DR1 får nyt fælles nyhedsstudie
Centralt i det nye studie - såvel visuelt som formidlingsmæssigt - står en 22,5 x 1,73 meter LED-skærm, som med sine i alt 39 m2 giver nye muligheder for formidling, idet man både kan fokusere på det helt centrale billede eller hovedperson i en given historie, men også samtidig kan håndtere at vise flere interviewpersoner i dialog med hinanden samt tilhørende grafikker, så det løfter formidlingen, perspektiverer og skaber overblik.
Studiet er indrettet, så det både kan sende de daglige faste formater, hvor der kun bruges en mindre del af studiet og så det helt store udtræk, som kan bruges ved større nationale begivenheder, fx ved det kommende folketingvalg.
I nederste venstre hjørne vil man kunne se det klassiske 'øje'-logo, som var DR's primære nyhedsvartegn igennem årtier, reintroduceret som en gennemgående detalje i samtlige programmer fra nyhedsstudiet og således brugt mere prominent end i de senere år.
- 'Øjet' er en lille detalje, som imidlertid er meget betegnende for nyhedernes nye design og studie: Man kan på en måde sige, at det gamle 'øje' er kommet i spil igen som et symbol på den høje troværdighed, som DRs nyheder i brugernes opfattelse har som sit fornemste arvesølv, og som vi holder i hævd, samtidig med at vi holder os i selv til ilden, så vi konstant fornyer os selv til gavn for licensbetalerne, påpeger Ulrik Haagerup.