4K 6

Af JOS Svendsen, 3. august 2016

Tips til 4K workflow i FCPX

Dagens 4K kameraer er mere end bare super billedkvalitet - 4K giver nemlig helt nye muligheder i redigeringen bagefter og kan både redde produktioner, samtidigt med at man får nye kreative muligheder i HD-produktioner. Vi viser, hvordan man forvandler et 4K totalkamera til fire virtuelle HD kameraer.

Denne teknik kan være forskellen mellem en statisk produktion og en mere kvik produktion, hvor man kan få en klipperytme ind. Eller man kan forvandle et totalbillede til et mere spændende nærbillede. Det er slutformatet, der bestemmer, om man kan trylle med ekstra virtuelle kameraer. Skal produktionen være i 4K, er der ingen forskel på at optage i HD og i 4K. Kameraet har bare ekstra opløsning.

Det bliver langt mere interessant, når man optager i 4K men skal levere i HD. Dermed får man ekstra muligheder for at lave digitale zoom eller pans i materialet, idet et 4K billede kan opfattes som 4 HD-billeder sat sammen. 4K-kameraet kan derfor opfattes som fire virtuelle HD-kameraer. Og det er faktisk lidt smart. Men det er ikke en mirakel kur.

De kameraer, man danner ud fra 4K optagelsen, får jo samme vinkel som denne, da de er udsnit af samme totalbillede. Men i forhold til kun at have et totalbillede eller et hvileløst kamera, der hopper fra indstilling til indstilling, kan denne teknik live en ellers statisk produktion op.

Der er dog endnu ikke nogle af redigeringsprogrammerne, som Apples Final Cut Pro, Adobe Premiere Pro eller AVID MediaComposer, der er i stand til at håndtere HD produktioner med 4K optagelser på intelligent vis. Det er ellers oplagt at kunne det, men det er endnu tidlige dage i 4K produktionsverdenen. Men med lidt snilde, så er det muligt at høste mulighederne. Vi bruger Apples Final Cut Pro X, men metoden gælder for alle redigeringsprogrammer.

Optag lidt mere vidvinklet

Når vi nu har 4 gange tabsfri digital zoom eller mulighed for at danne ekstra virtuelle kameraer, så kan man anlægge en stil, hvor man ikke kører hårdt på zoom-knappen, men er ude i nogle mere vidvinklede optagelser. Halv-totaler til totaler er et godt udgangspunkt. Det har flere fordele. Man slipper for pan-panik. Det er den følelse, man får, når man er zoomet ind og opdager, at man peger kameraet i den forkerte retning og derfor laver en voldsom panorering for at ramme det rigtige billede. Dertil får man ekstra muligheder i redigeringen bagefter. Her kan man forvandle et vidvinkelskud til et nærbillede, hvis det passer bedre i flowet. Men man kan naturligvis ikke gøre det omvendte og fabrikere et totalskud fra et nærbillede. Så bliv ude i de store billeder.

Det kræver dog en ting. Skarpheden skal være i orden. Normalt kan man slippe af sted med ikke at være 100% skarp i et totalbillede, men skal der zoomes i det bagefter, skal hovedmotivet være totalt skarpt. Uskarpe billeder bliver kun værre af at blive forstørret. Og mens vi er ved det. Så sørg for, at billedet også er stabilt; rystelser bliver nemlig også forstærkede ved digital zoomning.

Få optagelserne rigtigt ind i redigeringen

Når man trækker optagelserne ind i Final Cut Pro X, er det vigtigt at gøre to ting. Transkodning til ProRes og proxy media. Transkodningen betyder, at ens computer kan spare på kræfterne med at håndtere 4K optagelserne. ProRes er nemlig et redigeringsvenligt format, hvor computeren skal bruge færre kræfter til at behandle videofilerne i forhold til at håndtere optagelser direkte fra kameraet i for eksempel H.264. Proxy-filer betyder, at Final Cut Pro danner en udgave af filen, der både har lavere opløsning og samtidigt er hårdere komprimeret. Man bruger proxy-filen under redigeringen, da den er lynhurtig at arbejde med. Når man så er færdig med at redigere, bruger man filen i fuld opløsning ved slut-renderingen for at få produktionen i fuld kvalitet.

Derfor har man både brug for proxy- og Prores-filen. Man kan strengt taget godt undvære Prores-filen, men så tager slut-renderingen ekstremt lang tid – og det er normalt ikke lige på det tidspunkt, at man har den største tålmodighed. Husk i øvrigt at gemme projektfilen på den hurtigste harddisk, der er tilsluttet computeren. Når vi senere skal klippe med de virtuelle kameraer, sker det fra samme videofil, og det betyder hård diskbelastning. Og selv om Final Cut Pro X angives af Apple til at være renderingsfri, så sker det alligevel bare i baggrunden. Derfor kan det være en rigtig god idé at sætte computeren til at danne ProRes-filerne natten over, afhængigt af hvor mange optagelser, man har.

Forbered Final Cut Pro korrekt

Som standard arbejder Final Cut Pro X med filerne i fuld opløsning. Programmet skal derfor fortælles, at det skal bruge proxy-filer i stedet for at behandle fuld opløsningsvideofilerne. Det sker på det lidt ulogiske sted, at man i View-menuen i højre øverste hjørne for monitorfeltet vælger ”Proxy”. Proxyfilerne ligger inde i selve Final Cut-projektfilen, der helst skal ligge på en hurtig disk. 4K produktioner fylder meget, så man skal også sikre sig, at der er god plads på disken. Husk i øvrigt at det projekt, der oprettes til ens produktion, skal være i HD, ikke i 4K.

Dan de virtuelle kameraer efter behov

Selv om et 4K billede kan opdeles i 4 HD-billeder eller virtuelle kameraer, så er der ingen, der siger, at der skal være præcis fire af dem. Der kan sagtens være flere eller færre. Det afhænger af logikken i ens produktion, Det kan være, at man bare skal bruge et nærbillede, så er et ekstra virtuelt kamera nok. Er det for eksempel en paneldiskussion med fire deltagere, kunne det være fint med en total, en nær af alle deltagere, og måske parvist også. Det giver syv vinkler. Det kan være flere vinkler endnu, det afhænger af produktionen – og om ens computer kan trække belastningen.

Det er super simpelt at danne de virtuelle kameraer, der alle starter med at være kloner af det originale klip. Derfor er det smart, hvis dette er farvekorrigeret og optimeret. Ellers skal man ud og korrigere hvert enkelt virtuelt kameraklip for sig selv. Det er både besværligt og tidskrævende. Man tilfører farve- og lydkorrektioner til et klip ved at højre klikke på det og vælge ”Open in timeline” fra popup-menuen. På tidslinjen kan man tilføje effekter, billed- og lydkorrektioner. Når klippet er optimalt justeret, klikker man simpelthen på den lille pil-tilbage i øverste venstre hjørne af feltet med tidslinjen. Så er ændringerne i klippet gemt.

At danne de virtuelle kameraer er nemt. Klik på den originale 4K fil i event vieweren og brug tastatur-kommandoen CMD-D. Nu dannes der en kopi af klippet i eventvieweren. Men det er ikke en fysisk kopi, men en reference. Klippet ligger der kun én gang på disken. Klik på kopien og giv den et fornuftigt navn, som ”Halvnær af person 1”. Gentag dette for de ekstra kameraer, der skal bruges i produktionen. Højreklik derefter på et virtuelt kamera-klip og vælg ”open in timeline”. Klik på klippet og åben Inspector, hvis den ikke allerede er åben.

Vælg ”video properties” og juster skyderen med ”scale”. Nu kan billedet zoomes op til 4 gange. Og det zoomede billede kan flyttes ved at klikke i monitorfeltet og bevæge musen. Når man har det rigtige udsnit, klikkes igen på den lille pil-tilbage i øverste venstre hjørne af feltet med tidslinjen. Dette gentages for hver af de virtuelle kamera-filer.

Når man har nusset færdig med alle filer, skal de kombineres til et multicam klip. Vælg alle videosekvenser fra de forskellige kameraer i det event, hvor sekvenserne er placeret. Klik derefter på File | New | Multicam Clip. Der kommer nu en menu frem. Her skal der lige vælges, at man vil konfigurere klippet manuelt – idet man synkroniserer på tidskode og sætter formatet for klippet til HD. Final Cut Pro vil nu gå i gang med at synkronisere de forskellige sekvenser og danne en ny, samlet synkroniseret sekvens, der placeres i samme event, som indeholder de originale sekvenser fra kameraerne.

Placer nu den dannede sekvens på tidslinjen. Prøver man at afspille sekvensen vises kun en kameravinkel. Her kommer programmets angle viewer i spil. Vælg Window | Viewer Display | Show Angles. Derved bliver monitorskærmen splittet i 2, 4 eller 8 dele, som viser video fra hver sin kamerasekvens. Antallet af samtidige klip vælges ved Settings-vælgeren i Angle Viewer’en.

Placer tidslinjemarkøren i begyndelsen af multicam-sekvensen. Klik på den kameravinkel, der skal startes med. Bemærk, at markøren er skiftet til et lille barberblad. Afspil nu klippet. Mens det spiller, klik på det vindue, som indeholder den ønskede kameravinkel. Hver gang man klikker på et vindue, laver Final Cut Pro et klip på tidslinjen, hvor der skiftes til det nye kamera. Det fortsætter man med, til hele sekvensen er gennemspillet. Er nogle af klippene ikke placeret rigtigt, kan man justere klippet som normalt i FCPX.

Har man ramt en forkert vinkel, så klik på den på tidslinjen og hold derefter ”ALT” nede og klik på den rigtige vinkel i angle viewer, derved skifter programmet vinklen ud med den nye.

Render rigtigt

Når man har fået klippet sekvensen færdig, er der kun at sikre sig, at der renderes i fuld kvalitet. Det sker ved igen at skifte til fuld opløsning ved view-menuen ved monitorfeltet. Det er lidt ulogisk, at man skal gøre det, idet man skulle forvente, at produktioner altid renderede i fuld opløsning, selv om man brugte proxyfiler.

Det havde jo været smart, hvis der var et plug-in, som kunne klare alt dette automatisk, men det er der altså ikke! Vi må håbe på, at der er nogle kvikke udviklere, som griber muligheden for at bygge denne funktion, for det er altså smart at kunne bruge 4K på denne måde.

Artiklen er fra Monitor Juli-August 2016

ProAV Digital

Forside 4 21 teaser

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Innovation House
  • Pascal Audio
  • Streaming
  • Trådløs 4K
  • Naturkraft
  • Demo/brugt udstyr

Læs alt lige HER 

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her