eSee seminar17

Af Carsten Legaard, 12. december 2017

HDR kan se kæntret ud i rec2020 og smukt i rec709

Et halvt hundrede teknikere og fotografer fra DR, TV2 og en række produktionsselskaber gik opløftede hjem fra seminar hos esee forleden. Værterne havde allieret sig med den britiske DoP, naturfotograf, blogger og foredragsholder, Alister Chapman.

Chapman læste til elektrotekniker, før han begyndte at rode med interne kameraer i rallybiler og blev uformel udvikler hos motorsports-tv-producenten BHP. Siden blev han freelancer og underviser og konsulent for flere af de store internationale produktionsselskaber. Han har med andre ord både nørdens og praktikerens blik for hverdagens fotograf-udfordringer.

Denne dag handlede det om HDR - High Dynamic Range. Alister Chapman tog de fremmødte med på en powerwalk igennem codecs, gamma-typer, dynamic range standarder og forskellene på henholdsvis lys og højlys, grå og sort. 

Udgangsbønnen, og det der skabte den opløftede stemning, var budskabet om, at HDR på ingen måde er bundet til 4K. Ikke på kamerasiden og ikke på display-siden. HDR af den ene eller anden type har været til stede i tv-apparater og kameraer siden midten af 1950erne. Vi kan snildt lave HDR i 2K rec709, og det vil ovenikøbet se bedre ud end det HDR, som andre laver i 4K rec2020.

Hvorfor det forholder sig sådan, er en lang historie. Du skal nok få den. Men du må vente indtil næste udgave af ProAV Magasinet lander den 31. januar 2018.

ProAV Digital

ProAV 5Forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Intercom på revyen
  • Mr GoPro
  • Rokoko
  • Trådløs video
  • God lyd på mobilen

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her