Perspektiv2

Af JOS Svendsen, 12. december 2017

Man kan subsidiere sig ihjel

Fiktionsfolket inden for film- og TV-branchen er ved at falde i søvn på sofarækkerne, mens de nye digitale forretningsmuligheder står og banker på døren. Så skarpt trækker Thomas Gammeltoft, direktør for Copenhagen Film Fund situationen op. Han efterlyser kommerciel og digital nytænkning, hvor erhvervslivet, gaming- og VR-producenter er en del af innovationen og økonomien.

For Thomas Gammeltoft har danske indholdsproducenter rige muligheder for succes på det internationale mediemarked, hvis de er i stand til at gribe mulighederne og tænke nyt. For ham er det både en fordel og en ulempe, at industrien er så stærkt subsidieret.

Han siger: ”Vi er et lille sprogområde, og derfor er industrien stærkt subsidieret. Det betyder også, at vi er gode til få pengene til at strække langt. Vi er dygtige til at tænke kreativt inden for snævre rammer og få meget ’production value’ på lærredet for få penge. Men beklageligvis kan det også medføre, at vi ikke nødvendigvis er så vågne, når det kommer til at tænke nye forretningsmodeller. For alt andet lige laver de danske producenter pengene på produktionstidspunktet og ikke bagefter i distributionen. Her er markedet og indtjeningsmulighederne simpelthen blevet for små, specielt efter at DVD-salget helt er forsvundet”.

Han fortsætter: ”Der er ved at opstå muligheder udenfor biografsalene og storskærmene. Men det er altid svært at flytte folk ud af deres komfortzone og få dem til at se nye muligheder. Det ser ud til, at viljen til at tænke ud over de traditionelle skærme bliver kvalt i subsidierne”.

Der er behov for digital transformation

Thomas Gammeltoft ser en film- og videobranche, der har et behov for at blive transformeret ind i en ny digital tidsalder, hvor det kommercielle erhvervsliv står med behov for at fortælle historier, og hvor vi har en spilbranche, der rækker ud efter digitale fortællere.

Han siger: ”Der er alt for mange i branchen, som har berøringsangst overfor de nye muligheder. Hvis der ikke snart sker noget, risikerer vi at blive kørt flere omgange bagud i forhold til udlandet. Der ligger en stor opgave i at gøre branchen mere omstillingsparat”.

Thomas Gammeltoft nævner et konkret eksempel med Novozymes, der pt. arbejder med et life-science læringsprojekt, som trækker på kompetencer fra den digitale, visuelle industri. Han betoner også spillebranchens behov for storytelling. Det gælder både spil, men også de nye, digitale animationsfilm, som anvender spilteknologi til animation, og som derved kan gøre det langt hurtigere end traditionelle metoder. Han savner her en erhvervsfokuseret overbygning på medieuddannelserne.

”Det, vi mangler, er en overbygningsuddannelse, der giver os digitale fortællere, som kan gå på tværs af digitale medier og hjælpe med at opbygge fortællingsuniverser. For den traditionelle medieverden konvergerer nu med de digitale universer,” siger Thomas Gammeltoft og fortsætter: ”Dokumentarfolket er meget mere omstillingsparate end drama-producenterne. De har været tvunget til at tænke ud i verden, når det handler om historier og finansiering.”

Han ser dog stadigvæk, at de gammeldags dyder er nødvendige i en digitalt konvergerende fremtid - specielt nogle af de danske dyder, hvor der er en grundlæggende humanistisk tilgang med et indbygget demokratisk DNA med respekt for historie og personer. Her mener han, at Danmark har et forspring på grund af vores fortælletradition.

For Thomas Gammeltoft er det netop det, som indtil nu har markeret Danmark på den international scene. Han ønsker, at vi får muligheder for at kommunikere globalt og også på andre sprog end det danske, hvor sidstnævnte trods de sidste års successer ikke rigtigt giver penge i kasseapparaterne. For ham kræver dette også politisk medvind og fokus for at kunne ske.

Det traditionelle forsvinder ikke  

”Film og TV-produktioner, som vi kender dem i dag, vil ikke forsvinde. De vil bare blive en del af et meget større medielandskab. Men vi skal lære, at der fremover ikke bliver noget som hedder business as usual, og at vi skal accelerere nu.

Derfor er Filmfonden med i initiativer som Media Society Denmark, der netop skal skabe vækst i branchen med nye forretningsområder,” siger Thomas Gammeltoft, og fortsætter: ”På længere sigt kunne man forestille sig, at digital fortælling bliver et fast emne på skoleskemaet. For i fremtiden skal vi alle kunne formidle digitalt, og det skal vi oplæres i helt fra barnsben.” 

 

Artiklen er fra Pro AV - December 2017

ProAV Digital

ProAV 5Forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Intercom på revyen
  • Mr GoPro
  • Rokoko
  • Trådløs video
  • God lyd på mobilen

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her