Podcast

I modsætning til flow-radio vokser markedet for podcasts i Danmark.

Af JOS Svendsen, 7. juni 2019

Nyt vækstområde i branchen – danske podcasts

Radio-on-demand eller podcast er det hurtigst voksende mediesegment i øjeblikket. Og det er de super attraktive unge forbrugere, der skaber væksten. Den reflekteres videre i produktionen, hvor der nu er kommet produkter specielt beregnet til podcasts.

Der var podcast-festival i København, hvor vi naturligvis var med. Festivalen var arrangeret af Center for Podcasting, der skulle være verdens første interesseorganisation for podcasting. Og netop podcasting er i kraftig vækst i Danmark – eller rettere det mener alle. Det er nemlig først nu ved at komme en uafhængig måling af podcast-lytning i Dammark. DR var på scenen på Podcastfestivalen og kunne vise statistikkerne for sine egne podcasts. Disse statistikker viser, at der er stor vækst i lytterantallet for podcasts i modsætning til almindelig radio.

Programrelevansen er det vigtigste

Den typiske podcastlytter er under 30, bor i byen, er veludannet og bruger telefonen til at lytte med, fortæller Medieforsker Peter Niegel fra DR Medieforskning. Hele 68% af lytterne bruger mobiltelefon med hovedtelefoner til at lytte med. Og der er fokus på programkvalitet. Det er mere dybe eller fokuserede emner, der er i hovedtelefonerne, hvor der gerne sættes dedikeret tid af til at lytte. 

podcast 2

Medieforsker Peter Niegel fortæller, at podcasts er populære i Danmark, men også at det endelige gennembrud først kommer, når der dukker mere populistisk indhold op. ”Der mangler simpelthen crap-indhold til at få de brede masser med,” siger han.

 

Interesseområderne kan ifølge Peter Niegel opdeles i kategorierne:

  • Til/med og for unge – alle typer af ungdomsprogrammer, som relaterer sig til lytternes situation
  • Humor – stand up. Det er her primært mænd, som lytter
  • Blogs/livsstil – Det spænder fra mode til dybt personlige og kontroversielle emner. Et af årets podcastpriser gik til en lyd-blog, som drejer sig om racisme.   
  • Nyhedspodcasts med langsomme og fordybende nyheder
  • Fiktion/drama - specielt fokus på krimi og gys.
  • Brand Extension – Alle brands har i dag et fingeraftryk på mange kanaler – Facebook, Instagram, YouTube med flere. I fremtiden vil Podcasts blive en del af den palette.

Der er ifølge Peter Niegel stort fokus hos lytterne på det personlige indhold. Lytternes interesse stiger, jo bedre indholdet rammer deres specielle interesser. Derfor skal der tænkes smalt hos producenterne. Hellere splitte indholdet op i flere smalle podcasts end samle det i en større enhed.

Fremtiden

Fremtiden kommer til at byde på podcasts, som er produceret via kunstig intelligens, hvor smart speakers – dem med indbygget talestyring, kommer til at spille en rolle. Augmentet Reality-drevne podcasts bliver også en del af fremtiden. Det er for eksempel gyserhistorier, som ændrer indhold, alt efter hvor man befinder sig. Går man ned af en gade, hvor der har været begået et mord, kunne historien dreje sig om dette mord.  

Vækst i produkter og studier

På det seneste er der dukket studier op, der er specielt beregnet til podcasts. På Podcastfestivalen var der åbent hus hos fem af dem. At gå i studiet er en klassisk, nem løsning for alle de, som ikke selv vil have fingrene i teknologien. Den bliver dog stadig nemmere. Røde er lige kommet med en speciel podcast-enhed, RodeCaster Pro. Tascam har også en speciel enhed - MiNistudio. Begge er super simple at betjene. Dertil kommer massevis af software, der er specielt beregnet til podcasts. Det må antages, at udviklingen her følger streaming video, sådan at kvalitet bliver en konkurrenceparameter. Det giver massevis af muligheder for rådgivning og undervisning for branchen i et segment, der forventes at vokse yderligere.

 

ProAV Magasinet tester hen over sommeren RødeCaster Pro.

 

ProAV Digital

ProAV 5Forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Intercom på revyen
  • Mr GoPro
  • Rokoko
  • Trådløs video
  • God lyd på mobilen

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her