Inspire Content

Af Michael Fahlgren, 17. februar 2021

Teknologifortællinger og indhold til virtuelle events 


Rikke Sternberg er en kvinde, der, takket være en stor nysgerrighed, har prøvet meget og samlet erfaring fra mange sider af mediebranchen. Hun driver nu Inspire Content & Strategy, der byder på medieproduktioner på tværs af platforme. 

Efter ni år i et stort kommunikationsbureau, heraf de seks som partner og direktør for afdelingen for teknologikunder, havde Rikke Sternberg lyst til igen at få hænderne dybere ned i historiefortællingerne - ikke mindst de billedbårne. Hun blev oprindeligt uddannet journalist med TV-speciale fra et amerikansk universitet, men kom hjemme i Danmark primært til at arbejde som skrivende teknologi-journalist, inden hun i 2006 kom over på rådgiversiden.

I spidsen for eget selskab

Ni år senere gik hun ind i det første partnerskab i et videoproduktionsselskab og står i dag i spidsen for sit eget selskab, Inspire Content & Strategy. 

”I dag har jeg etableret et indholdshus, som udvikler og producerer indhold til forskellige platforme i de formater, som passer til det publikum, vores kunder gerne vil nå. Hvorvidt det involverer video, lyd, grafik, tekst eller en skønsom blanding er det, som vi bruger den strategiske tilgang til at afdække. Meget ofte for kunder med teknologifokus, så på den måde er jeg lidt tilbage ved udgangspunktet,” forklarer Rikke Sternberg indledningsvis.

 

Læs ProAV Magasinet Februar 2021 her

 

Selskabet blev etableret, da hun og den daværende partner Josefine Volqvartz splittede de fælles aktiviteter op for at hellige sig forskellige fokusområder. I dag arbejder de begge under Inspire-navnet efter ’Hollywood-modellen’, hvor teamet sættes af dygtige freelance-specialister, alt efter opgaven. 

Bedst fra starten

Som det generelt gælder for rådgivning, fungerer den bedst, hvis rådgiveren involveres i projektet så tidligt som muligt – sådan har Rikke Sternberg det også.
”Naturligvis kan vi sagtens ”blot” agere hænder og fødder og udføre det praktiske indhold i forbindelse med en kampagne eller et content-tiltag – uanset om det blot drejer sig om at skrive en artikel eller gennemføre en videoproduktion. Men jeg vil gerne starte der, hvor man endnu diskuterer alle ”hvorfor-spørgsmålene”: hvorfor dette indhold, hvorfor denne platform og hvorfor hvad til hvem. Det giver helt klart det bedste resultat,” pointerer hun.

2020 – restriktionernes år

Hvor mange opgaver ”inden Corona” var eventbårne, kom 2020 med sine mange restriktioner, der satte en ret effektiv stopper for at afholde fysiske events med mening. Og da rigtigt mange af Rikke Sternbergs opgaver siden 2015 netop har været båret af en eller anden form for event, satte 2020 nye udfordringer.
”Hvor vi tidligere i stort omfang dokumenterede eventet eller brugte det indhold, som var skabt på f.eks. en konference i Tivoli Congress Center til skrevne produktioner og videoformater, har vi været heldige, at 2020 gav os mulighed for at byde ind på nye, digitale udgaver af mere traditionelle konferencer – det vil sige, at vi lige pludselig stod og skulle producere næsten alt det, der skulle på de forskellige ’scener’.  Vi producerede flere end 40 stykker videoindhold til både plenum og nogle mere industrirettede spor. Det hele kørte så online, og alle var meget tilfredse med resultatet,” fortæller Rikke Sternberg.

Ophæver afstande og tidszoner

Vi har talløse gange set, hvordan man på TV klipper samtidige interviews med forskellige mennesker, placeret vidt forskellige steder på jorden, sammen, så man får fornemmelsen, at de står lige ved siden af hinanden. En teknik, der kun i meget begrænset omfang har været anvendt kommercielt – men som Rikke Sternberg spår vil blive meget udbredt.

”Eksempelvis interviewede vi to EU-eksperter i forbindelse med en konference. Den ene stod i Letland og den anden i Bruxelles, og de havde samarbejdet om et EU-projekt. Vi havde også paneldebatter, som blev optaget i VMIX; en platform, som giver nogle fantastiske muligheder. Og mon ikke man nu begynder at arbejde mere på den måde, også kommercielt? For det giver nogle helt nye muligheder, hvor afstande og tidszoner ophæves,” spår Rikke Sternberg.

Fokus på tech-fortællinger

Selv om Inspire Content & Strategy også har kunder som Copenhagen2021, projektorganisationen bag næste års World Pride i København, har teknologi fortsat været omdrejningspunktet for en stor del af arbejdet, lige siden Rikke Sternberg forlod jobbet på Computerworld tilbage i 2006. Teknologikunderne tæller blandt andre softwarevirksomheden SAS Institute og analysevirksomheden IDC.

 

Se en produktion for IDC her: https://vimeo.com/430005392

 

”Jeg er fortsat i sporet med min kernekompetence, nemlig at formidle historier om teknologi og B2B-virksomheder, noget som ikke altid er helt let på grund af abstraktionsniveauet. Hvordan ser AI f.eks. ud? Hvordan illustrerer man digital transformation? Det kan godt blive ensformigt med billeder og video af koncentrerede mennesker foran en PC-skærm eller abstrakte ’data’-illustrationer, der ligner noget fra et kemilaboratorium eller det ydre rum. Det er en sjov og udfordrende opgave at gøre teknologi mere vedkommende og visuelt,” siger hun.

Vanskeligt i forhold til nye kunder

På trods af at vi naturligvis også har lært noget af Coronapandemien - eksempelvis i form af at holde videomøder i stedet for fysiske – savner Rikke Sternberg det fysiske møde, når hun skal møde nye mennesker for første gang. Især hvis det handler om en potentielt ny kunde, hvor flere elementer kun dårligt kan vurderes over eksempelvis Teams eller Zoom, såsom om ”kemien” passer.

 

Læs ProAV Magasinet Februar 2021 her


”Det er typisk ved første fysiske møde, at man etablerer den tillid til, at man kan løfte opgaven, der er så vigtig for hele projektets succes. Det er svært med new bizz-delen, når man ikke lige sammen kan gå ud i køkkenet efter en kop kaffe, som man almindeligvis starter mange møder med,” fastslår Rikke Sternberg.

Lang forberedelsestid

Som kvinde i en ellers mandsdomineret del af medieverdenen føler Rikke Sternberg ikke, at hun er i direkte konkurrence med sine mandlige konkolleger; men samtidig er hun naturligvis også klar over sine egne faglige begrænsninger og inddrager derfor helt naturligt fagteknisk ekspertise efter behov.

”Det drejer sig om, hvem man sammenligner sig med. Jeg arbejder meget ofte arm-i-arm med en produktionsteknisk ekspert og er egentlig kun i konkurrence med andre rådgivere, som sælger koncepter, der realiseres af vedkommendes kolleger ”bagved”. Som kvinde har jeg aldrig oplevet udfordringer med at tiltrække kunder – til gengæld påvirkede det sandsynligvis den tid det tog, inden jeg endelig fik modet til at springe ud som iværksætter,” påpeger Rikke Sternberg afslutningsvis med et stort smil.

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - Februar 2021

ProAV Digital

ProAV2 Forside NET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Videoredaktion
  • AVID Carbon
  • Mikrofon til tasken
  • Midas Heritage
  • Morten Raarup
  • Demo/brugt udstyr

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her