HLG

Af JOS Svendsen, 29. oktober 2019

Spar tid i redigeringen med et HDR trick

Kontrastrige scener kan være problematiske, fordi mange kameraer ikke kan klare det store kontrastomfang. Har man et Sony eller Panasonic kamera, kan løsningen være to klik væk i Final Cut Pro X. Og det uden at man skal ud i farvestyring eller bruge tid i redigeringen 

Kuren for at håndtere store kontrastomfang har traditionelt været at optage i RAW-videoformat eller med log-billedprofiler. Begge dele kræver tid i redigeringen med farvestyring af optagelserne, og det kan være noget kompliceret. Det skyldes, at logprofilerne er integreret med kameraets analog til digitalt kredsløb, som aflæser kameraets sensor og omformer lysværdierne fra sensoren til digitale værdier, som derefter lagres på kameraets hukommelseskort. RAW-video er samme aflæsninger, som så ikke omformes, men bare lagres på hukommelseskortet. Anvender man log-profiler skal man eksponere specielt for ikke at få unødig billedstøj. I tilfælde af Sony’s Slog2 profil skal der overeksponeres med et par blænder for at udnytte profilen maksimalt. Det skal man så gøre konsekvent, for ikke at skulle bruge for meget tid i redigeringen på at korrigere for log profilen ved hver eneste optagelse. Og så er der en ekstra krølle på det med logprofiler. De har også en farveprofil tilknyttet. Hos Sony kan man vælge mellem forskellige profiler, mens Panasonic ikke giver denne mulighed. Vælger man andet end standard, skal der også kompenseres for det i farvestyringen senere. Det kan alt sammen gøres nemmere med en LUT, men der er en smartere 

måde - hvis man bruger Apples Final Cut Pro X. 

Den smarte måde

Man kan bruge HDR-profilen HLG (Hybrid Log Gamma). Både på Sony’s og Panasonic’s kameraer bruges det udvidede farverum BT.2020. HLG er beregnet til, at man kan få et fornuftigt billede på et SDR-tv, selv om materialet er HDR. Det er ikke en logprofil, snarere en specielt tilpasset gamma-kurve, med et ekstra stort farverum tilknyttet.  

Og det kan man udnytte, når man skal aflevere videoen i SDR. 

Proceduren er ret enkel. Sæt kameraet til at optage 4K HLG med farverummet BT.2020. Sørg for korrekt eksponering. Sæt zebra til 100% og eksponer, så kun stærke lyskilder giver zebra. Hvis man optager 8 bit, skal man som altid være nøje med hvidbalancen. Hvis ens søgerskærm kan kompensere for HLG, så er det en god idé at slå denne egenskab til, så man får et fornuftigt søgerbillede. 

Når man så får videoen ind i redigeringen, vil den se overeksponeret ud. Video optaget med logprofiler ser lidt afblegede ud, mens HLG-video ser mere normal ud.

Tips til redigeringen

Næste skridt afhænger lidt af, hvilken redigeringssoftware man har. Apples Final Cut Pro X er super nem her, mens Adobe Premiere Pro og Davinci Resolve kræver mere forarbejde, eller at man anvender en LUT, som konverterer fra HLG/BT.2020 til SDR/Rec.709. Der er en hel flok af LUT’s fra Leeming, som kan klare dette. Arbejder man i Apples Final Cut X, så er det bare et klik på en indstilling, hvorefter ens HLG-optagelser med et kontrastomfang på 12-15 blænder nedskaleres til de maksimalt 8 blænder, som SDR kan klare. Du klikker på i-ikonet i informationspanelet. Her vælger du ”Settings”, finder feltet ”Color space override” og sætter til Rec.2020. Mere kompliceret er det ikke. Det smukke ved Apples løsning er, at det er et dynamisk visnings- og eksportfilter. Begynder man at farvekorrigere optagelserne, er det den originale HLG-fil, som ændres. Final Cut konverterer så automatisk ændringerne til Rec.709. 

Det betyder alt sammen, at slutvideoen ser bedre ud, end hvis man bare havde optaget i HD med Rec.709. Dertil får man den fordel, at alle ens råoptagelser er HDR. Skulle man senere ønske at gentage klipningen, men i HDR, så er råmaterialerne der. Det skal dog siges, at 8 Bit HLG er mindre fleksibelt end log-baserede optagelser, specielt med 10 bit. 

RAW video er endnu bedre, men hvis hele øvelsen går ud på, at få så flot SDR-video som muligt så nemt som muligt, er kombinationen HLG og Final Cut pro X den smarte genvej.

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - September 2019

ProAV Digital

ProAV 7forside

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Podcast til folket
  • Hurtigere redigering
  • Profox
  • Kort & Dokumentar
  • Det brede filmlook

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her