Cisco Connect Christiane Vejlo 480 320

Af Carsten Legaard, 31. marts 2017

Digitaliseringen går nu med stormskridt

"Disruption" var det store buzzword ved dette års danske Cisco Connect i Øksnehallen en af de sidste hverdage i marts. Men både Cisco selv og danske partnervirksomheder og gæster gjorde sig umage med at foreslå jordnære og brugbare oversættelser. 

Simon Longhurst,vice president, Driver of Business Led Digital Transformation, slog fast, at Uber-problematikken kun er et første lille bølgeskvulp i en noget større storm. Han anslog at fire ud af ti verdensomspændende industrier allerede i dag er i en udsat position og nævnte som et konkret eksempel parkeringsselskaberne. "Om få år kører vi alle i selvkørende biler. Når bilen har sat os af på jobbet, sender vi den bare videre til den næste, der skal bruge den. Hvad skal vi så med en parkeringsplads?"

Niels Duedahl, tidligere VP hos LEGO og nuværende CEO hos Syd Energi, tog disruption-tråden op på egen banehalvdel: "Kan vores el-forretnings disruptes? Ja, det kan den da. Vi anser os selv for eksperter i energiforsyning, men det er kunderne ligeglade med. De skal bare have den bedste service til den bedste pris. Teknologiudviklingen kan også indebære disruption. I dag leverer solenergi lige så meget energi pr. krone som vindenergi. Hallo, Vestas, hørte i det?"

Ud over at levere energi til store dele af Danmark  har Syd Energi lagt for syv milliarder kroner fiber i dansk jord samt opkøbt Stofa og Boxer. Det sidste afventer dog endnu konkurrencemyndighedernes blå stempel. 

I Øksnehallens lounge med udstillinger af danske Cisco Partnere som fx. Atea, TDC Erhverv, Plantronics, Sennheiser Business og Level 3 (verdens største internetselskab) var der ikke så meget fokus på disruption. Mere på de utrolige vækstmuligheder som digitalisering og højere opløsning indebærer for os alle. Som account director Wholesale Nordic Allan Højby, Level 3, formulerede det:

"Vi er verdens største internetselskab. På netværket har vi alle slags services, herunder CDN og videocloud, som servicerer streamingvirksomheder og broadcasters verden over. Udviklingen henimod Full HD og videre hefra til 4K betyder allerede i dag eksponentiel vækst. Det har vi bygget på forkant af, fordi vi har set det komme."

"Det nordiske film- og broadcastmarked  er faktisk lidt på forkant her med mange adopteringer og tests af HDT-TV og 4K. Opgraderingen går med stormskridt: 70 procent af al content opgraderes år efter år efter år."

Dagens sidste taler, digital trendekspert Christiane Vejlø, pegede på, at det ikke bare er elektronik, der kan opgraderes. "Alt kan opgraderes," sagde Vejlø og viste en række eksempler på stormskærm. For eksempel en kop kaffe opgraderet til kiks.

"Du får ikke den varme drik, men du får smagsoplevelsen og dit coffein-kick. Så jo, alt kan opgraderes."

 

ProAV Digital

ProAV7 20 forsideNET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Shure SLX-D
  • Lys til streaming
  • Ung selvstændig
  • Frihedsmuseet
  • Redigering på iPad

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her