IBC17 1

Af JOS Svendsen, 21. september 2017

IBC 2017: Fra broadcast til youcast på 50 år

De sidste fem år har vi skrevet, at it-firmaerne var på vej ind i broadcast, det gør vi ikke mere. Nu er de her – big time. Og Youtube'rne er nu blevet et vigtigt nyt marked. Det sker samtidigt med, at IBC kan fejre 50 års jubilæum.

2017 blev året hvor den traditionelle broadcast-verden for alvor slap antennerne og blev konfronteret med den største omvæltning nogen sinde, nemlig det nye internetfokus. Og IBC tager skiftet seriøst.

Åbningskeynoten blev nemlig holdt af Facebooks Product Director Daniel Danker sammen med danske Kim Poder, CEO Modern Times Group, der blandt andet har TV3 og Viasat. Og konferenceprogrammet havde også IBM på banen. Hal 14 have stande fra Google, Facebook og IBM. Der var endda kommet en ny hal 15, hvor Microsoft og IBM (igen) foldede sig ud.

Og skulle nogen have brug for at læse skriften på væggen, stod den på en gigantplakat på ydervæggen af hal 5, hvor Amazon have en mega stand proppet med besøgende. It-netværksgiganten CIsco havde en større stand end Panasonic. IBM havde tre stande. Facebook har lige lanceret en ny videoservice Watch med et budget på ca. 1.000.000.000 USD, der skal konkurrere med YouTube.

Kort sagt, der er ingen grund til at vente på den næste omvæltning i broadcast. Den sker nu - med Cloud-services, kognitive systemer og dyb integration mellem it, broadcast og sociale medier.

Gå ikke glip af alle tendenser, nyheder, produkter fra IBC 2017 - tilmeld dig vores nyhedsmail her, så får du en digital særudgave den 12. oktober.

ProAV Digital

ProAV 7forside

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Podcast til folket
  • Hurtigere redigering
  • Profox
  • Kort & Dokumentar
  • Det brede filmlook

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her