MonitorB Nytfra 150816 orange

Af Birgit Waltenburg, 6. december 2016

Samsung køber HARMAN

Samsung har betalt i omegnen af 55 milliarder kroner for HARMAN, som står bag førende brands såsom Harman Kardon, JBL, AKG, Mark Levinson, Lexicon og Infinity.

HARMANs forskellige brands er særligt udbredte i bilsektoren, hvilket også kunne ses af firmaets salg sidste år til denne sektor. Hele 65 % af firmaets salg på 48 mia. kroner kom fra denne sektor - og netop bilsektoren er et område, som Samsung har store planer med.

Tilbage i december 2015 etablerede Samsung et Automotive Electronics Business Team, som har til formål at finde frem til, hvorvidt der er et marked inden for bilsektoren og på længere sigt selvkørende biler. Det mener den sydkoreanske producent nu, at der er, for opkøbet af HARMAN er nemlig et skridt på vejen til at træde ind på dette marked.

”HARMAN komplementerer Samsung perfekt hvad angår teknologier, produkter og løsninger, og at gå sammen er en naturlig forlængelse af strategien inden for biler, som vi har forfulgt i noget tid,” lyder det fra Samsung-direktøren Oh-Hyun Kwon.

HARMAN vil fortsætte som et selvstændigt Samsung-datterselskab med nuværende direktør, Dinesh Paliwal, ved roret sammen med den eksisterende ledelse. Foruden den langsigtede målsætning om vækst inden for bilsektoren forsikrer Samsung også, at HARMANs medarbejdere, hovedkontor og faciliteter bevares. De kendte brands som Harman Kardon, JBL og AKG forsvinder altså ingen steder.

ProAV Digital

ProAV7 20 forsideNET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Shure SLX-D
  • Lys til streaming
  • Ung selvstændig
  • Frihedsmuseet
  • Redigering på iPad

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her