6. februar 2013

DR går stadig udenom private producenter

De private producenter holdes stadig uden for DR's tv-produktioner, trods udlægningskrav i medieaftalen fra 2010, siger Producentforeningen.

 

Producentforeningens direktør Klaus Hansen gentager nu ønsker om, at DR skal være mere åbne for at trække på det private produktionsmiljø. Han kræver, at alle DR-programmer bliver udvalgt ved at både DR og produktionselskaber kan byde ind med ideer og konkrete formater.

 

“Det vil give mere arbejde til produktionsmiljøet, fordi selskaberne tror på, at de kan vinde over DR. Men det vil også give DR's flade et løft," siger han til Jyllands-Posten.

 

Producentforeningen omfatter 120 selskaber. Deres krav genrejses i et høringssvar, som er sendt Kulturministeriet i forlængelse af den eksisterende public service kontrakt for 2011-2014, der var udløber af medieforliget i 2010.

Siden er en ny medieaftale indgået i 2012, men den ændrede ikke på DRs udlægningskrav. Producentforeningen er tilfredse med de konkrete krav til DR's udlægning, der var del af 2010-forliget, men efter to år konstaterer man, at de ikke opdyrker en egentlig konkurrencesituation mellem DR og produktionsmiljøet.

 

Klaus Hansen efterspørger derfor igen den såkaldte BBC-model, hvor en meget større del af produktionerne udlægges i et åbent udbud.Klaus Hansen henviser videre til, at TV 2 i meget stort omfang trækker på det private miljø, som udvikler og levere mange slags programmer til de forskellige TV2 brands, lige fra Zulu til Charlie.

 

I public service-kontraktens første år, har DR udliciteret for 24 pct. mere end påkrævet. Det viser DR's public service-redegørelse. I 2011 var kravet ca. 175 mio. kr., men DR har købt ind for 217 mio. kr., altså knap en fjerdel mere end påkrævet.

 

ProAV Digital

Forside 4 21 teaser

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Innovation House
  • Pascal Audio
  • Streaming
  • Trådløs 4K
  • Naturkraft
  • Demo/brugt udstyr

Læs alt lige HER 

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her