ProAV leder

Af JOS Svendsen, 16. april 2020

Revolutionen, der fik headset på

Hvad nu, hvis medierevolutionen kom ind gennem ørene? Lad os lige remse nogle fakta op. Syntetisk tale er blevet ret avanceret – bare spørg den nærmeste Google Assistent - og er meget nemmere at håndtere end video rent teknisk. Der er massevis af aktiviteter i gang med at kunne lave automatiske nyhedsresumer ved hjælp af kunstig intelligens. Dagens unge lever alligevel med hovedtelefoner forbundet til en mobiltelefon. Og at mobiltelefoner er perfekte terminaler for kunstig intelligens. OK – hvis vi nu tænker alt det sammen og laver et tankeeksperiment, så sker der noget interessant. Og vi gentaler lige, at det er et tankeeksperiment. Vi har ingen informationer om, at der er skyggen af sandhed i det. Vi ved bare, at det er muligt.

Lad os antage at et dominerende socialt medie tænker lidt videre og bygger en kunstig intelligens, der automatisk danner nyhedsprogrammer fra autoriserede nyhedskilder afhængigt af ens præferencer og aktiviteter på mediet. Disse nyheder, der dannes når man beder om det, vil så altid være 100% opdaterede. Tjenesten vil kunne lave resumeer af dagens nyheder, så man får hele baggrunden med. Det kan så krydres med sladderspalten om ens venners aktiviteter på det sociale medie. Der kan tilsættes musik fra ens favorit streamingtjeneste, eller man kan lade tjenesten danne musikken automatisk. Der er ikke svært at danne timevis af afslapningsmusik rent automatisk.

Mon ikke en sådan Smart Social Radio ville blive et hit hos alle dem med hvide hovedtelefonpinde i ørene? Hvor lang tid ville der mon gå før, at samtlige Danmarks Radios lyttere er over 65 år?

Jeres gæt er lige så gode som vores.

Perspektiverne er interessante, og sætter hele røret om DAB-kanalerne i skammekrogen. Regeringen har sidst med sit medieforlig og plan om kunstig intelligens vist, at der tilsyneladende ikke er nogen i de bestemmende sfærer, der har antydningsvis af forståelse for rollen af kunstig intelligens i det fremtidige mediebilede. Det er nemlig ikke et spørgsmål om det kommer. Det er kun et spørgsmål om - hvornår. Dertil sætter det tænkte scenario sætter også et spørgsmålstegn igennem hele public service-begrebet. For er det, vi har beskrevet ovenfor radio eller ej? Der er ikke noget som transmitteres. Indholdet genereres på stedet når der er brug for det. Men i funktion er det radio.

Men hvis Smart Social Radio er en mulighed – og der er intet af det vi har beskrevet, som ikke var muligt for et par år siden, hvorfor er der så ingen, som har gjort det? Det eneste svar vi kan finde på, er at de kreative bag sociale medier ser sociale medier som en distributionskanal, og endnu ikke som et medie i klassisk forstand. Det er kun indtil en eller anden sætter headsettet på send i stedet for modtag, at vi stadigvæk lever i en traditionel medieverden, hvor radio er radio, for om lidt er det ikke længere sådan.

ProAV Digital

ProAV7 20 forsideNET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Shure SLX-D
  • Lys til streaming
  • Ung selvstændig
  • Frihedsmuseet
  • Redigering på iPad

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her