Podcast3

Af Birgit Waltenburg, 23. september 2019

Ny satsning fra Jysk Fynske Medier

Jysk Fynske Medier har sat holdet til deres nye podcast-satsning, som skal levere daglige nyhedspodcasts til omtrent 400.000 daglige læsere som et fællesprodukt til Jysk Fynske Mediers 13 dagblade.

De nyansatte journalister er redaktør Signe Vestergaard, 38, der kommer fra en stilling i DR, hvor hun har erfaring som redaktør, vært og reporter. Hun har blandt andet stået for etableringen af nyhedskanalen DR Ligetil.

Hun får følge af reporter og vært Anne-Marie Lindholm, 37, der hidtil har været nyhedsvært på DR Syd. Holdet bliver rundet af med Kasper Nielsen-Man, 33, der bliver reporter, og som kommer fra en stilling på Radio24syv, ligesom han har sin egen podcast "Velkommen til internettet".

"Vi er her i huset meget stolte af, at der er kommet mere end 120 ansøgninger, og at folk har været villige til at flytte efter jobbet. Det er et medie, folk rigtig gerne vil, og jeg oplever, der er en helt ny energi i det," siger Peter Rasmussen, chefredaktør for avisen Danmark, der står i spidsen for satsningen.

Den tekniske etablering af den nye redaktion begynder 1. september under Kasper Nielsen-Mans ledelse, mens Signe Vestergaard og Anne-Marie Lindholm tiltræder i løbet af oktober. Det nye podcastmedie får hovedsæde i Odense.

"Deres første opgave bliver at definere, hvad podcasten egentlig skal gå ud på, og hvordan den skal skrues sammen," lyder det fra Peter Rasmussen.

"Vi regner med at være i luften i november. Måske ikke helt flyvende endnu, men vi regner med at kunne begynde at sende noget dér," siger Peter Rasmussen og fortsætter: "Satsningen bliver udelukkende i podcastformat, og der er ingen planer om, at indholdet skal have et liv eksempelvis på flow-radio."

"Der bliver ikke nogen nyhedsflade og ikke nogen form for oplæsning af nyheder fra Jysk Fynske Medier. Det bliver en gennemlysning og -bearbejdning af historier på en ny måde, eksempelvis ved interviews med journalisterne bag, med kilderne eller andet. Det ligger vi som sagt ikke fast på endnu."

Målgruppen er Jysk Fynske Mediers abonnenter, og der er ingen ambition om, at lydproduktionen skal være en drivende faktor i at opdyrke nye kunder. Det handler i stedet om fastholdelse af de eksisterende ved at give dem mere for abonnementskronerne.

Lydprodukterne bliver indledningsvist udelukkende lagt ud på Nyhedskiosken, Jysk Fynskes mobilapp, hvor koncernens aviser kan læses i digitalt format.

Der er ikke aktuelle planer om at tilknytte sponsorer til produktionen, som bliver set som en investering i det regionale mediehus' eksisterende forretning. Viser der sig at være interesse fra annoncører, efter initiativet er løbet i gang, vil chefredaktøren dog ikke afvise, at en kommerciel opdyrkning af podcastmarkedet kan komme på tale.

Ud over den nye podcastsatsning med base i Odense er Jysk Fynske Medier hovedejer af og den primære drivkraft bag Radio4, der 1. november overtager FM4-sendetilladelsen. Der er dog ikke i første omgang ikke nogen sammenhæng mellem de to initiativer, oplyser Peter Rasmussen.

 

kilde: mediawatch.dk

ProAV Digital

ProAV 7forside

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Podcast til folket
  • Hurtigere redigering
  • Profox
  • Kort & Dokumentar
  • Det brede filmlook

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her