Alfred 2

Af Jens Walther, 13. oktober 2020

Ungdom og gåpåmod

Unge mennesker er igennem de sidste 10-15 år vokset op med teknologi som en naturlig del af hverdagen, og det reflekterer sig i interesser og dygtiggørelse. Et eksempel på det er 16-årige Alfred Pries Jensen, der har startet sit eget videoproduktionsfirma med god succes.

Alfred har fra de første spæde år haft en dyb interesse for alt, som havde med teknik at gøre. Den mobile revolution med iPod Touch og iPad var igangsætter for den første spæde videoproduktion og redigering, og hermed blev teknik fascinationen fokuseret på billedmediet.

”Jeg startede med at lave ”hyggevideoer”, da jeg var ni år, og fra jeg var omkring 14 år kunne jeg begynde at tage penge for arbejdet. Du må jo først etablere et firma, når du er 15 år, så der lavede jeg mit produktionsfirma, som blot hedder mit navn ’Alfred Pries Jensen’. Det er dejligt simpelt.”

Tid og kunder

Alfred er lige blevet 16 år og er startet i gymnasiet her i august. Det giver selvfølgelig en arbejdsmæssig udfordring. Produktioner og optagelser bliver ofte lavet i weekenden, og så bliver der klippet og redigeret efter skoletid. Alfreds kunder er klar over disse vilkår, når de henvender sig, så det har foreløbigt ikke været noget problem. 

Produktionsfirmaet har en hjemmeside, men den har Alfred ikke nået at gøre meget ud af. Det er ikke den, som genererer jobs. Han har hurtigt erfaret, at hvis du udfører produktionerne på et højt niveau og holder deadlines, så kommer kunderne tilbage, og rygtet spredes hurtigt fra mund til mund. Alfred har så meget at lave, at han til tider må sige nej; men han er også klar over, at når det skal være et fuldtidsjob, så vil det kræve noget mere synlighed for at fylde kalenderen ud.

 

Læs ProAV Magasinet Oktober 2020 her

 

Kunderne er meget forskellige; lige fra non-profit arbejde for Klimabevægelsen til kunder som Politikens Forlag, Børneulykkesfonden, Copenhagen Trackers og Litemotions.

”Halvfems procent af de produktioner, jeg laver, står jeg for hele processen fra start til slut. Grundideen i videoen bliver jo aftalt med kunden, men derefter tager jeg over. Så jeg er et ”One Man Band” igennem processen. Kunderne skifter fuldstændig; den ene dag er det en ejendomsmægler, og næste dag er det videoer om klimaforandringer. Det stiller jo udfordringer omkring, hvordan skal videoen være, hvad er udtrykket i den og hvilken målgruppe videoen skal ramme. De udfordringer er blot udviklende for mig. Og jeg skal jo også selv være regnskabsmand og bogholder. Alle regnskabsreglerne for firmaer kunne ligeså godt være skrevet på spansk, det har sin helt egen terminologi. Så det er bare en del af det at have et firma, og for mig er det en proces.” 

Udstyr

Til de lidt større produktioner bliver der lejet udstyr ind, men i reglen kan Alfred skyde de fleste produktioner på det udstyr, som han gennem tiden har investeret i. 

Han skyder på et BlackMagic Pocket Cinema 4K med et Sigma 18-35 mm 1.8 objektiv, som adapteres med en EF SpeedBooster. På lydsiden har han en Zoom H6 med tilhørende Sennheiser MKE600 mikrofon og to Deity Connect lavalier mikrofoner, og lyset laves med en Forza 60. Netop lysudstyret er noget, Alfred ofte lejer ind til produktionerne -alt efter behov. Det er faktisk sjældent med de opgaver, Alfred har, at der er brug for to kameraer. Det meste kan klares ved at lave forskellige skud, der kan klippes sammen til en helhed.

Alfred er ret glad for produkter fra Blackmagic, men trods dette er hans redigeringsplatform ikke Resolve, men derimod Final Cut X, som ligger på en iMac med en 5K skærm. Han kan sagtens redigere på Resolve og Adobe Premiere, hvis et samarbejde med et andet produktionsfirma kræver det, men Final Cut er det vante værktøj.

Alfred vedkender sig gerne at være udstyrsnørd, som sætter sig dybt ind i tingene. Men han er også ret fornuftig i sine investeringer; han går ikke på kompromis med stativer, transportkasser, metaladaptere, clamps osv. Som han helt rigtig konkluderer, den del af udstyret bliver jo ikke forældet over tid, så der kan du lige så godt købe det bedste; udstyr, som nærmest kan holde et helt produktionsliv.

Virksomhedsstart

At etablere en virksomhed som 15-årig er ikke uden problemer, som skal overvindes. Her har Alfreds’s forældre måtte deltage, for at det har kunnet lykkes. De har skullet være medunderskrivere på virksomhedsdokumenter og ligeledes, når der har skullet etableres en bankkonto for virksomheden. ”Mine forældre har været virkelig støttende og set, hvor stor interessen for videoproduktion er hos mig. Så det er jeg meget taknemlig for, for ellers havde det slet ikke været muligt at starte firmaet op.”

 

Læs ProAV Magasinet Oktober 2020 her

 

Transport er en anden problematik, der skal håndteres. Som 16-årig virksomhedsejer er der jo ikke lige mulighed for at læsse sin egen bil. Alfred har hurtigt fået samlet sig så meget udstyr, så den gode idé med at bruge en Christiania cykel til alle peli-kasserne er gået fløjten. Heldigvis er langt de fleste produktionsjob i København, så her er løsningen taxa. Alfred har et dybt engagement i klimabevægelse, så derfor bliver der selvfølgelig brugt el-biler til kørslen.

Arbejdsiver, udvikling og initiativ 

Alfred er fuldt ud klar over, at der stadig er meget at lære, så han suger til sig fra kollegaer og fra uddannelsen på filmskolen Station Next, hvor han også får tid til at deltage i undervisningen. ”Hvis du begrænser Netflix, sociale medier og antal af fester i din hverdag, så har du lige pludselig en masse tid, som du kan bruge på din interesse. Det handler om at prioritere sin tid. Jeg er bare nysgerrig for at lære, og jeg føler, at det ville gavne mange unge at være lidt mere nysgerrige og tilegne sig en interesse at fordybe sig i.” 

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - Oktober 2020

ProAV Digital

ProAV7 20 forsideNET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Shure SLX-D
  • Lys til streaming
  • Ung selvstændig
  • Frihedsmuseet
  • Redigering på iPad

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her