Anne Engdal Stig Christensen TV 2 foto af Miklos Szabo TV 2

Foto: Miklos Szabo/TV 2

Af Birgit Waltenburg, 30. juli 2020

Et halvår i coronaens tegn

Når der skrives nyere tv-historie, vil 2020 – og i hvert fald det netop afsluttede 1. halvår – stå i coronaens tegn og blive betragtet som en usædvanlig tv-epoke. For næsten intet har været, som det plejer, i 1. halvår 2020.

Coronakrisen fra marts gav højere forbrug på tv og på digitale tjenester som TV2.DK og TV 2 PLAY, og det kom i høj grad public service-kanaler som DR1 og TV 2 samt TV 2 NEWS til gavn. Samtidig betød coronaen aflysning eller udskydelse af live-sport i massevis. Det var til stor skade for de rene sportskanaler og for TV3+ samt en række kanaler hos Discovery Networks, som desuden var stærkt påvirket af lavere udbredelse, efter at kanalerne røg ud af YouSee’s tilbud.

- Vi gik ind i den turbulente coronaperiode med stor usikkerhed om økonomi og om live-programmer som især ’X Factor’ og Go’-magasinerne, der blev taget af planen. Også vores sportskanaler blev hårdt ramt, og dermed blev der skabt uvished om vores seertal på tv og abonnementstal på TV 2 PLAY, siger administrerende direktør Anne Engdal Stig Christensen og fortsætter:

- De mistede seere blev opvejet af en kraftigt stigende interesse for nyheder på TV 2 og bragende fremgang på TV 2 NEWS, som aldrig tidligere har stået så stærkt i danskernes bevidsthed og medieforbrug. Også CHARLIE, FRI og ZULUs komplementerende programmer klarede sig godt i den periode, hvor corona var i fokus på mange kanaler.

TV 2 valgte at investere i kriseperioden

Efter den mest urolige del af coronaperioden foretog TV 2 flere aktive valg, som havde til formål at styrke hovedkanalens og TV 2 PLAYs sommerplan. Ét valg var at investere i nye, danske programmer som blandt andet ’Kurs mod danske kyster’ og musikprogrammerne ’Hele Danmarks Festival’ og ’Grønnere Grøn’. Et andet aktivt valg var at hente allerede producerede programmer – eksempelvis ’Rita’, ’Stormester’ og ’Hjem til gården’ – ind i planen for at styrke sommeren.

- Alt sammen har medvirket til, at vi er kommet bedre igennem den usædvanlige og temmelig mærkelige coronaperiode, end vi på forhånd havde turdet håbe, siger Anne Engdal Stig Christensen.

Den samlede tv-sening blandt alle danskere faldt i 1. halvår 2020 med godt halvanden procent – et noget mindre fald end i de seneste år, og det kan blandt andet tilskrives rekordhøj nyhedsinteresse i især marts og april.

På TV 2 PLAY voksede antallet af abonnenter, ligesom abonnenterne øgede deres tidsforbrug på tjenesten betydeligt.

ProAV Digital

Forside teaser 5 20 NET2

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Live Streaming
  • Peter Albrechtsen
  • Canon 1DX
  • The Cube
  • NowTek

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her