ProAV leder

Af JOS Svendsen, 1. februar 2018

Velkommen til 2018, ProAV og FAANG!

Lad os starte med at håbe, at alle er kommet godt ind i 2018. Og tak for al supporten til navneskiftet, Det var det rigtige at gøre, idet vi er dedikerede til at hjælpe branchen til både blive større og at udvikle sig.

Og så glæder vi os naturligvis til ProAV Expo, der sker 31/10-1/11 18. Det bliver stort - i alle betydninger af ordet. Her bygger vi naturligvis på reaktionerne fra vores 2017 event i Århus. Dejligt med al den opbakning.

Og så er der 2018. Vi tror der at årets tema bliver FAANG – det står for Facebook, Apple, Amazon, Netflix og Google. Egentlig ville vi inkludere IBM, Microsoft og Cisco i flokken her, så det blev FAMICANG, for det er et IT-revolution vi står i kanten af.  

Alle de nævnte firma er nemlig fokuseret på video. Det er de naturligvis, fordi den unge generation ikke ser flow-tv, og ikke gider store kabeltv-pakker med alt for mange fyldkanaler i forhold til ens interesser.

Alt tyder på, at vi er på vej ud af annoncealderen hurtigere end forventet. Vi er allerede godt på vej ind i den datadrevne tidsalder, hvor vores digitale fingeraftryk er et betalingsmiddel, der er ved at devaluere annoncekronen.

Det næste knækpunkt blive de digitale stemmeassistenter, som Siri, Alexa og Google. For det er så meget nemmere bare at sige ”Hej Google vis mig nogle video med katte” end det er at fyre op under en app på et smart tv og give sig til at søge her. Nu er dette eksempel lidt tænkt, da ingen af de digitale stemmeasistenter endnu forstår dansk, når det drejer sig om tv. Derfor kan broadcasterne og kabeltv-udbyderne trække vejret lidt lettere. Men hele millenium-generationen taler perfekt engelsk så der skal ikke mere til end at en af FAANG-gruppen åbner for danske services på engelsk, før der skal kunstigt åndedræt til broadcastere og kabeltv-udbydere.

Glem alt om sendeflader, faste programmer, programpakker og gætterier om hvad familien Danmark gerne vil se. Bare spøg Netflix eller Google – de ved det.

Det er naturligvis årsagen til, at FAANG er begyndt at producere selv. Facebook er på rettighedsopkøb, og det skulle ikke forundre os om de købte rettighederne til transmission af de Olympiske Lege – Disclaimer – vi har ingen anelse om det er rigtigt, og vi har intet hørt om det. Ren spekulation, men det ville være den nemmeste måde at få OL transmitteret i 4K, og så ville sportskanalerne få meget ondt i fjernbetjeningen.

Men vi ser ikke dette som et problem. Intet tyder på, at vi skal bruge mindre indhold i fremtiden. Indholdet bliver bare anderledes, formen og formater kommer til at ændre sig og indholdet kommer ikke ud af et kabeltv-stik. Endelig er der jo ingen, der siger at man krampagtigt holde fast i fortiden, man kunne jo også ændre sig og gå sammen med FAANG ind i fremtiden Også det skriver vi naturligvis massevis om i 2018 her i ProAV. 

 

Lederen er fra ProAV Magasinet - Februar 2018

ProAV Digital

ProAV 5Forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Intercom på revyen
  • Mr GoPro
  • Rokoko
  • Trådløs video
  • God lyd på mobilen

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her