NENT Group

Af Birgit Waltenburg, 27. april 2020

Nents omsætning faldt i 1. kvartal

Pres på annoncemarkedet var med til at knække omsætningskurven i nedadgående retning for NENT Group i årets indledning. Indtægterne fra abonnementer fortsatte omvendt med at stige.

Samlet set faldt selskabets omsætning til 3,66 mia. svenske kr. svarende til 2,5 mia. kr. Det var 2 pct. mindre end samme periode sidste år.

Også salget fra Nents produktionsselskaber, der er forankret i Nent Studios, faldt. Her var tilbagegangen 17 pct., og det skyldes blandt andet, at en række produktioner på grund af coronakrisen er sat på pause eller udskudt. I mindre omfang er produktioner blevet aflyst, skriver Nent i regnskabet.

Omvendt var der fremgang i abonnementsforretningen. Her voksede omsætningen med 5 pct. blandt andet takket være flere abonnenter på streamingtjenesten Viaplay. Tjenesten fik 102.000 flere abonnenter i løbet af årets første kvartal og havde ved udgangen af marts 1,671 mio. abonnenter på tværs af Norden.

Coronakrisen har fået Nent til at skære i omkostningerne. 700 mio. svenske kr. skal der skæres af omkostningerne, meddelte selskabet i marts. Det vil dog ikke ramme de fastansatte. Pengene skal derimod findes ved bl.a. at sænke udgifter til programmer og produktion, salgs- og marketingaktiviteter og freelancere og konsulenter.

Den igangværende coronakrise vil give mærkbare konsekvenser også på lang sigt, lyder Nents spådom i regnskabet. Faldet i annonceomsætningen betyder, at dén del af forretningen i første kvartal tegnede sig for 23 pct. af den samlede omsætning. I første kvartal sidste år var andelen 26 pct.

Anders Jensen CEO NENT

Anders Jensen

"Denne krise vil have langvarige effekter for medielandskabet, og det forbliver et kernefokus at mindske vores eksponering mod annoncemarkedet," udtaler Anders Jensen, adm. direktør for Nent, i regnskabet.

 

kilde: mediawatch.dk

ProAV Digital

ProAV7 20 forsideNET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Shure SLX-D
  • Lys til streaming
  • Ung selvstændig
  • Frihedsmuseet
  • Redigering på iPad

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her