pls2019 light jg2586

Foto: Messe Frankfurt Exhibition GmbH.

Af Jens Walther, 16. august 2019

Tiderne skifter… ProLight&Sound 2019

ProLight&Sound i Frankfurt er ikke, hvad den har været. Lydafdelingen på messen skrumper, færre udstillere og færre besøgende. Alt imens udstillingen for lys og sceneudstyr har det godt med mange besøgende og samme antal udstillere som i PLS’ hædersdage. Musikmessen, som afholdes samtidig, er særlig hårdt ramt og består efterhånden kun af en enkelt hal med musikinstrumenter. Man skal nok i fremtiden kalde messen for ProLight&sound, hvis der ikke bliver lavet positive, nye tiltag. 

På trods af at messen ikke har samme betydning som for nogle år siden, så er den væsentlig for lysfolket. Den helt nye Hal 12, som er stor og moderne, var fyldt godt op med lys- og sceneudstyr. Mekanik, motorer, kabeltræk i stuen og lys og show på øverste etage. Og den nye hal har rigtig højt til loftet, så der kan laves nogle lange skud med lyskeglerne. Så perfekt for netop lys. Og flere af de store lysproducenter havde også givet den hele armen med meget flotte, store stande og demo shows.

I lydsammenhæng er vintage og DIY-lydudstyr ret trendy, og det har messen opsnappet, om end noget sent. Så Forum hallen, som ligger i forbindelse med koncerthallen i messeområdet, var stoppet med gammelt live vintage lydudstyr. Her kunne nostalgien få afløb hos alle de gamle lydteknikere, inklusiv undertegnede, som har prøvet at stå med TurboSound højttalere eller bagladede bashøjttalere fra firserne. Ligeledes var der klassiske analoge livemixere såsom Midas, Soundcraft og Harrison. Der var også konferenceindslag med et panel af lydteknikere, som fortalte røverhistorier fra den tid med anekdoter om udstyr, berømtheder og livet på landevejen i forrige århundrede. DIY omhandlede en mindre afdeling i pro audio Hal 8, hvor der blev vist løsdele, loddeafdeling og DIY-kits; både mikrofoner, compressorer og equalizere. 

Disse sorte kasser

De senere år har været de lette og mere transportvenlige PA-højttalere, som var nyheden, men i år trak det den anden vej. Et par af de helt store producenter af PA-systemer, d&b og L-Acoustics, viste nye, store velvoksne kasser. De store højttalere er dog blevet lettere, så vægten har nu en afgørende faktor. d&b (Alfa Audio) viste deres KSL system, en lillebror til GSL systemet, men stadig et system, der kan spille med på udendørs festivaler. KSL har passivt cardioid indbygget i topkassen, så cardioid teknologien også bruges i den lavere mellemtone under 500 Hz. Det betyder, at både bas og mellemtone er sænket med ca. 15-20 dB bag systemet på scenen. På grund af konstruktionen, hvor 2 stk. 10 tommer enheder spiller frem, mens 2 stk. 8 tommer enheder cancellerer bagudstrålingen og samtidig også spiller med på frontlyden, så får topkassen karakter af en 12 tommer topkasse. Faktisk spiller den både dybere og kraftigere end J-systemet, den 12 tommer serie, som KSL på sigt afløser. Lars Frederiksen fra Alfa Audio foreslår, at man deler dybere ned til subwooferne med et KSL system; faktisk kan de med fordel spille ned til 50-60 Hz. d&b er også kommet med i Milan sammenslutningen. Milan er den del af AVB, hvor producenterne har taget en større styring og sørget for, at AVB/Milan standarden er mere konsistent. Alle produkter fra d&b, som har en Dante forbindelse, kommer også med Milan.

L-Acoustics (Matrix Sales) er en af de andre topproducenter, som er med på Milan vognen. Arc højttaleren er en klassiker hos L-Acoustics; en pointsource højttaler, som nu er blevet afløst af to nye højttalere, A15 og A10. De nye højttalere er blevet meget nemmere at rigge, de er lettere, og der er samtidig udviklet en 21 tommer subwoofer, der supplerer både den større A15 og den mindre A10. Der findes en Wide, der spreder 30 grader og en Focus, som spreder 10 grader. Ligesom K2 højttalere fra L-Acoustics, så er det muligt at flytte på flankerne på waveguiden og lave smallere eller asymmetriske spredninger. Henrik Bonné fra Matrix Sales kunne fortælle, at de nye højttalere har stor fleksibilitet, kan bruges både på stang som et enkelt system, eller i vertikale eller horisontale arrays. Det nye Soundvision software har selvfølgelig de nye A højttalere med i højttalerkonfigurationerne, men softwaren er også blevet forbedret på væsentlige punkter. Det er nu muligt at få systemets frekvensrespons for hver 20 cm i længdeskuddet, og systemet kan også tage hensyn til ændringer i luftfugtighed; en ting, som har stor betydning for HF-dækningen.

Harman Group var ikke repræsenteret på PL&S; vi mødte Lars Christensen fra LydRommet, som kunne vise JBL VTX A8, fordi det hang som line array lydanlæg i en af koncertsalene i Forum. JBL VTX A8 er et kompakt line array, hvor der sidder 2 stk. 8 tommer LF, 4 stk. 3,5 tommer MF og 2 stk. HF drivere i kassen. Der er delt passivt mellem MF og HF, så antallet af forstærkerkanaler, som skal drive et system, er reduceret. Kassen holder sin 110 grader spredning helt ned til 300 Hz. Der er selvfølgelig udviklet en subwoofer, VTX B18, som passer til topkasserne. Subwooferen kan både groundstackes eller flyves, og hele systemet er ekstremt nemt at rigge.

SC SOUND kunne fortælle, at der nu er tre rental firmaer i Danmark, som har investeret i Adamson højttalere. De har bl.a. købt S7 line array suppleret med den nye S7 PX pointsource højttaler, som blev vist på Adamson standen på PL&S. Højttaleren findes i to udgaver; en 100x50 eller 70x40 grader spredning og på begge modeller kan hornet roteres, så den både kan bruges på højkant og liggende. Højttaleren har 2 stk. 7 tommer basenheder og HF, og den kan både bruges på en enkelt forstærkerkanal med det indbyggede delefilter eller biamped med en forstærkerkanal til hver. Højttaleren kan både bruges som supplement til et line array eller som selvstændigt højttalersystem.

Meyer Sound havde valgt deres egen løsning på PL&S. De havde deres egen lounge og demorum i den nye Portal bygning, som ligger i forbindelse med Hal 12, men langt væk fra Hal 8 med de andre lydproducenter. Her havde de et vellydende demorum for ca. 100 tilskuere, og der blev kørt demoer hver anden time igennem hele messeperioden. Demoerne var væsentligt koncentreret om de to højttalernyheder Ultra X40 og den nye udgave af UPQ. Deres SpaceMap teknologi fik også fokus, og den teknologi kan med den forøgede interesse omkring immersive sound nu nå ud til flere brugere og events. SpaceMap er nu gratis tilgængelig for alle, som har en Meyer Sound Galaxy DSP platform. I demorummet blev SpaceMap styret fra tre iPads. De fungerer som kontrolenheder for softwaren i Galaxy enheden, og her kunne man bl.a. opleve en live vokal performance, hvor den forstærkede lyd i bogstavelig forstand fulgte med sangerinden, idet hun forlod scenen og trådte ud blandt publikum midt i demosalen. Meyer Sound har for øvrigt længe været fortaler for AVB standarden og har været dybt involveret i implementeringen af Milan, som er en overbygning på AVB.

Der kan også laves fornuftige produkter i den helt billige ende. Det viste de hos Adam Hall, som har lavet en ny højttaler, der konkurrerer med alle de billige 12 og 15 tommer på markedet. LD Systems ICOA serien findes i en 12 og 15 tommer, og senere på året kommer der en subwoofer til modellerne. Den har indbygget en 300W klasse D forstærker med lille indbygget 2 kanals mixer, den kan leveres med BlueTooth, og kassen er forberedt for flyvepunkter. Konstruktionen er en coxial højttaler med et drejeligt horn siddende midt i wooferen, så den både kan bruges som PA og som monitorkasse.

Hos dB Technologies (Ascon) blev der vist et par meget kompakte pointsource nyheder. Deres VIO X205 højttaler findes med to forskellige spredninger, 60/60 eller 100/100 grader. Den smalle, kompakte højttaler med en bredde på bare 14 cm er velegnet både til touring og til faste installationer, i særdeleshed der, hvor højttaleren ikke skal tage for meget visuel opmærksomhed. Den aktive højttaler har en 400W klasse D forstærker indbygget og kan trods sin kompakte form spille op til 126 dB. Højttaleren kan også styres og overvåges via RDnet. Samme diskrete design går også igen i deres nye VIO W10, som er en monitorhøjttaler til gulvplacering, der kan bruges i TV-studier, konferencerum og teatre, og som kun er 16 cm høj. Dens akustiske spredning kan styres i fire faste DSP preset: standard, close, far og wide.

Mikrofoner, mixere ++++

For en mikrofonnørd var det jo hårde facts at erfare, at AKG’s udviklingsafdeling i Wien var blevet nedlagt og alt flyttet til Østen. Meget god viden og erfaring kunne være gået fløjten, men heldigvis har en gruppe af de gamle medarbejdere taget skeen i egen hånd, og startet Austrian Audio. De har tilmed overtaget nogle af de gode laboratorier og lytterum fra deres gamle arbejdsgiver, og her på PL&S viste de så deres to første mikrofonmodeller frem, OC818 og OC18. Ikke overraskende i tæt familie med netop AKG 414, men med nyudviklet membran baseret på den klassiske CK12. På OC818 er der både variabel karakteristik og mulighed for output fra begge membraner for ændring af karakteristik i post. Lad se om der ikke kommer en dansk distributør i den nære fremtid. 

Hos Allen&Heath (SC SOUND) viste de en superkompakt udgave af dLive livemixeren. På dLive ligger alt DSP processering i stageracket og derfor er det muligt at lave et dLive system uden at have en surface, en kontrolflade fra Allan&Heath. Den oplagte, transportvenlige livemixer, som her ”bare” består af computer med software, en eller to touchskærme og en dLive stagerack. Desuden så vi nyt software både til dLive og SQ-serien af mixere. Bl.a. kommer der de-essere, multiband compressor og andre insert effekter på den lille SQ mixer.

Den franske producent Trinnov (Cyberfarm) har fat i den lange ende omkring DSP-regulering af lyden i lytterummet. Ikke alene kan de rette frekvenskurven på de tilsluttede højttalere, men de kan faktisk også få systemet faselineært og tilmed rette akustiske cancelleringer i rummet. Deres systemer kan fungere i både stereo, 5.1, 7.1 og multihøjttaler installationer og består af en række DSP-racks med tilhørende I/O og en kontrolflade til styring af output og lytteniveau. På PL&S havde de desværre ikke et demorum, så lytning på deres unikke monitorrum regulering må komme senere.

Merging (Nordic Pro Audio) hører hjemme i Schweiz og udvikler softwareplatformen Pyramix, som den klassiske verden sværger til. På PL&S var der især fokus på deres Anubis, som er en hybrid mellem en monitorkontroller, et lydkort og en kontrolflade til styring af I/O i et større Merging lydstudiesystem. Enheden er lille og kompakt, men mulighederne er mange, og den er yderst professionelt udført. På enheden er der et touchdisplay og knapper til at vælge mellem de forskellige lyttemuligheder. Umiddelbart har enheden 4 I/O, men der er også en AES67 netværksport, så systemet kan ekspanderes til 5.1, 7.1 og multihøjttalere. To af indgangene kan også bruges som mikrofonforforstærkere i ypperste klasse. Anubis behøver ikke at sidde i et Pyramix system, men kan også være monitorcontroller i andre DAW-software konfigurationer.

Dante protokollen er udbredt, også inden for studieverdenen, og på PL&S kunne vi se et simpelt 2 I/O lydkort fra ESI (FutureWare). Overraskelsen var, at lydkortet har Dante indbygget, og det til en pris, som ikke er set før. Planet 22X har dermed store udvidelsesmuligheder og kan bruges med alle andre Dante I/O enheder, f.eks. stageracks med op til 64 I/O. Planet 22X kan selvfølgelig bruges med Dante Virtual Soundcard op til 96KHz.

Hos Adam Hall viste de helt nye trådløse In Ear systemer fra LD Systems. Deres U500 IEM med en halvunit transmitter og bodypack receiver understøtter de gængse UHF-frekvenser og 12 samtidige systemer. Der er en lille 3 bånds equalizer indbygget på hver kanal, så der kan laves optimale indstillinger for hver bruger. Bodypack receiveren kan virke 12 timer med to almindelige AA batterier, og der kan sendes med 2, 10 eller 30 mW alt efter landenes tilladte sendestyrker. 

Lad der blive lys!!

Som omtalt tidligere var der stor aktivitet i Hal 12, hvor lysudstyret var placeret i to etager. Robe har jo 25-års jubilæum, så på PL&S fortsatte deres føljeton ud i deres Indiana Jones inspirerede show med dansere, røg, damp og ikke mindst lys (se video). Og det ville publikum gerne se, så der var altid propfyldt til deres demoer. Blandt nyhederne fra Robe var en IP65 udgave af deres store succes, multifunktionslampen MegaPointe. I den ”vandtætte” udgave hedder lampen IPointe, som selvfølgelig er lidt større og med en anelse mindre lys pga. køling. Den bruger samme profil i lyspultene som MegaPointe, så den er let at integrere. Hos Robe viste de også en scanner, SilverScan, et produkt, som ikke er set i mange år, men som kan nogle lidt andre ting end en bevægelampe. Johan Kvartborg fra Light Partner kunne fortælle, at mange lysdesignerne ser frem til igen at kunne bruge scannere i deres shows.

Jakob Rasmussen fra Atendi kunne fortælle om en række nyheder fra ETC, men den mest interessante er uden tvivl den Argumented 3D mulighed, der nu er på ETC EOS lyspulte. De har udviklet en iOS app, som kommunikerer med lyspulten og den software, som man bygger sit show op på. Ved hjælp af WiFi forbindelsen og en mobiltelefon kan du nu stille dig på en spot på scenen og få lamperne til at pege på dig. Det kan være en, alle eller grupper af lamper efter eget valg. Denne funktionalitet betyder, at det er langt hurtigere at få lagt alle de forskellige lyspositioner og preset ind på et show. Funktionaliteten giver ydermere mulighed for at pege på lampen med mobilen og herved få information omkring lampens kondition og indstillinger op på mobilens display. Atendi har også JB Lightning blandt deres agenturer, og hos dem var en ny, kompakt bevægelampe med et højt lys output den store nyhed. P12 findes både i en udgave som profil med knive og en udgave som spot med animationshjul. Lampen vejer kun 23 kg, men kan alligevel præstere et output på 25.000 lumens. Den har en hvid LED lyskilde, og den er super støjsvag. JB Lightning har udviklet en teknik, som køler på molekyle niveau, så støjtallet er helt nede på 29 dB.

Ayrton har tidligere været et firma, som lavede effektlys, men de senere år har de også udviklet bevægelamper i topklassen. Jakob Hansen fra Matrix Sales kunne på PL&S fortælle, at de har taget Ayrton ind som agentur. Alle lamper fra Ayrton er LED, og firmaets signatur er ”smaller, lighter and brighter”, så de prøver at få vægt og størrelse ned uden at give afkald på lysstyrken og kvalitet. På standen viste de bl.a. bevægelampen Diablo, som sandsynligvis er den mindste profil bevægelampe med knive og effekthjul på markedet. Den vejer lige under 22 kg, og dens 300W pære har et output på 19.000 lumens. En anden interessant bevægelampe fra Ayrton er Huracán X, som har dobbelt CMY til alle farvenuancer og et højt output på 50.000 lumens med dens 1000W LED element.

Ligesom de fleste producenter bliver Acme lamper fremstillet i Kina, og fabrikken med 1000 ansatte har også deres egen udviklingsafdeling med 80 mand. I Danmark har Future Sales agenturet, og på standen så vi en helt ny lampe, som var minimal i størrelse. En Wash lampe med 7 LED på hver 30W, med et RGBW-output. Navnet er Acme Oxygene, og lampen var på PL&S stadig i prototype, men menes at komme på markedet inden for kort tid. På Acme standen så vi også en stor bevægelampe med knive og gobohjul. Solar Flare har en 1000 W LED element, en multifunktionslampe, som både kan fungere som beam, spot og wash med en zoom fra 5 til 50 grader. 

ADJ havde en stor stand på PL&S og viste også et velkomponeret show med mange af deres lamper (se video). Den danske distributør DJ Huset tog fokus på to af deres nyheder, Hydro Wash Z7 og Hydro Beam X1. Begge er kompakte bevægelamper, men med ret forskellig funktionalitet. Hydro Wash Z7 er en IP65 rated udendørs lampe med 7 LED elementer med RGBW-farver, hvor hver lysdiode kan styres separat. Den yder samlet 280W og dens kompakte hus og lave vægt på 16 kg gør den velegnet til udendørs scener og festivaler. Hydro Beam X1 har samme kompakte størrelse og vægt, men er en beam lampe med en skarpt afgrænset lydkegle. Den har en gaspære på 100W, men alligevel er den lysstærk. Dens kompakte hus gør den også lynhurtig i sine bevægelige dele.

Strøm, mekanik og software styring

I underetagen på Hal 12 er der lidt mindre røg, damp og showlys, fordi her er der væsentligt sceneudstyr. Strøm, mekanik, beslag og podier er en del af det, og her besøgte vi bl.a. StageSmarts, som er et svensk firma, som har fat i den lange ende omkring strømdistribution. Lys- og videovægge bruger jo rigtig meget strøm, og derfor er der altid en PDU med, som sikrer og styrer strømmen ud i forskellige udtag. StageSmarts laver intelligente PDU-enheder, der tager hensyn til alle de situationer, der kan ske med udstyr. Bl.a. er der aflæsning og overvågning af hver 16A udtag, der er sikringer, der er lavet ud fra de hensyn, der er omkring udstyr. Bl.a. er sikringen beregnet til at fungere som on/off omskifter for gruppen, og sikringerne kan, uden at slå fra, klare de strøm-peaks, der kommer, når man eksempelvis tænder for en LED væg. En vigtig ting er den indbyggede 0 strøms sikring, for hvis man af en eller anden grund mister den neutrale i en tre-faset strøm, så vil udstyret få 400 volt og brænde sammen. StageSmarts laver store PDU med 48 eller 72 16A udtag, men på messen viste de deres C24, som er en mindre og enklere PDU, men med samme specifikationer og sikringer som de store. Kun en del af overvågningsmulighederne er sparet væk.

PL&S 2019 må have været en øjenåbner for Frankfurt messen. Posen skal rystes godt for at få udstillerne i lydsegmentet tilbage, mens de kan vide sig mere sikre med udstillerne af lys- og sceneudstyr. Udendørsarealerne med A/B lytning af PA-anlæg er en af forcerne på PL&S, som de skal holde fast ved (se video). I år var der desværre regnvejr på 2. og 3. dagen, så det var lidt uheldigt for det initiativ. Men noget må gøres for at få ProLight&Sound og frem for alt MusikMessen tilbage på den store klinge!!

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - Maj 2019

ProAV Digital

ProAV 5Forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Intercom på revyen
  • Mr GoPro
  • Rokoko
  • Trådløs video
  • God lyd på mobilen

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her