ProAV leder6

Af JOS Svendsen, 1. april 2020

Stay calm - Den industrielle medierevolution er på vej

Du læser dette på en enhed, der er masseproduceret. Du forventer ikke, at den er speciallavet lige til dig, men har nok en vag idé om, at den er produceret af maskiner og robotter med et minimum af mennesker indblandet. 

Og det er 100% OK for dig. Måske er du bevidst om børnearbejde og vilkårene for fabriksarbejdere, men ideen om en industri der fabrikerer massevis af ens enheder, er ikke noget, der gør dig urolig. 

Men hvad nu hvis de medier som du ser/hører på i dag blev industrielt fabrikeret? Det er et spørgsmål, som du bør tænke over, for de industrielt producerede medier er lige om hjørnet. 

Vil du være urolig over, at tv-avisen er produceret uden menneskelig indblanding og af en kunstig intelligens, hvis den er tilpasset til dine ønsker? Der er måske nogle mennesker, som har bestemt indholdet og kvalitetskontrolleret det, men resten inklusive oplæseren er computergenreret. Noget af indholdet er måske ikke fantastisk, men det er godt nok – og det bliver stadigt bedre.

Så er der fodboldkampen. Hvad nu, hvis den var optaget med remote kameraer og kommenteret af en kunstig intelligens, der i øvrigt også klippede kampen? 

Samme for reality tv, talk shows og paneldebatter, hvor der godt nok er ægte mennesker med, men du kan selv bestemme om den kunstige intelligens skal fremhæve eller skrue ned for bestemt indhold i produktionen. 

Der er flere områder, hvor brugen af kunstig intelligens er mulig, men de formulariske produktioner er mest oplagte. Det er alle produktionsformer, hvor produktionen bare skal være god nok. Og det er produktioner, som udgør en stor del af flow tv. 

Det, som er på vej, er medier produceret af kunstig intelligens og remote udstyr, som kan levere massevis af personligt tilpassede medier produceret super hurtigt. Den logiske udvikling for broadcasterne vil derfor være at forvandle sig til mediefabrikker, der leverer industrielt producerede medier. De kan så pakketeres som vanlige programflader til de ældre seere, og individuelt tilpasset online indhold til YouTube-generationen. Det åbner også for nye forretningsmodeller, da man kan have MaaS (Media as a Service) ydelser. 

Brug for en video af en virksomheds kundekonference? Ring til en broadcaster, få sat et antal remote kameraer op, klip en mikrofon på alle der skal tale, og fyr op under bredbåndsforbindelsen til broadcasteren. To timer efter konferencen er færdig, er der en video af highlight fra streamingen. 

Futuristisk? Overhovedet ikke. Teknologien er her i dag. Industrialiseret medieproduktion kommer, hvad enten du vil det eller ej. De økonomiske fordele er nemlig store. Her det en god ide at kigge lidt på den klassiske industrielle revolution i 1800-tallet. Den havde både gode og dårlige sider. Nu udgør kunstig intelligens ikke en ny arbejderklasse, men for mediebrugernes skyld vi bør alligevel udstikke nye etiske og moralske regler i den kommende medieverden med industrielt producerede medier. Og gerne lige nu – ellers er det for sent.

PS: Er du en af de kreative – læs artiklen om Kunstig intelligens i dette nummer. 

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - Februar 2020

ProAV Digital

ProAV7 20 forsideNET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Shure SLX-D
  • Lys til streaming
  • Ung selvstændig
  • Frihedsmuseet
  • Redigering på iPad

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her