meta Louise Foldager SAM productions

Af Birgit Waltenburg, 18. december 2019

Produktionsselskab hyrer flere unge talenter

En stærkt stigende efterspørgsel på tv-indhold gør, at flere tv-producenter melder om mangel på erfaren arbejdskraft. SAM Productions har taget bestik af situationen ved at ansætte en række unge for at hælde den erfaring i dem, producenten får brug for de kommende år.

"Vi mander op på en måde, hvor vi sikrer os til fremtiden," siger Meta Louise Foldager Sørensen, adm. direktør i SAM Productions, som bl.a. står bag tv-serierne "Herrens Veje" og "Gidseltagningen".

Sidste år gik selskabet fra 21 til 50 medarbejdere, og på trods af at HBO Nordic for nyligt sprang fra en stort anlagt serie om Pelle Erobreren, som SAM Productions har rettighederne til, forventer direktøren, at der kommer endnu flere medarbejdere til det kommende år. Det handler både om at kunne følge med den nuværende efterspørgsel og den, der forventes at komme i fremtiden.

"Jeg hiver en hel del unge ind i butikken for at sætte dem på nogle spor og give dem erfaring til at kunne løfte i fremtiden. Vi har en branche lige nu, der virkelig boomer, og jeg kan se, at jeg mangler folk, og at der ikke kommer nok ud af skolerne. Så jeg tænker, det er en god ide at bygge dem op her med den erfaring, jeg har brug for, at de har – også om to, tre og fire år," siger Meta Louise Foldager Sørensen.

Det er ifølge direktøren inden for alle led af en produktion, der mangler erfarne hænder. Det gælder alt fra producere, forfattere, instruktører, postproducere, klippere – you name it.

De unge, SAM Productions henter ind, er blandt andet tidligere praktikanter, som virksomheden eksempelvis kan se en fremtidig producer eller forfatter i. Nogle bliver fastansat, mens andre bliver tilknyttet som freelancere.

"Den sult efter at lære og finde nye løsninger og den energi, unge mennesker har, når vi giver dem en chance, er enormt meget værd for os. Vi skal selvklart også have noget erfaring ind, men det er også den, jeg prøver at bygge op – for lige nu er erfaring en mangelvare i branchen," lyder det fra Meta Louise Foldager Sørensen.

Virksomhedens strategi for at talentudvikle er at sammensætte hold, hvor de unge lærer af de erfarne medarbejdere. I stedet for at have én producer og én producerassistent på en produktion, sættes holdet eksempelvis med to producere og to producerassistenter.

"Når jeg laver hold, sætter jeg én med erfaring sammen med én, der løber "føl". Den, der løber føl, kan så være "hest" næste gang," siger hun.

 

kilde: mediawatch.dk

ProAV Digital

ProAV7 20 forsideNET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Shure SLX-D
  • Lys til streaming
  • Ung selvstændig
  • Frihedsmuseet
  • Redigering på iPad

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her