ISE2019 42

Af Jens Walther, 2. april 2019

Stor, Større, STØRST…ISE 2019

Amsterdam RAI var booket til sidste kvadratmeter, da Integrated System Europe, eller i daglig tale ISE løb af stablen i februar måned. Det store udstillingsområde indeholdt i år 56.000 kvadratmeter med over 1.300 udstillere og 80.000 besøgende på fire dage. Jo, det er en ISE udstilling, som er enorm og svær at få overblik over.

Som besøgende (og journalist) er der kun en udvej ud af miseren, og det er fokus. Glemme alt om, at man kan nå at se det hele, fokusere på de altoverskyggende trends og mødes med de danskere, som har inviteret os til at komme og besøge dem på producenternes stand til en snak om de vigtigste nyheder.

ISE messen er bredt formuleret, og det er nok grunden til dens størrelse og succes. Emnet hedder AV teknologi, og der kan stoppes meget ned i den godtepose. Bl.a. ser vi, at hele den professionelle del af lydudstyr er stærkt repræsenteret og prioriterer ISE højere end f.eks. ProLight & Sound i Frankfurt. Alle PA-producenterne er her, men viser selvfølgelig i højere grad deres mindre højttalere frem, som netop kan indgå i AV-installationer.

AV teknologi er også på vej ind i hjemmene hos de mere velhavende forbrugere, så derfor er der også en crossover til produkter, som man kunne mene i højere grad hørte hjemme på udstillinger som CES. Projektorer, 4K skærme, højttalere osv. til indbygning og automatisering i hjemmet. Blandt udstillerne var mange af de velrenommerede lydfirmaer, som tidligere tjente penge på at sælge Hi-Fi, og som nu sælger lyd til surround hjemmebiografen eller til vægmonteret zonelyd i hjemmets forskellige rum. Vi lagde bl.a. mærke til gamle Hi-Fi kendinge som B&O, Dali og Dynaudio; danske producenter, som nu ser et voksende marked i AV teknologi beregnet til det moderne hjem.

Store og ultraskarpe skærme

Det er synssansen, der først og fremmest bliver tilfredsstillet og imponeret, når man går rundt på ISE. Vi lever i en tid, hvor alt skal omstilles i billede og video. Her skal teknologi til, og den bliver leveret på ISE. Trenden i år var i høj grad 8K, og her får øjet en på opleveren. Synssansen siges at være ca. 16K, men alligevel føles det ekstremt detaljerigt og knivskarpt, når man oplever en 8K skærm. Det føles, som om det overgår virkeligheden, men det hænger i høj grad sammen med den lysstyrke og farvemæthed, der samtidig er i en stor skærm. Alle de store producenter var på pletten med 8K skærme, vi så bl.a. vidunderne hos Sony, Samsung og LG.

Ud over en imponerende 8K OLED skærm på LG standen så vi også en transparent OLED skærm i 55 tommer og modsat LCD teknologien (som jo kræver baglys), så er det muligt at lave OLED skærme, som er tynde og med stor gennemsigtighed. På LG standen blev et samarbejde med et software firma vist frem, hvor en transparent, touchfølsom 55 tommer skærm blev kombineret med en stor videovæg. Her blev den brugt til at vælge design, farve og interiør i en moderne bil, hvor valgene lå på den transparente skærm, og hvor et valg blev reflekteret i billeder på bilen på den store 1 til 1 videovæg. Farver og interiør kunne ses indvendig og udvendig og i forskellige omgivelser og lysforhold (solskin, gråvejr, nat osv.). Henrik Lehd fra LG fortalte, at han har interesse for dette system fra butikker indenfor biler, køkken, bolig, have osv. LG har også udviklet en helt ny touch teknologi, kaldet Incell, som i brug har samme fordele som kapacitiv, men med en overflade, som er lækker og responsiv at berøre, og som kan laves i tyndere, designmæssigt flottere og frem for alt billigere touchskærme. Disse kommer i forskellig størrelse i løbet af sommeren og vil revolutionere hele touchskærm markedet. Der blev talt om en professionel 75 tommer touchskærm til en kundepris på under 20.000 kr.

Som sædvanlig havde Samsung den største stand på ISE, som nærmere kan betegnes som sin egen lille hal. De havde selvfølgelig en masse nyheder, men den, som tiltrak sig mest opmærksomhed var en LED videovæg med en LED størrelse på bare 0,84 mm og med en fantastisk lysmængde. ”The Wall” var sammensat til en gigantisk størrelse, og her blev vist opskaleret 8K videoer på dette vidunder. Kim Rasmussen fra Samsung forklarede, at Samsung her i overgangsfasen fra 4K til 8K, hvor skærmene kan, men hvor videomaterialet endnu ikke er 8K, klarer en række selvstændige Snowbox enheder opskaleringen. De indeholder over 5000 billeder i 8K, og når 4K videomaterialet bliver fodret til processoren, bruges der AI teknologi til at opskalere videomaterialet ud fra ”erfaringen” fra de billeder, der ligger gemt i hukommelsen. Kim Rasmussen fortæller også, at når der skal monteres større skærme end de 98 tommer LCD, som er grænsen nu, så er det oplagte valg en 130 tommer 1,5 mm LED skærmvæg, som også blev vist på ISE. Disse skærme i IFH serien findes i to udgaver med henholdsvis 900 og 600 nits lysstyrke. Controllerne til disse LED skærme har både HDR og simuleret HDR, hvis videomaterialet ikke indeholder HDR information.

På Sony standen blev der vist en kæmpestor videovæg baseret på deres Crystal LED teknologi, som selvfølgelig er i stand til at vise 8K video. Crystal LED har nogle af de samme fordele som OLED teknologien med høj kontrast og dyb sort gengivelse. En anden fordel er synsfeltet, som er 180 grader; det blev bevist på ISE, hvor man sagtens kunne se billedet, selv om man stod helt skævt og tæt på kanten af skærmen.

 

 

Projektorer

Mens 8K var ”talk of town” omkring skærmteknologi, så steppede vi ned til 4K, når vi snakker projektorer. På Panasonic standen var tilløbsstykket en 180 graders 3D projektion på et halvkugleformet lærred, hvor et par dansere indgik som et naturligt og interaktivt element i den præsentation, som blev vist. Panasonic viste også den første 50 K lumens projektor, PT-RQ50K, som selvfølgelig kan vise 4K indhold. Farvegengivelsen har lige fået en ekstra tand vha. laser fosfor enheder på den røde og blå farve. Panasonic viste også en 10K lumens projektor velegnet til f.eks. museumsinstallationer. Den kompakte PT-RQ100 har også avanceret farveteknologi. Når vi snakker om kompakte laserprojektorer, som let kan transporteres mellem f.eks. klasse- eller møderum, så viste Panasonic de måske mest kompakte projektorer med deres VMZ serie, som findes i tre modeller med henholdsvis 6K, 5K og 4.5K lumens.

Hos Epson var der selvfølgelig også lidt showoff i form af en transparent tunnel, hvor man kunne gå igennem, og hvor der ved hjælp af projektor mapping software blev synkroniseret ikke mindre end 16 af de større Epson projektorer til at danne det ”runde” billede på tunnelvæggen. Morten Rasmussen fra Epson kunne fortælle, at det software, som mapper indholdet ud på de mange maskiner, er Epsons eget, og det følger med, når man køber en professionel Epson projektor. Blandt nyhederne hos Epson var en helt ny 20K lumens laserprojektor og en High Definition 4K laser projektor i 12K lumens. De to nye projektorer, EB-L20000U og EB-L12000Q er næsten identiske i udseende, men selvfølgelig meget forskellige i den interne hardware. En af Epson’s mest populære lampebaserede projektorer til mødelokaler til op til 50 personer er nu udgået og i stedet erstattet af laser baserede projektorer med 3LCD og 4K opløsning og en lysstyrke op til 7K lumens. Disse nye projektorer leveres uden optik, netop fordi oplevelsen er, at kunden gerne vil have fleksibilitet omkring ophængning og derved optik. Der findes 12 forskellige objektiver til den nye serie, hvor den kraftigste projektor hedder EB-1075U.

 

ISE2019 2 651

Højttalere

Professionel lyd har indtaget ISE og er spredt ud over flere haller. Især i Hal 3 og 7 er mange af lydproducenterne samlet, og tendenserne peger mod især det kompakte, let betjente og i høj grad den skjulte lyd. Vi så mange højttalere til indbygning i vægge, kompakte forstærkere og selvfølgelig netværk til distribution og styring. Men immersive audio sniger sig også ind i AV-verdenen, især når en mere spektakulær lyd skal understøtte video og film.

De store PA-system producenter er selvfølgelig repræsenteret på ISE. For professionelle PA-højttalere er der ligesom to veje, med eller uden forstærkere, passive eller aktive med hver sin række fordele og ulemper. Canadiske Adamson har hørt til fortalerne af passive systemer, men på ISE viste firmaet den første aktive udgave, CS7p, en mellemstørrelse PA-højttaler, som både kan bruges enkeltvis eller i et distribueret system. Elektronikken i højttaleren er kompleks, og består både af DSP processering, Milan (AVB) netværk og powerforstærkere. Højttalerne i systemet er 2 styk 7 tommer bashøjttalere og et 3 tommer horn. Næsten samme højttaler kan allerede bestilles i den passive udgave IS7p, mens der må ventes lidt, inden den aktive kommer på lager.

Meyer Sound er en producent, som netop er fortaler for aktive højttalere. Den amerikanske producent er store både inden for PA, biograflyd, installation og monitors til studie. Firmaet har i år 40 års jubilæum, og det blev fejret med en helt ny højttaler. Klaus Hansen fra Meyer Sound Danmark viste Ultra X40, der afløser UPA-1; en klassiker, som har været længe på markedet og med stor succes. Ultra X40 er en moderne og værdig afløser. Det er en kompakt, aktiv højttaler med en vægt på bare 27 kg, og den indeholder forstærkere, DSP og 2 styk 8 tommer basenheder og et 3 tommer horn, som kan roteres 90 grader. Højttaleren kan således bruges både på siden og på højkant. Ultra X40 er velegnet til både faste installationer eller det mindre, transportvenlige PA-system, og højttaleren er spækket med ophængningspunkter. Meyer Sound har bl.a. med deres samarbejde med Circue de Soleil længe beskæftiget sig med multihøjttaler opsætninger og immersive audio. Deres Space MapLive afviklingssoftware blev demonstreret i et specielt demorum på ISE, og til denne seance var det netop UltraX 40 højttalerne, som blev brugt i denne multihøjttaler opsætning og demo. 

Hos Martin Audio viste Atendi’s nye audiomand Rene Falshøj selvfølgelig en række nyheder. Martin Audio PA-systemer er typisk aktive, men nyheden her var et stort system i en passiv udgave med dedikerede forstærkere væk fra højttaleren. WPL svarer i størrelse og ydelse til det store aktive MLA fra Martin Audio. Konfigurationen i line array højttaleren er lidt anderledes, så systemet ikke kræver lige så mange forstærkere som MLA systemet. WPL kan faktisk også køre med en nedskaleret forstærker sammensætning, alt efter hvilken kontrol og lyd, som der ønskes. Martin Audio WPL er således til de store venues og udendørs koncerter, som kræve kontrollerede lydskud ud på stor afstand. På standen blev Martin Audio’s første passive cardoid subwoofer også vist. SXC118 er en woofer med 18 tommer frontenhed og 14 tommer enhed til bas cancellering.

Bose har haft travlt og viste faktisk 56 nyheder på ISE, men her koncentrerer vi os om to nye serier af højttaler. Bose RoomMatch og ShowMatch har fået en ny i match serien, ArenaMatch. Højttalerne i denne serie har ligesom RoomMatch forskellige spredninger; 10, 20 og 40 grader vertikalt, og de er selvfølgelig IP55 rated, så de kan hænge udendørs. Systemet hænger i arrays og er beregnet til stadions, arenaer, forlystelsesparker og lign. permanente udendørs installationer. Højttalerne har en 14 tommer basenhed og 6 HF drivere, som sidder i Bose’s specielle multihorn, som er sit eget lille HF array i højttaleren. Lyden har samme kvalitet som Bose’s andre Match line array systemer. En anden ny højttalerserie fra Bose har en helt anderledes liden størrelse og er loft og væg monterbare højttalere i den nye DesignMax serie, hvor designet har fået et alvorligt løft. Højttalerne er beregnet til butikker, cafeer og lign., og montering af disse AV-højttalere er smart og hurtigt. Findes i størrelser fra 2 til 8 tommer.

 

ISE2019 313

Lyddistribution og mikrofoner

På QSC standen kunne Ashley Cooke fra XL Audio vise en række nyheder, og den vigtigste var faktisk ikke audio, men video relateret. QSC har stor succes med deres Q-Sys system, hvor det tidligere kun har været et system til lyd. Nu kan Q-Sys også håndtere video, og det kan med de nye en/decoder bokse håndtere video streams op til 4K. Boksene har flere HDMI I/O, og video håndteres nu i den nye udgave af Q-Sys softwaren. En mere lydrelateret nyhed fra QSC er MP-M serien. Her findes to forskellige rackmonterbare mixere, som også har matrix mixer funktionalitet. Med op til 8 mikrofon- og 8 stereo linje indgange er systemet oplagt til steder, hvor et Q-Sys system vil være for komplekst og dyrt. Så MP-M er gearet mod barer, mindre hoteller og butikker, som gerne vil have god kontrol over deres lyd. Til systemet hører et lille simpelt panel, hvor der kan bladres i de vigtigste funktioner, en række forstærkere med 2, 4 eller 8 kanaler og højttalere i enten små bokse, lofthøjttalere eller hængende pendler suppleret med subwoofere.

Allen&Heath bevæger sig selvfølgelig også ind på AV-markedet med deres digitale mixer teknologi, og Rune Hjort fra SC SOUND kunne vise to udgaver af deres DX stagebox, som begge har Dante netværkstilslutning. Den ene stagebox er til vægmontering i faste installationer, mens den anden har A&H almindelige formfaktor til placering på scene. Begge har preamps fra dLive pultene, 96 kHz, men med lidt forskellig bestykning; 16/4 I/O på den vægmonterede DT164 og 16/8 I/O på den transportable DT168. Disse to stagebokse blev suppleret med to nye dLive Dantekort, som kører 96 kHz og med henholdsvis 64 eller 128 kanaler i/o.

Når vi nu er i Dante land, så var den store nyhed fra Audinate på ISE, at Dante protokollen nu også kører video. Forbindelsen kaldes Dante AV, og både video og audio bliver nu distribueret samlet i sync over IP. Informationer omkring båndbredde og lign. er stadig lidt hemmelige, men de nye muligheder skal nok stadfæste Dante som lyd og video IP standarden. 

De to store mikrofonproducenter, Shure og Sennheiser har en lille infight omkring at levere den bedste loftsmikrofon til mødelokalet. På ISE så vi et par tiltag om at skærpe denne lille strid; for det første præsenterede Sennheiser en helt ny mikrofon, TouchConnect Ceiling 2, hvor dele af mikrofonen er ombygget, og desuden har den fået bl.a. mulighed for at lave zoner, hvor den ikke skal modtage lyd. TouchConnect følger lyden rundt i lokalet modsat Shure MXA910, som gør en dyd ud af, at den ikke følger lyden, men kun forstærker i fastlagte zoner; begge metoder har fordele og ulemper. Sennheiser har lige sænket prisen på deres mikrofon gevaldigt, så den nu også kan konkurrere med Shure modellen på prisen. Til gengæld har Shure udviklet den software, som følger med MXA910. Det giver nu flere muligheder, bl.a. automix og grupper til selv samme. Den sidste mulighed giver god mening, når flere mikrofoner arbejder sammen i samme rum. Software opdateringerne er gratis og uploades bare som nyt firmware i Shure mikrofonen.

 

ISE2019 391

AV teknologi og lys

AV teknologi er jo det, det handler om på ISE. Paneler, omskiftere, matrix, brugertilgang og -distribution tilbydes fra en lang række producenter, og tendensen på ISE var i høj grad at gøre det synlige design lækkert og brugervenligt, mens kompleksiteten vokser i de ædle dele i rackskabene og teknikrummene.

Harman gruppen består af en stor håndfuld producenter, og på ISE viste Simon Voigt Laursen fra LydRommet et AMX-produkt, som indeholder teknologi udviklet af flere brands fra Harman gruppen: BSS, DBX og selvfølgelig AMX. NCite 813 er en switcher, som kan skifte mellem forskellige video- og audiosignaler. På videosiden kan den køre 4K via HDMI 2.0 og HDCP 2.2, og dens tre spejlede output kan både op- og nedskalere efter ønske. Der kan arbejdes med to billeder i samme signal, side om side eller billede i billede. På lydsiden er der udvidet signalbehandling, både EQ og compression, ligesom der er feedback suppression på mikrofonkilderne. NCite 813 har 6 digitale, 6 analoge og to mikrofonsignaler på lydsiden, og den betjenes fra et AMX touchpanel. Disse er nu også kommet i nye, billigere udgaver, og antallet af modeller er reduceret til 5. Til gengæld matcher de konkurrenterne i pris.

Mersive har god succes med deres Solstice i Danmark, hvor vi bl.a. har testen den i ProAV Magasinet. Enheden lader mange brugere trådløst dele indhold på den skærm, som er tilsluttet Solstice. Mersive har nu lavet en ny boks, Solstice 2, som udvider mulighederne. Nu kan der sættes to skærme på boksen, og indholdet kan fordeles frit på begge skærme. Der kan streames video i 4K, og den nye enhed har også fået en fysisk HDMI indgang, så eksempelvis et kamerastream også kan lægges op på skærmen.

Hos Adam Hall så vi et lille smart panel til styring af Cameo lamper. Det placeres på væggen, er kun lidt større end en mobiltelefon og på touchpanelet kan du hurtigt skifte mellem preset, styre RGB farverne og lysintensiteten på de tilsluttede lamper. Preset er lavet på den almindelige DMX-software, men de mest nødvendige ting kan styres på Control Pad panelet i en enkelt brugerflade. Velegnet til små lysinstallationer på barer, cafeer og evt. små scener. LD systems viste en ny lille halvunit forstærker/mixer, også beregnet til den lille lydinstallation i butikker, cafeer og barer. IMA30 har to stereo input, BlueTooth,to mikrofonindgange og en prioriteret indgang til nødkald. Forstærkerdelen har både lavohm og 100V udgange og en helt simpel betjeningsflade på fronten.

Lys er stadig forholdsvis sparsomt repræsenteret, dog med en stærk opadgående kurve. Lysstyring er en del af de ting, som firmaer som AMX og Crestron også har med i deres paneler, men showlys bliver stadig styret på de store lysmixere som Grand MA og Avolite, som begge var præsenteret på ISE. Vi mødte Jakob Hansen fra Matrix Sales på Chauvet’s stand, og de havde en helt ny serie af lamper at vise frem. Deres Ovation serie er blevet udvidet med fire Par lamper, traditionelle lamper, som kan anvendes alle steder, hvor der ønskes et fast lys. De er alle med LED lys med et højt CSI tal, og der kan sættes linser foran lampen til at fokusere eller opbløde lyskeglen. De fire modeller har henholdsvis en varm hvid, en variabel hvid, en farvevariabel ved at kombinere 6 LED’s og en UV. Den nye Ovation serie kaldes P-56FC/WW/VW/UV alt efter farvefunktionalitet.

Hos amerikanske ADJ (DJ Huset) blev der vist en del nye lamper frem; bl.a. deres 32 Hex Panel IP, som er en Wash/Blinder i et sort eller hvidt IP65 godkendt hus. Den har 32 LED på hver 12W, og hver LED er sammensat af 6 farver (RGBWA+UV). Lampens mange dioder kontrolleres i fire par, og den kan anvendes både på scener og events, men også til arkitektonisk belysning. Der kan sættes filtre foran lampen vha. magneter. ADJ viste også deres nye Hydro Beam X1 og X2, igen IP65 rated moving heads med et voldsomt lydsstyrke og output. Den har en 370W LED indbygget. Disse nye moving head beam lamper kommer i handlen senere på året.

Flytteplaner for ISE

I år var messen udvidet med flere kvadratmeter, men det ser ikke ud til, at det er muligt at finde plads til flere udstillere i 2020. Da ISE ikke bliver mindre, i hverken udstillere, besøgende eller antal kvadratmeter – så har man fra organisationens side lavet det strategiske træk at flytte ISE til Barcelona fra 2021, hvor der er mange flere kvadratmeter at boltre sig på. Vi glæder os allerede til lidt spansk vintersol!!

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - April 2019

ProAV Digital

ProAV 5Forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Intercom på revyen
  • Mr GoPro
  • Rokoko
  • Trådløs video
  • God lyd på mobilen

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her