23. oktober 2012

Grundfos satser uden ord i ny film

- Vi havde en klar ide om at skabe en smuk film uden brug af voice-over og helt fri for fakta. Den skulle vise, hvad Grundfos kan og gør – show it, don’t tell it har været vores dogme. Filmen skal give seeren en ægte oplevelse, noget som en corporate film ofte misser at gøre, siger Jack Jackson, communications specialist hos Grundfos om den nye film og fortsætter:

- Mange virksomhedsfilm er overbebyrdede med information, eller også ender de som rene glansbilleder. Vi ville lave noget anderledes; vi ville udfordre genren.

 

Grundfos’ pumper inden for industri håndterer alle typer af væsker, alt fra aggressive kemikalier til følsom yoghurt; kolde eller varme, giftige eller brandfarlige væsker.

 

Realisme som pejlemærke

Bortset fra et enkelt skud fra indersiden af en pumpe er alle scener optaget uden brug af studie – man ser pumperne, der hvor de arbejder. Uanset hvor slidte eller beskidte de end måtte være.

 

- Grundfos kom med en modig ide om at vise pumperne, som de står ude i produktionshallerne. For os var pumperne dog lidt af en udfordring – man kan jo ikke se, hvad der sker i en pumpe. Derfor brugte vi kamerabevægelser, lyde og naturligvis musik til at give seeren en oplevelse af pumperne, siger Lars Amby, producer hos M2Film, der har produceret filmen. Også filmens instruktør var udfordret af Grundfos filmvision.

 

- Der er stor forskel på at instruere noget, der skal være en filmisk oplevelse i forhold til en filmet udgave af en powerpoint. Mange corporate film kommer ikke videre end det papir de er startet på – de er og bliver en talestrøm støttet af levende billeder. For os som filmfolk var det skønt at kunne fokusere på fortællingen frem for faktuelle informationer. Grundfos ville jo faktisk lave en rigtig film, siger Mathias Deichmann, instruktør på ”A Day”.

 

Inspiration fra Olsen-banden

Filmens dramaturgi støttes af et tæt og dramatisk samspil mellem musik og billeder – et samspil, som er inspireret af en gammel, dansk filmklassiker; ”Olsen-banden ser rødt” fra 1976.

 

- Jeg tror, at alle kender den legendariske scene fra Det Kongelige Teater, hvor Egon og drengene minutiøst orkestrerer deres røveri til toner af Elverhøjs ouverture. Vi ville gerne skabe et tilsvarende stærkt samspil mellem musik og billede, og med det velkendte klassiske stykke fra Peer Gynt bliver historien drevet fremad mod klimaks uden ord, forklarer Lars Amby med henvisning til musikken i Grundfos-filmen.

”A Day” er skabt i samarbejde med Grundfos-kunder i Danmark, Dubai, Indien, Sverige og Taiwan.

ProAV Digital

ProAV 5Forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Intercom på revyen
  • Mr GoPro
  • Rokoko
  • Trådløs video
  • God lyd på mobilen

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her