Et kik ind i glasovnen pa informationsskaermene

Et kig ind i glasovnen på informationsskærmene.

Af Jens Walther, 15. december 2020

Velintegreret AV-teknologi på Holmegaard Værk

Holmegaard glasværk ligger tæt ved Næstved og har produceret glas siden 1825. I 2008 gik glasværket konkurs, og Rosendahl Design Group købte rettighederne til navnet og donerede samtidig den store glassamling til Næstved Kommune. Denne donation har nu resulteret i Holmegaard Værk, som er et museum i de gamle fabriksbygninger, som fortæller historien om glasværket og udstiller glas fra Holmegaard og keramik fra Kähler.  

AV-installationen på Holmegaard Værk er foretaget af AV-Huset og i de gamle fabrikshaller møder vi Jens Ravn fra AV-Huset og Carl-Henrik Hansen, som er teknisk leder på Værket. Receptionen og billetsalg er flot, luftigt og moderniseret på en indbydende måde, og her sidder kontrolskabet med en Crestron touchskærm, som med et enkelt tryk fra en medarbejder starter hele udstillingen. Alle fire AV-miljøer på udstillingen er opbygget med Crestron centralstyring. I billetsalget hænger der også tre infoskærme fra Panasonic med BrightSign medieafviklere, som fortæller de besøgende om forskellige aktuelle begivenheder, der foregår i udstillingsområdet og i de tilknyttede restauranter. 

Autentisk

Helt bevidst får udstillingen et andet udtryk, når vi går gennem glasdøren fra billetsalget og ind i de gamle fabrikshaller. Her har museet bestræbt sig på at præsentere bygning og fabriksarealet så autentisk og oprindeligt som muligt. Det vil sige, at vægge, loft og gulv står i det rå, slidte og sine steder lidt forfaldne udtryk, ligesom bygningerne så ud, da glasproduktionen sidst var i gang for omtrent 12 år siden.

 

Læs ProAV Magasinet December 2020 her

 

Dette udtryk gør det vanskeligt at integrere AV-teknologi i udstillingen, fordi det vil stikke ud. Her har Holmegaard Værk og AV-Huset taget nogle bemærkelsesmæssige valg, som gør, at AV-teknikken ikke træder på det autentiske, men spiller fint sammen med dette. De transparente, helt firkantede LED skærme, som hænger udvalgte steder i hallen, har en forholdsvis stor pixelafstand; og det er et helt bevidst valg. De sorte, kvadratiske skærme får et industrielt look, og netop det transparente er medvirkende til, at de integrerer med fabriksbygningen. De er i og for sig brugt som udsmykning og for at give bevægelse til udstillingen. AV-Huset har fået firmaet NexNovo til at lave skærmene i netop den udformning til Holmegaard Værk. De er 1x1 meter og er ikke samlet af flere LED elementer, men ét element uden vandrette samlinger, som bryder synsfeltet. På skærmene er der lagt videoer med et enkelt visuelt budskab, såsom en flamme i bevægelse eller et lys-kalejdoskop, og som har god sammenhæng med de maskiner, de er placeret ved.  

”Varme” kameraer

En af de første ting, som øjet møder i fabrikshallen, er netop en af de maskiner, som har været brugt til at fremstille industrielt glas. Maskinen er stor og forunderlig med rør, udtag osv., og her har Holmegaard valgt at belyse denne maskine med en dynamisk lysmapping, udført via en Panasonic laserprojektor, som står på gulvet. Mappingen er finurlig og præcist udført, fordi den lyssætter maskindele og rør i en lysbevægelse, men uden at der dannes skygger på bagvæggen bag maskinen. AV-Huset har selvfølgelig leveret projektoren, men også indkapslet den i en klimakasse som betyder, at projektoren er beskyttet for kulde og fugt. Så kan den klare betingelserne, når udstillingen bliver lukket ned i januar, hvor fabrikshallen står uopvarmet. På grund af den præcise mapping vil det være umuligt at flytte projektoren. Selve projektor mappingen er udført af firmaet Dark Matters.

Video

 

 

I fabrikshallerne bliver der stadig pustet glas; glaskunstnere bestiller eksakte, specialiserede glasproduktioner, og glaspustere udfører dem, mens publikum ser på. Her står tre ovne; en ovn med det flydende glas og to ovne, hvor glaspusterne fører deres rør med materiale ind for at opvarme dem. Disse ovne har en temperatur på 1300 grader, og over arbejdsområdet er der sat fire Pro Panasonic PTZ kameraer, som viser billedet på Panasonic Pro monitorskærme, så publikum kan følge med i arbejdet fra mange vinkler. En af glaspusterne har typisk en DPA headset mikrofon med Shure trådløs bodypack og kan undervejs forklare, hvad der arbejdes med i glasværkstedet. Glaspusterne har en fodkontakt på gulvet, og når den aktiveres, så kan publikum via skærmene se ind i ovnen, hvad der foregår. En tur bag ovnene forklarer, hvordan det kan opnås. Her sidder varmebestandige kameraer, som er luftkølet. 

Jens Ravn forklarer: ”Kameraet er lavet således, at det sidder og kigger ind i ovnen og fokuseret i center, så når glaspusterne putter glaspiben ind med glaslegemet, så kan publikum følge med på skærmen. Carl-Henrik har set lignende i et glaspusteri i USA, og det ønskede museet også at have her. Normalt er varmebestandige kameraer meget dyre, men vi lavede lidt undersøgelser og fandt frem til, at kameraer, som bliver brugt på vores kraftvarmeværker, var til at betale, og med lidt snilde kunne de også bruges her. Vi har aldrig lavet en sådan opgave før, men det er jo med til at gøre det sjovt og spændende at finde en løsning, der kan udføre opgaven og tilmed indenfor budgettet.” 

Udstillingsbordet og glas fra gulv til loft

I et langstrakt rum er der opstillet et meget langt bord på 35 meter, og her er placeret glas fra Holmegaard på den ene side af bordet og keramik fra Kähler på den anden side. På væggene langs bordet er der placeret otte NexNovo LED skærme på søjler, hvor sort/hvid grafik- og billedeelementer illustrerer nogle af de begivenheder, som Holmegaard har været igennem. Enkelt, sirligt og kunstnerisk, så skærmene integrerer og bliver et element af udstillingen.

 

Læs ProAV Magasinet December 2020 her

 

Carl-Henrik Hansen fortæller: ”Bordet er opstillet tidskronologisk, og skærmene er holdt i sort/hvid og binder visuelt og stemningsmæssigt op til nogle podcasts, som publikum kan lytte til via en browserbaseret afspiller. Hver skærm har et nummer, så publikum bliver guidet til at lytte til den rette podcast. Faktisk lytter 25% af vores publikum til disse podcasts.”

I et flot, højloftet rum med vinduer ud mod landskabet står to meget høje reoler med over 40.000 glas, og denne enorme samling afslutter Holmegaard Værk udstillingen. 

Carl-Henrik fortæller afsluttende: ”Holmegaard Værk er åbnet i juni, og selv om det med pandemien har været et specielt år, så er vi nu op på 50.000 besøgende, og året er ikke omme endnu. Der er kalkuleret med 60.000 besøgende om året, så vi er godt tilfreds.”

 

Artiklen er fra ProAV Magasin - December 2020

ProAV Digital

ProAV2 Forside NET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Videoredaktion
  • AVID Carbon
  • Mikrofon til tasken
  • Midas Heritage
  • Morten Raarup
  • Demo/brugt udstyr

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her