Monitor Leder 480x320px 050417

Af JOS Svendsen, 26. april 2017

Medieforliget og Donald Trump

For ikke så lang tid siden var der ikke så mange, der snakkede fake news - nu er det et varm emne, men en gammel nyhed. Propaganda har eksisteret, siden vi opfandt sproget.

Men på et plan kan debatten være nyttig, hvis den får os i gang med at kigge koncepterne efter i sømmene. For hvis fake news er propaganda, er fake art så underholdning eller er fake public service så kultur?

Det er jo lidt interessant i bovbølgen til medieforliget. Det er også interessant, at hovedleverandøren af dansk public service hedder Danmarks RADIO, og at man måler kvalitet i antal seere.

Var det ikke på tide her i vores internet-alder at trykke på den store Clear All-tast, og redefinere begreberne? Erkende at underholdning er underholdning, og lægge underholdning ind som en åben funktion under Erhvervsministeriet.

Læg de store produktioner som Melodi Grand Prix, X-faktor med mere i private udbud og skab DE – Danish Entertainment – der er en ren kommerciel funktion til projektstyring og distribution af dansk underholdning.

Lav en business case, og lad DE fikse resten. Man kunne putte indholdet i tvangspakken for kabeltv-operatører og sælge programmerne (uden reklamer) til VOD-leverandørerne. Det samme kan ske ved kultur.

DC - Danish Culture kunne dette kontor under Kulturministeriet hedde. Siden vi lever i internet-alderen, så fokuser dog på et VOD-koncept, hvor ”tv-kanalen” skal drive seerne til VOD-produktionerne – ikke omvendt. Hvis content er king, så er accessability King Kong. Hvis nu nogen tænker nyheder – hvor tror I DN - Danish News skulle ligge?

Public Service? Det nemmeste er nok at redefinere DR og pille lidt ved konceptet, siden der nu er taget så meget væk, men samtidigt tillade reklamer. DR har allerede massevis af reklamer i dag – ganske vist for egne programmer, men hvad med at åbne for reklamer for danske kulturinstitutioner og –projekter. De er sikkert lidt mere interessante end de evindelige X-faktor spots.

Mens vi er ved det, så lad os redefinere biograferne. Konceptet med en biograf er altså fra forrige årtusind. Hvad med at addere en mediatek-koncept, der gør det muligt at vise produktioner/film i alle mulige sammenhænge. Film-pubber, transportable biografer, underholdning i shopping centre og meget andet. I dag kan man sætte en projektor op og streame video. No problem, rent teknisk.

Det er faktisk ret nemt, så lad os dog udnytte muligheden. I et mediatek kunne indholdet være fra DE, DC, DR og DN, og der betales per streamet minut. Vi skal naturligvis ikke lukke de klassiske biografer. Lad dem endelig vise film. Det her er et spørgsmål om at vise dansk indhold, som alligevel ikke kommer i en multiplex biograf. Og der er ingen som afholder en biograf fra at have et mediatek i forhallen.

Lad os bruge situationen til at skabe debat om begreberne og funktionsopdele medie-institutionerne, sådan at vi kan få real news, real culture, real entertainment, og real Public Service. 

 

Artiklen er fra Monitor Pro April 2017

ProAV Digital

ProAV 5Forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Intercom på revyen
  • Mr GoPro
  • Rokoko
  • Trådløs video
  • God lyd på mobilen

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her