moss fortæller, at de efter 2020 regner med overskud på trods af virksomhedens unge alder.

 

Kilde: Børsen

ProAV Digital

Forside 2 20

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Wedio
  • Zoom F6
  • Hotel Ottilia
  • Reflektorer
  • Lumix S1H
  • ISE 2020

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her