26. juli 2013

Flere køber online nyheder

Hver 10. dansker har betalt for online nyheder det seneste år, men udviklingen har stået i stampe det seneste år.

En ny forskningsrapport fra RUC, 'Danskernes brug af nyhedsmedier', tager temperaturen på danskernes nyhedsforbrug – herunder også deres vilje til at betale for nyheder online.

 

Rapporten slår fast, at selvom de landsdækkende aviser dominerer forholdsmæssigt mere online end i det samlede nyhedsbillede, så er brugerbetaling for nyheder - måske ikke overraskende - stadig i vuggen.

 

10 procent oplyser i undersøgelsen, at de har betalt for digitale nyheder mindst én gang det sidste år, og 5 procent, at de betaler abonnement for digitale nyheder. Det er en stabil udvikling i forhold til resultatet fra det foregående år, 2012, hvor 12 pct. dog oplyste, at de havde punget ud for nyheder. Bag det fald skal dog indregnes en statistisk usikkerhed på op til 2 pct., oplyser adjunkt Rasmus Kleis Nielsen, RUC, der er del af holdet bag rapporten.

 

Få betalingsmodeller

Han forklarer samtidig udviklingen - eller mangel på samme - med, at undersøgelsen er lavet i begyndelsen af 2013, hvor kun Jp.dk havde lanceret brugerbetaling (i slutningen af 2012). Andre store aviser som Berlingske, Ekstra Bladet og Politiken har først efterfølgende rullet deres betalingstiltag ud.

 

Danmark ligger på spørgsmålet på linje med Tyskland, England og USA. Det samme gælder målingen af betalingsvilje. Blandt dem, der endnu ikke har betalt for online nyheder siger 8 pct. i Danmark, at de forventer at betale i fremtiden.

Undersøgelsen viser samtidig, at internettet er godt på vej til at blive den vigtigste nyhedskilde. 81 pct. angiver nettet som vigtist mens 85 pct. angiver Tv. Radio scorer 53 pct. og papiravisen 47 pct.

Se flere detaljerede resultater om betaling for digitale nyheder her.

 

 

Kilde: mediawatch.dk

ProAV Digital

Forside 4 21 teaser

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Innovation House
  • Pascal Audio
  • Streaming
  • Trådløs 4K
  • Naturkraft
  • Demo/brugt udstyr

Læs alt lige HER 

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her