Podcast2

Photo by Austin Distel on Unsplash

Af Birgit Waltenburg, 2. august 2019

Flere og flere kaster sig over podcasts

Der er flere der hører podcast og brugen stiger på tværs af alder, uddannelse og geografi. Det viser en podcast-status fra DR Medieforskning.

Hvor det ved årsskiftet 2017/2018 var 16 procent af befolkningen, som svarede, at de havde lyttet til podcast inden for den seneste uge, er tallet nu oppe på 24 procent viser rapporten fra DR Medieforskning.

- Podcast startede som noget, de unge og veluddannede i byerne lyttede til, og det gør de stadig. Men vi ser nu, hvordan brugen breder sig mere og mere, og hvordan flere og flere danskere tager podcast til sig. Det gælder både, når man ser på brugen af podcast fordelt ud over hele landet, på tværs af alder, uddannelse og geografi, forklarer medieforsker Rasmus Kidde fra DR Medieforskning.

Ifølge undersøgelsen er der nu også flere i den danske befolkning, der har prøvet at podcaste, end folk der ikke har. Det seneste år er andelen af danskere, der nogen sinde har hørt podcast, steget fra 44 procent til 52 procent, viser tallene.

Mens stadig flere får smag for at podcaste, er det de unge storforbrugere, som går mest på opdagelse i podcastverdenen.

- Mange hører både podcasts fra DR, Radio24syv og øvrige danske og udenlandske podcasts, mens det vi kalder modne voksne og ældre danskere for det første hører podcasts sjældnere, men også typisk holder sig til velkendte danske brands og programmer. Vi vurderer, at deres favoritter er nogle, de kender fra DR’s radiokanaler, og i mange tilfælde er der tale om, at de hører programmerne tidsforskudt, siger Rasmus Kidde.

Siden starten af juni har det været muligt at følge med i, hvilke podcast befolkningen har lyttet mest til i den forgangne uge. Listen er klar hver mandag, og den kan ses på podcastindex.dk

ProAV Digital

ProAV 5Forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Intercom på revyen
  • Mr GoPro
  • Rokoko
  • Trådløs video
  • God lyd på mobilen

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her