sigurd Baek jensen

Foto: Berlingske Media

Af Birgit Waltenburg, 4. september 2020

Fremgang efter satsning på fiktion

Efter et millionunderskud i 2018 blev bøtten vendt sidste år og sendte Drive Studios ud af året med en markant fremgang. Især fiktion har vist sig at være et overraskende vækstben for det unge produktionsselskab.

Direktør Sigurd Bæk Jensen er tilfreds med udviklingen, men ikke overrasket over årets udsving efter en mindre vækst og hårdt dyk på bunden i 2018.

"2019 så markant bedre ud. Men det var også noget, vi hele tiden kalkulerede med – at der ville være et underskud i 2018. Her fik vi udbygget organisationen og sikret nogle salg, som gjorde, at 2019 kunne blive så godt, som det blev," siger han.

Den primære motor bag Drives vækst både sidste år - og også i år - er selskabets fiktionsafdeling. Her blev TV 2-profilen Maj-Britt Landin hentet til som ny chef i forbindelse med en oprustning på fiktionsområdet for godt et år siden.

"Vi har taget next step i 2020 i forhold til, hvor vi er med vores fiktionsafdeling, og det er især takket være Maj-Britt og hendes hold. Det er helt klart på fiktionsområdet, vores vækst ligger også i år," fortæller Sigurd Bæk Jensen.

Sigurd Bæk Jensen forventer, at omsætning og bruttofortjeneste i 2020 fortsat vil have en opadgående kurve, men som for mange andre producenter har flere tv-optagelser været sat på pause på grund af coronakrisen, hvilket kommer til at give negativt udslag på bundlinjen. Derfor forventer han heller ikke et overskud i 2020 på niveau med 2019 – men dog overskud.

"Vi har rykket flere af vores produktioner frem, da der blev åbnet op for det, for at sikre, at vi kunne nå optagelserne, inden en eventuel anden bølge kan lukke landet ned igen. Så organisatorisk og planlægningsmæssigt har det været et mareridt, men jeg føler, vi er kommet relativt godt gennem situationen på nuværende tidspunkt," siger han.

"Vi har ikke haft nogen produktioner, der er blevet droppet, men det er klart, at der hos de kommercielle kunders side er en usikkerhed om, hvordan verden ser ud fremadrettet, så på det område er tingene gået lidt langsommere, end vi oprindeligt regnede med. Men vores salg af fakta- og fiktionsproduktioner til broadcasterne herhjemme har ikke været påvirket af corona," siger han.

 

kilde: mediawatch.dk

ProAV Digital

ProAV7 20 forsideNET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Shure SLX-D
  • Lys til streaming
  • Ung selvstændig
  • Frihedsmuseet
  • Redigering på iPad

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her