Podcast

Af Birgit Waltenburg, 13. januar 2020

Heartbeats åbner afdeling i Berlin

Til februar åbner medievirksomheden Heartbeats en afdeling i Berlin, hvor de skal producere podcasts til det tyske marked.

"Som iværksætter er jeg ikke typen, der har planlagt fremtiden. Jeg er typen, der ser en mulighed, og så springer jeg til," siger stifter og adm. direktør i Heartbeats Le Gammeltoft om hoppet til det tyske marked.

Heartbeats kommer både til at etablere sig selvstændigt i Tyskland, men vil samtidigt – som de også gør herhjemme – producere podcasts til det danske podcastmedie Podimo, der har været til stede i Tyskland siden sommer, samt til andre medieaktører.

Flere lytter til podcasts

De seneste år har podcasts i Danmark hittet massivt. Det viser blandt andet Danmarks Radios seneste rapport om medieudvikling. Ifølge den er andelen af danskere, der ugentligt lytter til podcasts, steget til det dobbelte.

Per Jauert, lektor på Institut for Kommunikation og Kultur på Aarhus Universitet, fortæller, at antallet af podcastlyttere kun går én vej.

"Som podcastbruger vælger man selv det, man vil lytte til, hvornår og hvor det skal være, man kan spole frem og tilbage – og man kan både lytte koncentreret og distraktivt. Der vil være flere lyttere i fremtiden," siger han.

Den udvikling er en af grundene til, at Le Gammeltoft og resten af Heartbeats har set sig varme på det tyske marked, der oplever samme stigning som herhjemme, fortæller hun.

"Der er den samme stigning i podcasts i Tyskland som herhjemme, men forskellen er, at de er en lille håndfuld år bag os," siger Le Gammeltoft og fortsætter:

"At de er bagud gør, at priserne er høje, lyden er ikke så god, og der er ikke mange om buddet. Vi sidder på en kæmpe bunke ekspertise og erfaring, og vi kender vores priser så godt, at vi godt kan gå ind på det tyske marked." For at forholdsvis unge Heartbeats kan løbe økonomisk rundt i Tyskland, kræver det, at man vokser i størrelse.

"For mig er noget af det vigtigste at lave bæredygtige forretninger. Det kræver blandt andet, at vi hele tiden får nye kunder ind i butikken. Og så skal vi selvfølgelig vokse, ellers kan det ikke løbe rundt," siger Le Gammeltoft og tilføjer, at intentionen også er at få fat i lyttere i Østrig og Schweiz.

 

kilde: borsen.dk

 

ProAV Digital

Forside 9 www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • AV-distributør
  • Farver på videolyset
  • Naturlig lyd
  • Troels AS
  • Cineoptikker

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her